Nieuwe printer gekocht creality ender 3 S1 Ervaring

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Nieuwe printer gekocht creality ender 3 S1 Ervaring

Bericht door Markus »

Ter info

Heb vorige week een Creality ender 3 S1 gekocht voor 439 euro bij Reichelt. Dit is een creality ender 3 maar met alle mods die erg populair zijn er al op gemonteerd. Daarbij hebben ze de bekabeling veel netter gedaan. Ik heb al eerder een goedekope chinese printer gehad, de elektronica was bij dat model dusdanig slordig dat ik het onveilig vond. Deze is veel beter en heb ook deze gekocht omdat ik geen Boden tube systeem wou en wegens de grote Ender 3 community.

Ik had al heel lang een Zortrax M200 maar die gebruik ik bijna uitsluitend voor Zotrax ABS. Een hele goede betrouwbare machine maar met een paar nadelen zoals duur filement, veroudered model, closed source enz.

Dus eentje erbij en ik had absoluut geen zin in zelf te modden, dus vandaar de S1 uitvoering.

Ik moet zeggen na iets van 15 uur printen, ik ben er erg blij mee, een hele goede koop. Kwaliteit is vergelijkbaar met de Zortrax terwijl de nieuweprijs van de Zotrax 4x zo hoog was. De software is veel uitgebreider (CURA 4.13) maar als je eenmaal een instelling hebt gemaakt voor een filement (niet moeilijk) net zo makkelijk als bij Zortrax. Wat veel beter is dan bij de zortrax is dingen van het bed krijgen, als je eenmaal de juiste Zoffset hebt ingesteld gaan de prints er zeer gemakkelijk af.

De Creality 3 S1 heeft automatische bed leveling, op de Zortax is dat gedoe.

De kit zat in 20 minuten in elkaar en de prints van de meegeleverde SD kaart kwamen er meteen mooi uit. User interface is mooi en makkelijk, printer is veel stiller dan de Zortrax. Prints die eruit komen hebben goede toleranties, zijn uitwisselbaar met de Zortrax terwijl ik met de Zortrax in ABS print en tot nu toe met de Creality alleen meer PLA heb gedaan.

Ik ben geen 3D print beginner maar heb een enorme hekel aan steeds maar moeten prutsen om een goed resultaat te krijgen. Ik wil op print kunnen drukken en kunnen weglopen zonder me zorgen te hoeven maken over mislukte prints.

De Creality ender 3 S1 lijkt dat te kunnen en is daarmee een aanrader voor beginners, ook al is die wat duurder dan de andere Ender 3 modelen ( de Pro en de V2)

Als bonus is deze printer voorbereid op een laser module, hopelijk gaan ze een 40watt kop leveren, daar kun je aardig leuke dingen mee doen.

Nadelen zijn tot nu toe, als de z offset te klein is dan hecht de print het totaal niet, is die te groot dan maakt de printer enorm goede hechting waardoor zooi achterblijft op de flexibele plaat dat je er moet schrapen. Overigens is de Zoffset instellen erg makklijk, handleiding is duidelijk. Als die offset waarde goed is, hoef je um niet meer te wijzigen. Een irritant dingetje is dat als je eenmaal op print druk er een poosje duurt voordat er uberhaupt iets gebeurt waardoor ik eerst dacht dat ie nix deed.
En de print tijdsduur voorspelling op het display klopt voor geen kanten de voorspelling die Cura geeft klopt wel aardig. Wellicht opgelost in een firmware update van de Marlin gebaseerde controller board.

Hier een behuizing voor een goedkoop 7inch display

24264

Er zitten 2 hele kleine foutjes in deze print, waarschijnlijk door te lage extruder temp voor deze filement, heb um nu hoger staan en zie dat soort foutjes niet meer.

Greezt,

Markus
Plaats reactie