Kogellagers ombouwen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Kogellagers ombouwen

Bericht door Sven »

Ik maak sinds iets van 10 jaar mijn eigen kogellagers uit POM en dat is een aardige bottleneck.

Ik ben al een tijd aan het broeden op het toepassen van standaardlagers, tot nu toe vooral keramische.

Maar misschien kan ik een standaard kunststof lager ombouwen zodat er meer kogels in kunnen en daarmee de belastbaarheid vergroot wordt, dus van:
IMG_20220318_092326.jpg
Naar:
IMG_20220318_094226.jpg
De onderste heeft een "gaatje" waar de kogels doorheen gedrukt kunnen worden.
Hoe wordt een dergelijk lager normaal geplaatst?
Hoort die in een passing te zitten die het gaatje extra afdicht? Of hebben kogels helemaal de neiging niet er uit te willen lopen?

Als ik er mee speel dan komt het niet vaak voor dat een kogeltje bij het gat uitkomt, ze zitten vooral steeds net versprongen...

(Deze lagers zijn voor contact met zeewater, alleen kunststof met glas- of kunststof kogels zijn geschikt, of keramische lagers)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door serum »

Er zit normaliter een kooi in. De lagers worden allemaal naar 1 kant gedrukt, binnenste schaal wordt geplaatst en de kogels worden verdeeld door de kooi. Als je alle kogels tegen elkaar laat lopen maakt het lager ook meer herrie. De kogels wrijven dan langs elkaar.

Ik ken geen keramische lagers die volledig gevuld zijn met kogels?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed dat Sven z'n toepassing geen omwentelingen maakt en hele lage snelheid, dan ga je lijkt mij niks merken van geen kooi.
Als je met monteren er nog een extra ring overheen kunt zetten die de kogels in de breedte behoeden om door het gaatje te kruipen, kan er toch niets gebeuren?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Sven »

Idd, niet eens hele omwentelingen, en lage snelheid.

Ik ben op ebay wel eens volledig gevulde keramische lagers tegen gekomen, ik weet alleen niet meer of dat een maat was waar ik wat aan heb.
Het zou voor deze toepassing om 5005 of 5006 lagers gaan.

Als dat keramische zouden worden, dan gewoon met ring.
Volledig gevuld zijn ze er niet in kunststof (nog niet gevonden) maar zelf maken lukt dus wel, en lijkt qua tijd en inkoop best eens een optie te kunnen zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb voor mijn rotary broach de lager schalen in het huis en de as gedraaid (als hoek contact). Die vul ik dan met het maximaal aantal kogeltjes. Zo heb ik geen gaatje nodig en kunnen de kogels geen kant op. Dat ding draait op zo'n 600 RPM en is toch "stil" ondanks de voorspanning.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door FreesKever »

Zonder meer te weten over toepassing, belasting en andere wensen is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen.

Volledig keramische lagers model 6006 (30x55x13) beginnen bij Aliexpress bij ong. EUR 20.

Bij de lagers met een vul gat tussen binnen en buiten ring kunnen de kogels er alleen uit op het precieze moment dat bijde ringen op een lijn staan.
En dan moeten de kogels ineens een haakse hoek maken om er uit te kunnen.
Ik denk dat ik ze in een SKF katalogus ook wel eens gezien heb. In zo'n SKF (Timken, Koyo, enz.) en die merken hebben vast en zeker meer informatie beschikbaar. Ik vermoed dat er niets extra's nodig is. Ik verwacht dat de vul opening zo klein is dat de kogels er net niet vanzelf uit kunnen vallen.

Maar als je het echt wilt weten, en er een toepassing voor hebt, probeer het dan gewoon uit.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Giel »

ik heb ze in het verleden wel 3d geprint.. op www.yeggi.com zoeken naar bb bearing

lagers kunnen voor geprinte lagers veel hebben !! ik gebruik er in mijn worm aandrijving hier hangt een 30kg printbed aan geen problemen mee dit draait langzaam zitten 30 6mm balletjes in

print materiaal nylon en kogeltjes komen uit de winkel,zijn voor balletjes pistool bedoeld, gemaakt van een knetterharde kunststof


en keramische lagers op AliExpress heb ik ook al gehad voor €3 kleine maat 605 lager
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Sven »

Keramische lagers heb ik voor een prototype ook al in gebruik, dat gaat prima.

Ik ben vooral aan het kijken naar alternatieven om dat ik me nogal diep vast leg op het gebruik van die maat en "leveringszekerheid" de afgelopen weken (en maanden als je de Evergiven weer in herinnering haalt) wel weer even anders is geworden.

De keramische lagers moeten uit China komen, anders zijn ze onbetaalbaar, kunststof wordt ook geleverd door Igus.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Giel »

igus is leuk maar ook prijzig!! hun glijlager systemen daar kan je een levensduur berekening bij doen,als je de zekerheids factor uitrekend op 0 kom je op de levensduur dat het lager maatvast is.

ik heb dit met spilmoeren geprobeerd bij installatie speling 0 opgegeven was 300 uur op mijn toepassing ( 100n.Z as 3d printer) bij 300 uur op urenteller printer nog 0 bij 350 uur 0.02 speling
door laten lopen tot 500 uur toen had ik 0.2 speling en toen vervangen (a,€38 per moer)

overigens een bronzen moer heeft bij aankoop al 0.1 mm speling en die halen de 100 uur niet bij hoge belasting!! leuk voor een z as met een licht printbed.

het mijne is van staal 3mm met bevestigings lippen aan de zijkant met daarop 30mm fermacellplaat nichrome draad en 3mm glas met hoge temp silicone vastgezet en daar nog een 3mm glasplaat op als plaat waar ik op print 600x600mm totaalgewicht 22kg
op 2 10mm spillen tr10x2
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Bjornski1976 »

In mijn ontwetendheid zou ik kijken naar een bus van zelfsmerende kunststof. Nauwe passing en met een kleine zelf centreer mogelijkheid [<<] [>>] de hoeken minimaal houdend en op koude temperatuur de binnenste ring er in kunnen persen. Zou je zelf kunnen maken wat afhankelijkheid verminderd tot alleen materiaalkosten
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door hfjbuis »

Motormuis gebruikt zo'n "zelf smerende kunststof" waar het smeermiddel in de poriën van de kunststof zit. Dat werkt als sinter brons.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Sven »

Gijlagers hebben voor mijn toepassing te veel wrijving.

Igus is idd duurder dan chinees.
Ik heb inmiddels de 608 variant met glazen kogels van igus. (het lager dat ik heb omgebouwd is ook 608).
Die van igus is iets van 25% duurder dan chinees, maar dan gaat het nog steeds om grijpstuivers. Uit mijn hoofd, Chinees 1,54 bij 100, igus 2,04 bij 45 stuks.

Wat ik meer een punt vind, igus heeft scherpe randen, dat maakt mijn assemblage onmogelijk. Ik mag eerst dat randje breken...
Ze zijn dan wel weer zwart, dat vind ik fijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Giel »

valt idd mee voor igus.. heb je wel kwaliteit

608 haal ik zelf bij de Decathlon ( skate lagers )
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogellagers ombouwen

Bericht door Sven »

Nog een vraagje, als je het aantal kogels zoals hier verdubbelt, verdubbelt dan ook de belastbaarheid?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie