mijn bouw van een cnc frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Giel »

net wat laswerk gedaan... ik moest een paar taats lagers fabriceren voor tijdenlijk..van 2ringen en wat bb kogeltjes

had ik op internet gelezen dat je met een koolstof /grafiet electrode (grafietpotlood) €1
kunt "plasma " lassen. ge probeert 2 ringen van 24x3 en 20x1.5mm aan elkaar te smelten..

HET werkt 15 ampere en net zo rustig.. met elektrodes had ik ze allang op gerookt..
Afbeelding

frees eerst up and running hebben dan kan ik mooie lagerhuizen etc frezen en een mooie strakke kruistafel,nu een paar zware 30mm lineaire assen..
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Giel »

ik ben silicone mallen aan het maken om een paar 3d geprinte onderdelen te kunnen veranderen in carbon/glasvezel epoxy en schuim kern om gewicht te besparen

2k silicone gietmassa is natuurlijk het beste maar om te proberen en omdat ik het maar 1/2 x nodig heb heb ik voor het volgende gekozen

volgens een recept op Internet:

youtube silicone corn starch moldings

siliconekit samen met maizena vermengen: heb zelf de verhouding 1 koker kit met 2 pakjes maizena (450 gram) dit op mijn 3d printjes gesmeerd en nu wachten op hoe het eruit komt.. kosten €1.20 maizena €2.99 kit action bewust deze kit wordt aangegeven hier zit een stofje in dat met de maïzena reageert

als losmisdel heb ik wat pva gebruikt ( losmiddel voor epoxyhars) lost op door water

Afbeelding

als het goed gaat is dit na 5/24 uur uitgehard
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Rocnc »

Ik ben benieuwd :-)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door FreesKever »

Je bent iets vergeten.

Siliconenkit hardt uit onder invloed van vocht / water. (Net als PUR).

De bedoeling is dat je de mazinena, bloem, zaagsel of whatever vochtig maakt, zodat ook de siliconenkit in het midden "bevochtigd" wordt en alles tegelijktijdig uithardt. Het poeder is dus vooral bedoeld om het vocht gelijkmatig door de siliconenkit te versprijden.

--- 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<---
Als je meer stevigheid in je mal wilt aanbrengen, kun je er een paar lagen van dat gaas indoen wat normaal gebruikt wordt om te voorkomen dat digchtgesmeerde naden in gipsplaat gaat scheuren.

--- 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<---
En voor de vormvastheid is het handig als je het geheel in een bakje laat uitharden, zdat de flexibele siliconen aan de onderkant ondersteund wordt.
(Of het op z'n minst op een vlakke plaat leggen (papiertje er tussen?)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Rocnc »

is er al resultaat?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Giel »

het is hard geworden,maar bros,iets teveel maizena erin gedaan,ik dacht zelf ook dat vochtige maizena gebruikt moest worden maar op YouTube gebruiken ze gewoon droge maizena en dat werkt..

ik ga morgen nog een poging wagen met wat minder maizena en een setje met water door de maizena heen.


ik heb het ook met bloem ge probeert maar dat werd een knoeiboel reageert heel anders,met maizena krijg je een soort playdoh met bloem plakkerige rotzooi
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Sven »

Ging het lossen goed?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Rocnc »

-- 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<------ 8<---
Oke, ik geef het op. Wat betekent dit?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door serum »

8 wacht. De speler die hierna is moet een beurt overslaan. In tegenstelling tot sommige pestkaarten mat mag je ook uit met een 8. Met een joker of een boer mag dat bv niet. Vraag mij wel af hoe iemand aan zoveel achten komt. Kennelijk is er weer verzaakt te schudden.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Giel »

allemaal kruimels teveel maizena..
nieuwe poging volgt
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Rocnc »

Ik hoop dat uiteindelijk het keukengeheim wordt gedeeld.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Straks blijkt dat een kilootje 2k silicone toch makkelijker en goedkoper was ;-) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Giel »

take 2!

Afbeelding

een steen en het zelfde object dat ik al had ge probeert met teveel maizena
het recept deze x met minder maizena en de steen met wat water erdoor en de andere alleen kit+ maizena..

maizena eerst met klein beetje water zo dik mogelijk gehouden dat het zo goed als dezelfde dikte als de kit had

de versie met water is wat dunner dan maizena en kit

ik vertik het om er een bakje omheen te maken,dan had ik gewone giet silicone moeten nemen.. het idee is een mal maken om 1/2x te gebruiken met spullen die je zo goed als bij iedere bouwmarkt en supermarkt kunt halen
mallen ingevet met Vasaline pva werkt niet!

qua prijs stelling kan ik wel even rommelen wil ik op de prijs van een kg 2k siliconen komen
kilo doet €30?? los
850ml kost mij nu 2.99 kit en 58 cent maizena
vorige mix was 2.99 en 1.20 en toen had ik 1.3liter materiaal


morgen de uitslag!
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: mijn bouw van een cnc frees

Bericht door Giel »

update tje..

maizena+ water + kit wordt hard bubbelig.. bros idee
maizena + kit wordt ook hard geleidelijk.. morgen middag lossen..

ik denk dat de maïzena een of andere reactie met de verharder vd kit zelf aangaat oid..

maar ben geen chemicus!!!
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Plaats reactie