in blijde verwachting

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: in blijde verwachting

Bericht door serum »

Ziet er goed uit! blijft een mooie machine hoor.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

Vandaag even een stukje gefreest
enkele foto's , tips en suggesties altijd welkom
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het linkse stuk is gedaan met een 4 snijder 10mm op 1000T/min
het rechtse stuk is gedaan met een 2 snijder 10mm op 1000T/min

ben begonnen met een aanzet van 2 tienden en opgebouwd , met de twee snijder heb ik in de rechtse groef even doorgefreest met een aanzet van 3mm .

wat mij opvalt is dat ik met de 4 snijder veel braam heb , en had het gevoel dat ik precies met een botte frees bezig was
vond dat het beter ging met de twee snijder .
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: in blijde verwachting

Bericht door spinningwheels »

Ik zou zeker ook kijken naar een opspanset.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: in blijde verwachting

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 03 apr 2022 16:47 vond dat het beter ging met de twee snijder
Bij wat ik doe, gaat de 4 snijder meestal beter. De 2 snijder gebruik ik meer voor precieze gaten. Die heeft wat meer body en daardoor minder flex. Omdat ik ze ook het minste gebruik, zijn ze ook het scherpste.
Volgens Joe Pieczynski (Youtube), hoe harder het materiaal, hoe meer snijkanten.
Blazer schreef: 03 apr 2022 16:47 wat mij opvalt is dat ik met de 4 snijder veel braam heb
Als je bij de finish pass nog eens 0.1 mm van de zijkant afhaalt, zijn de bramen weg. Heb je geen finish pass, dan de 1e aanzet minder diep maken. Bij het frezen van een slot heb je altijd bramen!
Blazer schreef: 03 apr 2022 16:47 met de twee snijder heb ik in de rechtse groef even doorgefreest met een aanzet van 3mm
In staal kom ik niet snel hoger dan 0.5 mm met mijn BF16. Als de frees net geslepen is, loopt het allemaal een heel stuk beter.
Zodra het puntje van de frees begint te glimmen, weet ik dat het tijd wordt om hem weer te slijpen. Met de 10X loupe zie je dan dat de snijkant z'n beste tijd heeft gehad.
S7300713.JPG
HBM heeft 2 soorten HSS frezen. De HSS M2 zijn wat duurder maak ook beter dan hun HSS frezen.
Ik gebruik de ongebruikte kanten van de CCMT inserts van de draaibank op de freesmachine voor het vlakken.
S7300710.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 03 apr 2022 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: in blijde verwachting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met die walshuid heb je het mooie al van je frees versleten, daarna wordt het niks meer.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 03 apr 2022 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

spinningwheels schreef: 03 apr 2022 17:03 Ik zou zeker ook kijken naar een opspanset.
opspanset heb ik hoor
Afbeelding
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 apr 2022 17:32 Met die walshuid heb je het mooie al van je frees versleten, daarna wordt het niks meer.
Hugo ,
Daar had ik nog niet aan gedacht , inderdaad was het enig stukje dat ik zo direct had liggen om eens te proberen , maar daar zal ik in de toekomst zeker aan denken ;-)
Plaats reactie