in blijde verwachting

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

:lol: De kogel is door de kerk en vanmorgen heb ik een nieuwe freesmachine besteld , hopelijk snel geleverd :lol:

Het is een Sieg SX3L geworden , de borstelloze motor van 1000W , de riemaandrijving en de SK30 opname hebben de doorslag gemaakt om voor deze machine te kiezen , hopelijk een juiste keuze gemaakt .
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: in blijde verwachting

Bericht door serum »

Ik heb het altijd een mooie machine gevonden! Beter opgebouwd dan de BF20 en genoeg potentie om om te bouwen naar CNC.

Toen ik mijn BF20L kocht was die X3 niet verkrijgbaar, anders had ik daar zonder twijfel voor gekozen.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

ben benieuwd , één van de mindere punten vind ik het vrij lage beschikbare toerental .
een SX3.5 basic die heeft een hoger toerental , die heeft een dubbele riemschijf dacht ik , maar zo blijft je steeds naar een hoger niveau gaan wat uiteraard ook het prijskaartje omhoog brengt :lol:
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

serum ,

frezen is voor mij nieuw , nu ben ik op zoek naar op welk toerental ik de machine moet zetten voor een bepaalde frees hss
heb jij hierin misschien enkele richtlijnen , rekening houdend dat ik de freesmachine met de hand bedien

vb , in ijzer met een frees van 10mm is hoeveel toeren/min
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: in blijde verwachting

Bericht door hfjbuis »

Je hebt een mooie machine gekozen. Ik denk dat je er tevreden over zult zijn.
frezen is voor mij nieuw , nu ben ik op zoek naar op welk toerental ik de machine moet zetten voor een bepaalde frees hss
heb jij hierin misschien enkele richtlijnen , rekening houdend dat ik de freesmachine met de hand bedien
Ik gebruik deze tabel als maximum, FPM gebruik ik nooit, de geven waarde is het toerental:
Freessnelheden.jpg
Bij precies positioneren gebruik ik vaak een veel lagere snelheid, dit omdat anders er meer wrijven dan snijden optreed. B.v. een slot voor een insert frees ik met een 2.5 mm frees met z'n 300 RPM i.p.v. de gebruikelijke 3500.
Ook snelheden boven de 1000 RPM gebruik ik niet vaak omdat dan de gehoorbescherming op moet. Ook kan ik op mijn handmatige freesmachine niet zo snel voeden.
Voor inserts gebruik ik de dubbele HSS snelheid.
vb , in ijzer met een frees van 10mm is hoeveel toeren/min
In gewoon staal 1000 RPM volgens mijn tabel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

hfjbuis,

Bedankt hoor , is zeer duidelijk voor een leek zoals ik :lol:
ben wel gewoon van op mijn draaibankje te werken , daar doe ik het dikwijls op het gevoel .


Kan het kwaad als je toerental te laag is bij het frezen ?
op de draaibank vind ik van wel , krijg je soms geen mooi resultaat , maar daar werk ik altijd met wisselplaatjes .
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: in blijde verwachting

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 26 mar 2022 22:52 Kan het kwaad als je toerental te laag is bij het frezen ?
op de draaibank vind ik van wel , krijg je soms geen mooi resultaat , maar daar werk ik altijd met wisselplaatjes .
Bij frezen is het niet anders. Bij een te hoog toerental kan de frees te warm worden en "verbranden". Bij een te laag toerental wordt het materiaal niet genoeg vervorm (warm) waardoor het materiaal onnodig hard is, de frees meer slijt en soms de finish niet goed is.

Het is net als op de draaibank, als het "geluid" goed is, klopt e.e.a. meestal wel. Daarbij heb je een "desktop" freesmachine die niet zo stijf is als een zware professionele bank. Je moet je snijcondities aanpassen aan het werkstuk en de machine.

Je het trapezium spindels (niet spelingsvrij) waar je toch meelopend mee kunt frezen. Gebruik dan een kleinere aanzet en houd de tafel met één hand tegen. Daarnaast alle geleidingen (X,Y,Z) die je niet gebruikt vast zetten, dat voegt weer iets van stijfheid toe.

Niet de pinole maximaal uit draaien, maar de kop zover mogelijk laten zakken voor meer stijfheid.

Net als op de draaibank, je werkstuk zo stijf mogelijk inspannen en een passende frees gebruiken.

Niet wrijven maar snijden, niet 10 keer 0.05 mm maar één keer 0.5 mm (of meer als het kan).

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

Bedankt voor de tips hoor
Ja het zal weer wat zoeken worden net zoals met alles dat nieuw is
Wat betreft de aanzet , zal ik met weinig moeten beginnen en een beetje opbouwen om te zien wat de machine aankan
Het hoeft niet snel te gaan voor mij , ik heb tijd , het is een hobby
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: in blijde verwachting

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 26 mar 2022 23:30 Wat betreft de aanzet , zal ik met weinig moeten beginnen en een beetje opbouwen om te zien wat de machine aankan
Je gebruikt handbediening en als je denkt dat het teveel is, stop je gewoon. Zolang het werkstuk niet uit de klem schiet, kan er weinig gebeuren.

Je hebt altijd wel spacers nodig (parallel set). Die kun je uit een stuk bandstaal (2..6 mm) frezen. Zet (frees) een merkteken aan één kant en plaats de spacer altijd op dezelfde manier in de machineklem. Ook al is de tafel en/of machineklem een beetje scheef, daar mee kun je de scheefheid in één richting weer mee compenseren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

De parallel set zit bij in mijn bestelling :lol:
Afbeelding

Nog een goede freesklem , machineklem moet ik zoeken , heb momenteel enkel een boorklem ter beschikking
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: in blijde verwachting

Bericht door FreesKever »

Mooi hoor.

Ik heb zelf een ondertussen alweer 30 jaar oude Rong Fu 30 (met ronde kolom).
Best bruikbare machine (vooral na mijn modificaties, (gedeeltelijk gedrven door noodzekelijk "onderhoud")
Als ik nu een machine zou moeten kopen zou het ook iets worden in de buurt van de SX3.
Ik moet zelf helaas m'n frezen nog regelmatig uit de morse konus hameren. Een punt waar ik nooit zo blij mee geweest ben.

Ook die BLDC motor is een stevig plus punt.

Ik wil je aanraden om als beginner met wat goedkope frezen te beginnen.
Vooral in het begin is er een vrij grote kans dat frezen breken of beschadigen.
Veel voorkomende oorzaken:

* Te hoog toerental (alles wordt te heet, verbrand).
* Te laag toerental met te grote aanzet, waardoor de spaan afname per tand te hoog is en de frees overbelast wordt en breekt.
* Een bout vergeten vast te draaien, b.v. van de machinekle of, in de spantang houder, waardoor iets verschuift.

En je kunt beter een EUR 3 frees breken dan een EUR50 frees. :)
Die duurdere frezen kunnen wel van (veel) betere kwaliteit zijn, dus probeer die ook als je wat ervaring hebt opgedaan, en vergelijk dan het verschil.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

Freeskever,

Bedankt voor je reactie , ben toch al blij dat mijn keuze van machine bij jullie ( mensen met de nodige ervaring ) in de smaak valt .
Ik heb een goedkoop setje hbm frezen reeds thuis klaar liggen om mee te beginnen , dat die sneuvelen is niet zo erg :lol:
kan ook eventueel beginnen met een stukje aluminium , is minder hard dan staal .

Ik hoop dat ik de machine deze week mag ontvangen , het is geen pakjestransport , zal dus wel iets langer duren .
zoals ik al vermelde heb ik enkel mijn boorklem ter beschikking , dus het eerste dat er zal moeten bijgekocht worden is een degelijk freesklem wat toch weeral een aardige duit kost .

Ik heb geen haast , dat komt allemaal wel in orde
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: in blijde verwachting

Bericht door Blazer »

De machine werd gisteren middag al geleverd , wat is dat snel zeg op minder dan drie volle dagen :P :P :P
Heb ze vandaag al een plaatsje gegeven
Afbeelding

heb er voorlopig mijn boorklem maar op gemonteerd tot ik eens een deftig freesklem aankoop .
Er was een test rapport bij en als die waarden kloppen ben ik een tevreden man :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: in blijde verwachting

Bericht door hfjbuis »

Dat ziet er toch mooi uit, maar de volgende keer graag met wat spanen er omheen.
Veel plezier ermee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie