Maken van tandwiel frezen en (schuine) tandwielen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Maken van tandwiel frezen en (schuine) tandwielen

Bericht door hfjbuis »

Ik maak al jaren mijn tandwiel frezen en tandwielen zelf. Afgelopen maand heb ik het gebruik van een conische frees (plaat boor, center boor) uitgewerkt (niet mijn idee) en mijn eerste "end mill style" tandwiel freesje gemaakt (geen idee hoe ik dat ding moet noemen). Daar kan ik nu op de draaibank tandwielen met een schuine vertanding mee frezen, iets wat al heel lang op de verlanglijst staat.
Ik heb op YouTube een video gezet met daarin alle aspecten van hoe ik mijn tandwiel frezen en tandwielen maak. Misschien heeft er iemand wat aan.
https://youtu.be/ImloYwHc-BY
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 01 apr 2022 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door motormuis »

knap werk
je heb alleen voor elke moduul 8 verschillende frezen nodig
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door hfjbuis »

Sterker nog, ik maak voor elk tand aantal een nieuw freesje, daarmee zijn de tandwielen weer een beetje nauwkeuriger. Omdat ik de freesjes meestal niet doe harden en daarom uit zacht staal maak, recycle ik oude freesjes. Tip een mm inkorten en de radius opnieuw frezen of draaien, dat scheelt weer tijd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door Kars-cnc »

Een mooie uitleg over hoe je zelf tandwiel freesjes kunt maken zonder meteen een dure set moduul frezen te hoeven aanschaffen.

Bij het harden van de zilverstaal toolbits gebruik je zeep om oxidatie/scaling tegen te gaan begrijp ik. Dat je borax hiervoor kunt gebruiken had ik wel een gezien maar zeep is nieuw voor mij. Wat is dat "soft soapy material" nou voor zeep?

Moet het toolbit na harden ook nog ontlaten worden?

Ik begrijp nu je behoefte aan een stabiele motor voor de toolpost spindel. Misschien toch eens een Proxxon proberen :mrgreen:
Ik heb geen ervaring met Proxxon hoor maar veel mensen die er een hebben vinden hem beter als een Dremel...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door hfjbuis »

Dat softy soapy spul is groene zeep met een beetje water. In groene zeep zit niets dat het metaal zou kunnen oxideren, alleen maar zeep.
Ik doe ze niet ontlaten. Er is tijdens het frezen nog nooit een kapot gegaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 31 mar 2022 08:19 Moet het toolbit na harden ook nog ontlaten worden?
Ik ben bang dat hier het woord tool bit en toolbit verkeerd vermengd wordt, toolbit is een stukje vierkant HSS waar je vroeger draaibeiteltjes van sleep. En hier wordt neem ik aan een stukje zilverstaal gebruikt, aangezien HSS zich echt niet met een platenboor zo simpel laat frezen.
Die vrijloop met een platenboor frezen is natuurlijk wel een handige methode.
En inderdaad is het wel verstandig om na het harden te ontlaten. (licht stro geel) Maar hoe belangrijk dat is heeft alles met hardingstemperatuur en afkoelsnelheid te maken. (en zelfs welk type zilverstaal je gebruikt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door Leeuwinga »

Met het programma GEAROTIC kun je standaard gereedschappen gebruiken om
perfecte tandwielen te maken, met frees bewerkingen doch ook met 3D printer
Gebruik het regelmatig, echt super
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door hfjbuis »

Met de 3D printer is tandwielen maken geen probleem, maar mijn freesmachine is nog (steeds) handbediend. Ik moet daarom, met wat creativiteit, een tandwielfreesje maken zodat handmatig gefreesd kan worden. Ik ben vooral blij dat ik nu een schuine vertanding kan maken, dat ontbrak nog.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door Hessel Oosten »

Huub,

Ontzettend leuk !
Thanks.
Ga het nog een keer bekijken.

Hessel

p.s.

Wat betreft Gearotic:

Prachtig, maar het is eigenlijk alleen geschikt om tandwielen "van bovenaf" te frezen en dus .. alleen geschikt voor de grotere moduulmaten (zo ongeveer vanaf moduul 1). Kom je bij kleinere moduulmaten uit dan moet het freesje te dun worden en gaat het eigenlijk niet (makkelijk).
Gearotic kan het in theorie zelfs wel van opzij frezen met een zaagfrees (slitting saw), maar vraag niet hoe rafelig het er dan uitziet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door hfjbuis »

Hessel Oosten schreef: 31 mar 2022 23:22 Gearotic kan het in theorie zelfs wel van opzij frezen met een zaagfrees (slitting saw), maar vraag niet hoe rafelig het er dan uitziet.
Dat met zo'n zaagfrees frezen is wel geschikt voor de grotere tandwielen. Dan worden de krachten voor zo'n fly cutter toch wel groot. Dat frezen kan zelfs op een handmatige freesmachine. Ik ga voor de verdeeltafel toch een keer een programma maken die dan de verdeeltafel stuurt en aangeeft wat de X,Y,Z positie van de freesmachine moet zijn. Dan hoef je niet te rekenen en komt er (hopelijk) toch met enig gemak een bruikbaar tandwiel uit.
Voor de hobby maakt het niet uit dat je daarvoor een uur lang moet zwengelen aan de handels.

Er was laatst zo'n youtube filmpje over te zien, dat heb ik gebookmarked .

Dat gearotic is voor de hobby best wel veel geld (niet duur) zeker omdat je zoiets maar incidenteel gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Maken van tandwiel frezen en tandwielen

Bericht door motormuis »

hfjbuis schreef: 01 apr 2022 00:09
Hessel Oosten schreef: 31 mar 2022 23:22 Gearotic kan het in theorie zelfs wel van opzij frezen met een zaagfrees (slitting saw), maar vraag niet hoe rafelig het er dan uitziet.
Dat met zo'n zaagfrees frezen is wel geschikt voor de grotere tandwielen. Dan worden de krachten voor zo'n fly cutter toch wel groot. Dat frezen kan zelfs op een handmatige freesmachine. Ik ga voor de verdeeltafel toch een keer een programma maken die dan de verdeeltafel stuurt en aangeeft wat de X,Y,Z positie van de freesmachine moet zijn. Dan hoef je niet te rekenen en komt er (hopelijk) toch met enig gemak een bruikbaar tandwiel uit.
Voor de hobby maakt het niet uit dat je daarvoor een uur lang moet zwengelen aan de handels.

Er was laatst zo'n youtube filmpje over te zien, dat heb ik gebookmarked .

Dat gearotic is voor de hobby best wel veel geld (niet duur) zeker omdat je zoiets maar incidenteel gebruikt.
2284922847
Huub ik heb zoiets kan je eens komen kijken
Hans
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Maken van tandwiel frezen en (schuine) tandwielen

Bericht door hfjbuis »

Hans,

Ik heb zo'n 8 jaar geleden mijn eerste tandwielen gemaakt op een handmatig bediende verdeeltafel. Bij het 3e en 4e tandwiel ging het mis. Ik kan goed tellen, maar 40 keer tot 5 tellen, lukt mij niet altijd. Ik heb er toen een stappenmotor opgezet en een kastje voor gemaakt. Een 2x16 karakter display, draai/druk knop en een zelf gebouwde CNC controller en driver. Later heb ik er een grbl besturing van gemaakt met een programma voor op de PC. Een paar jaar terug heb ik een home sensor, pneumatische vergrendeling en 3 externe knoppen toegevoegd (vorige, (un)locken, volgende), dat werkt gemakkelijker dan een toetsenbord, muis of touch screen. Ik heb dat ding op de CNC dag vorig jaar laten zien!
Na al die jaren zit er mijn eerste zelf gemaakt "bevel gear" uit trespa en het 2e uit aluminium nog steeds op! Nog steeds geen tandwiel kastje!!!
Verdeeltafel.jpg
Ik wil proberen tandwielen te maken zoal in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=eC-OctJoWv4 maar dan zonder de rekenmachine te gebruiken.

Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie