ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Hallo :P ,

Recent heb ik 95% van de onderdelen om een OSPF te bouwen overgenomen van een forumlid welke de onderdelen weer had gekocht van weer een ander forumlid. Gezien ik de 3e "vader" ben, ben ik hem liefkozend mijn adoptie CNC gaan noemen, dus vandaar :lol:
Hij is nog steeds niet compleet en heeft dus ook nog nooit gedraaid maar... 3x is scheepsrecht, dus ik ga hem een vol leven bieden! 8)

Dit topic zal het bouwlogboek worden en de plek waar ik kom huilen als het niet lukt met de opvoeding haha.

Gezien ik nieuw ben op het forum zal ik mij even voorstellen en mijn voorkennis even kort toelichten.
Ik ben 32 jaar, werk als beroeps brandweerman.
Ik heb ooit 1 jaar achter een CNC lasersnijder gestaan bij een staalbedrijf, later een paar maanden achter een CNC bij een houten kozijnen boer. Beide meer als een operator, en niet zozeer programmeur of technicus. Ik heb een prusa MK3s 3D printer gebouwd en redelijk veel in gebruik icm. fusion360 als tekenprogramma. Verder bouw ik af en toe eens een drone of ander mechanisch of elektronische projectje.
Mijn interesse ligt vooral op het houtbewerkingsvlak, en daar zal deze OSPF ook hoofdzakelijk voor gebruikt gaan worden.

Genoeg over mij, nu door naar de adoptie OSPF!
Dit moet het ongeveer worden:
Afbeelding

Dit worden globaal de afmetingen, verzonnen door mijn voorganger, en het geheel is gebaseerd op een werkbereik van 1000x1000mm.
Voor mij aardig overkill, maar verkleinen kost moeiten, geld en kan altijd nog.
Afbeelding

Zoals al vermeld is het grootste deel verzameld door de 2 voorgangers, dus hier even een opsomming van wat ik tot nu toe heb:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-aluminium ITEM profielen
-bijpassende hiwin geleiders en karretjes
-bijpassende KO spindels en lagers
-het OSPF platenfreeswerk
-de bijpassende moeren, boutjes en hoekstukken.
-4x 2Nm closed-loop nema23 stappenmotoren en drivers van leadshine + spacers en koppelingen
-2.2Kw Chinese spindelmotor & VFD + "remweerstand" en motor mount
-netfilter 250V, 10A
-IGUS chainflex kabels (16m 3-polig, 18m 4-polig en 19m 7-polig)
-4 proximity sensoren
-2x 48V voeding 10A, 24V voeding 5A en 5v voeding 5A-
-mini windows pc (Asrock J3355B-ITX, Intel Celeron J3355, 8Gb ram +120Gb SSD+ voeding)
-elektra kast (600x600x250)
-mesa 7176e CNC controller

De mesa 7176e aansturing zal hoogst waarschijnlijk vervangen worden door of een eding-cnc kaart of een masso G3 kaart, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Hier dan even het geheel uitgelegd op de grond:
Afbeelding

Mijn voorganger had een plan om de OSPF achterin een bestelbus te bouwen en had daardoor een specifieke tafel verzonnen met een kleinere voetafdruk omdat de wielkasten in de weg zaten. Ik kamp niet met dat probleem, dus ik moet nog even zien wat ik van de overgebleven profielen kan hergebruiken en wat ik ga bijbestellen om hem volwaardig te ondersteunen.
Voor de geïnteresseerde, dit was het originele plan:
Afbeelding

En dit is het overbodige profielen restant:
Afbeelding

Verder heb ik nog een hoop secundair spul zoals afzuigingsmotor, voorafscheider, luchtpompje, smeermiddelen, vetpomp, meetklokje, afdicht strips en wat ander klein spul wat op dit punt nog niet heel interessant is.

Voor nu is dit even de aftrap want de schuur waar dit geheel in moet komen te staan is nog in aanbouw dus momenteel zal ik mij voornamelijk richten op het bouwen van de aanstuurkast, en het verzamelen van de laatste onderdelen om de OSPF af te bouwen.
Ik zelf kijk in een topic graag naar plaatjes dus ik zal proberen vaak en veel voortgang te laten zien met foto's.

Voel je vrij om alles in twijfel te trekken, te bekritiseren, tip's, suggesties en ideeën te geven en te vragen wat je wilt weten want dat maakt de leukste topic's om te volgen natuurlijk! :lol:
Laatst gewijzigd door schutter schippers op 30 apr 2022 09:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Goudgele »

Welkom op het forum.
Dat zijn aardig mooie spullen die je daar hebt! Dat zal een mooie machine worden. Ik zou wel aanraden om de boel toch wat in te korten in de breedte. De brug vind ik persoonlijk normaal al wat onder bemeten, dus bij een werkbereik in die richting van 1000mm wordt dat nog eens versterkt. Echter, als je al weet dat je dat werkbereik nodig gaat hebben kun je de brug ook (later) nog verstevigen mocht dat nodig zijn. Ik kijk uit naar foto's van het bouwen, mocht je zo ver zijn ;-)
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door HD13 »

Leuk project !
Even over de besturingskast.
Ik snap dat dit een compacte manier van bouwen is.
Maar bedenk wel dat je elke keer op je knieen moet als je wat veranderen wil of wat het meeste voorkomt een storing wilt verhelpen.
Je hebt dan ook geen overzicht van wat de frees doet boven je hoofd tijdens het verhelpen van een storing.
Zit je waarschijnlijk op een donkere plek in je eigen schaduw te werken.
Dan ga je ook nog geheid een keer je hoofd stoten tegen de onderzijde van je freestafel...

En ik snap niet helemaal het voordeel van het scharnieren van de deur aan de onderkant.
m.a.w. ik zou de besturingskast gewoon aan de muur schroeven.

Ik weet verder ook niet wat er aan ruimte beschikbaar is en hoe je het zelf al had ingevuld.
Neem bovenstaande punten in overweging, blijft natuurlijk gewoon jouw project.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door chimaerion »

Ik kan daar eigenlijk niet echt mee akkoord gaan, met het schroeven van de kast aan je muur. Dan zit je qua layout gewoonweg vast meestal. Als je de kast aan je machinetafelframe vastzet, kan je hem gewoon overal nog verzetten.

En issue van geen licht kan je oplossen door een ledstrip in je kast te monteren, zo heb ik het zelf gedaan. En je gaat echt niet elke dag storingen moeten zoeken in je kast. En als je storingen zoekt, staat je machine al zeker niet lekker te frezen dat je daarnaar moet kijken.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Goudgele schreef: 06 apr 2022 08:06 Welkom op het forum.
Ik zou wel aanraden om de boel toch wat in te korten in de breedte. De brug vind ik persoonlijk normaal al wat onder bemeten, dus bij een werkbereik in die richting van 1000mm wordt dat nog eens versterkt. Echter, als je al weet dat je dat werkbereik nodig gaat hebben kun je de brug ook (later) nog verstevigen mocht dat nodig zijn.


Thanks!
De brug lijkt mij in der daad ook wat zwakjes relatief tot de rest, maar ik heb mij laten vertellen dat dit voldoende is. Mocht dit niet het geval zijn is inkorten of verstevigen altijd nog een optie. Mocht ik hem willen verstevigen, hoe pak ik dat dan het beste aan? is dat eerder gedaan?
HD13 schreef: 06 apr 2022 13:30 Leuk project !
Even over de besturingskast...
Hey, Bedankt voor jou reactie. ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was, dus heb dat even verbeterd.
Het is niet mijn intentie om zelf de OSPF te gaan gebruiken met de kleine voetafdruk, dat was het plan van mijn voorganger. Ik ben van plan de gehele tafel te ondersteunen op de hoeken van de 80x160 profielen. De besturingskast aan de muur hangen is wel het overwegen waard in der daad, al beperkt dat de verplaatsbaarheid wel een beetje. thanks voor de suggestie!

Vandaag een stuk bedradingskoker 60x40x2000 geregeld, dus het inrichten van de besturingskast kan bijna beginnen.
Afbeelding

Daar over gesproken, Bedrading, draad dikte en kleur...

Mijn plan tot dus ver was:
Alles wat 230V is uit te voeren in 2,5mm2 massief (simpelweg omdat ik dat gewoon heb liggen) in de standaard kleuren:
-blauw: nul-draad
-bruin: fase-draad
-groen/geel: aarde-draad

En het 48 voltage gebeuren uit te voeren in 0,75mm2, en dan gewoon zwart/rood voor de 48V -/+ naar de stapenmotor drivers, geel/groen voor de aarde.
Maar daar voorbij...
Zijn er gangbare kleuren en draad diameters voor de rest? wat moet ik nog bestellen?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Goudgele »

0.75 is prima voor de voeding van de drivers. Ik zou geen massieve draad gebruiken voor het 230V deel, gewoon omdat dat lastiger werkt met buigen etc. Maar als je het nog hebt liggen moet je er zelf over oordelen.
De signalen kun je bedraden met bijvoorbeeld 0.5mm.
Belangrijkste is dat je het zo maakt dat jij het zelf nog snapt als je over een jaar een storing zou moeten zoeken
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door boutje »

Massieve draad gebruiken is wachten op problemen.
Trillen van de machine (wat een freesmachine altijd doet) zorg voor draadbreuk bij massieve draad.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Een draadbreuken zit ik uiteraard niet op te wachten, het massieve draden verhaal gaat dus overboord.
Thanks voor de heads-up 👍.
Welke diameter heb ik dan nodig voor het 230V gedeelte?
En signaal-draden op 0,5mm2 dus, maar welke kleuren?

Om het overzicht voor mijzelf te bewaren en te garanderen dat ik straks nog snap hoe het ook al weer zat heb ik mijzelf ook getrakteerd op een labelprinter die ook op krimpkous kan printen. Dit moet al een hele hoop verwarring voorkomen los van de kleurtjes.
Afbeelding

Los daarvan is een overzichtelijk kleurensysteem erg wenselijk natuurlijk!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 06 apr 2022 16:39 Welke diameter heb ik dan nodig voor het 230V gedeelte?
Afhankelijk van het totaal vermogen dat door de draden heen gaat hou ik zelf het volgende aan 4A/0.5mm2 wat zeer defensief is (altijd punt van discussie) omdat de officiele tabellen vaak 5A/0,5mm2 aangeven. Maar het hangt ook weer van hoe ligt de draad kan hij zijn warmte kwijt etc. etc. en ik vind het gewoon prettig om iets ruimer te zitten. Dus dan wordt het
Continu Stroom :
0,75mm2 tot 6A
1 mm2 tot 8A
1,5 mm2 tot 12A
2,5mm2 > 12A
En signaal-draden op 0,5mm2 dus, maar welke kleuren ?
Als er geen stromen lopen kan 0,25mm2 ook, wat je wilt.
Kleuren mag je eigenlijk zoals hierboven al gezegd zelf kiezen als je gaat labellen kan ik me voorstellen dat je dit minder belangrijk vindt.
In pro kasten gebruiken ze soms ook maar een tot drie kleuren.
Ik zou in ieder geval de DC spanningen een eigen kleur geven maar ook wat dikker draad zie hierboven.
De 0 van de drie voedingen aan elkaar leggen en dan zou je daar zwart voor kunnen nemen.
Dan kies je bv 5V rood en 24V oranje en 48V geel (of wat je hebt), zoiets vind ik logische kleuren voor oplopende spanningen omdat het overeen komt met de kleur van de zon die hoger staat, maar dat ben ik.

Belangrijkste is dat je een schema tekent en daar op aangeeft wat de kleuren of symbolen/nummers zijn.
Teken het netjes op (mag ook op het laatst dat je het netjes opnieuw tekent als je weet hoe het zit) digitaliseer het en bewaar een uitgeprinte papieren versie in de deur van de kast. Dat gaat je later heel veel plezier en tijdwinst opleveren en ook bij evt. doorverkoop scheelt dit aanzienlijk in uitleg.
Om het overzicht voor mijzelf te bewaren en te garanderen dat ik straks nog snap hoe het ook al weer zat heb ik mijzelf ook getrakteerd op een labelprinter die ook op krimpkous kan printen. Dit moet al een hele hoop verwarring voorkomen los van de kleurtjes.
Top!

Dan heb je Igus bekabeling voor de flex kabels. Hartstikke mooi. Igus gebruikt het DIN47100 systeem , zie plaatje. Ik zou adviseren om dit overeen te laten komen met je connector aansluiting, dus pen 1 wit, 2 bruin etc. Welk signaal je daar dan voor gebruikt is ook weer jouw keuze maar dan ligt in ieder geval de pen/kabelkleur aan 1 kant (kastkant) vast en dat vind ik zelf ook weer erg makkelijk. Maar ook hier zijn er genoeg mensen die weer anders kiezen namelijk weer zwart voor 0V etc. en dat is ook goed.

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Bouw je kast gewoon ergens lekker weg en maak als eerste een set verlengkabels, als er dan iets is haal je de kast uit zijn duistere hoekje en sluit je hem aan met de verlengkabels, dan kun je overal goed bij. Al de andere tijd zit die kast gewoon ergens waar je er absoluut geen last van hebt, onder de machine is er plek genoeg voor, als je maar zorgt dat hij zo los is.
Ik mis op al je foto's een stel doosjes waarin de wagentjes voor de geleidingen zitten, heb je die ergens anders liggen of missen die nog?
En inderdaad, ik zou geen massief draad gebruiken, dat geeft na een tijd problemen, gebruik soepel draad, als het kan railklemmen met push-in (veerdruk) contacten en inderdaad van die draadgootjes. Houd vooral flink ruimte voor de aansluitingen naar de buitenwereld. Gebruik op de kast connectoren naar alle dingen buiten de kast zoals naar de motoren, naar de eindschakelaars of home schakelaars etc. etc. Nummer de railklemmen en vermeld die nummering oop in je schema.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 06 apr 2022 17:28 Afhankelijk van het totaal vermogen...
Kijk dat is een berg bruikbare informatie Thanks!
benkr schreef: 06 apr 2022 18:10 Bouw je kast gewoon ergens lekker weg en maak als eerste een set verlengkabels
Dit is een hele goede middenweg, bedankt voor het idee.
Ik denk dat ik hem er dan gewoon onder bouw, maar dan zo dat ik hem "makkelijk" los kan halen. Zodra ik mij ga storen aan het bukken maak ik dan verlengkabels.
benkr schreef: 06 apr 2022 18:10 Ik mis op al je foto's een stel doosjes waarin de wagentjes voor de geleidingen zitten, heb je die ergens anders liggen of missen die nog?
De Hiwin wagentjes staan idd niet op de foto, net als de sensoren, maar die zijn er al wel.

benkr schreef: 06 apr 2022 18:10 Gebruik op de kast connectoren naar alle dingen buiten de kast zoals naar de motoren, naar de eindschakelaars of home schakelaars etc.
Ik geloof dat veel mensen als connectoren voor de motoren de volgende stekkers gebruiken:
4-pins GX-16-4 "aviation" stekkers voor de drie fase U, V, W en aarde (alleen aan de kastzijde aan het kabelscherm).
Deze zeg maar:
Afbeelding

Gezien connectoren natuurlijk snel een zwak punt zijn waar een storing kan ontstaan dacht ik er aan om ietwat degelijke connectoren te kopen, is er een betaalbaar merk met een hoge betrouwbaarheidsfactor of is dat echt onzin en zijn el-cheapo's zoals DEZE ronduit prima?

Is er overigens iemand een beetje in de buurt van Hillegom, Leiden of Haarlem die een OSPF heeft staan, of iemand die weet wie er een heeft in de buurt?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door remon_v »

Ik gebruik ze ook, werken best oke... maar heb hier gelezen dat deze beter zijn:
https://www.aliexpress.com/item/4000058 ... -recommend

Een andere optie is de connectoren van Neutrink (wel een stuk duurder), maar ik weet even niet precies welke... dacht de XLR of speakON:
https://www.neutrik.com/en/products/audio/xlr
of
https://www.neutrik.com/en/neutrik/prod ... connectors
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

Een tip die ik hier nog niet voorbij heb zien komen; hou de 230V bedrading zo veel mogelijk gescheiden van de besturingsdraden. Dat verminderd de kans dat je later EMC problemen krijgt. De besturingskabels in een aparte goot, of niet in een goot, is het beste maar niet altijd realistisch.

Voor elk apparaat waar 230V naar toe moet zou ik zelf een eigen toevoer maken vanaf het centrale verdeelpunt (hoofdschakelaar of zekering automaat) en die draden onderling twisten. Als je besturingsverbindingen hebt die uit losse aders bestaan, die ook weer onderling twisten.

Als je een stalen achterplaat gebruikt, dan het huis en/of aarde elk apparaat met een dikke en zo kort mogelijke verbinding hiermee verbinden (extra, naast de normale randaarde).

Het lijkt onderhand misschien bijna onmogelijk een goede bedrading te maken, maar dat valt best mee hoor :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Ja, die blauwe Ali connectoren gebruik ik best veel, grotere voor de motoren en de kleinere voor encoders en sensoren, net zoals de Neutrik Speakon voor de motoren en de XLR's voor sensoren.
Ik twist voedingsdraden en motordraden altijd, + en - samen twisten en voor de motoren A+ en A-, en B+ en B- twisten en dan daar gewoon los soepel montagedraad voor gebruiken.
Plaats reactie