ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

schutter schippers schreef: 20 jan 2023 18:33 Onderaan staat dat je een flyback relay moet gebruiken. is die 1N4007 geschikt voor zowel een SSR als een EMR?
Een 1N4007 is een prima flyback diode voor een mechanisch relay of andere inductive belasting (iets met een spoel er in). Een SSR heeft geen spoel en hoeft geen flyback diode.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Inderdaad en zet de fb diode zo dicht mogelijk bij de spoel, liefst direct op de spoelcontacten.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door FSSF »

schutter schippers schreef: 20 jan 2023 18:33 Blij dat ik het nog even gevraagd heb... Dit heeft mij een duur geintje bespaard :shock:

Les geleerd, leer de handleiding van Eding uit je hoofd!
Afbeelding
Onderaan staat dat je een flyback relay moet gebruiken. is die 1N4007 geschikt voor zowel een SSR als een EMR?

Als ik het circuit met de Eding kaart niet onderbreek en de handmatige override staat aan, creëer ik dan geen grondlus? of doe ik dat wel maar maakt het niet uit?

Ik heb een beetje getekend hoe ik de tafel ongeveer wil als ik hem van multiplex maak. Er komt dan nog een uitsparing in om evt. vertikaal werkstukken in te kunnen spannen.

Ik twijfel toch erg, dus ik heb ook een aanvraag gedaan bij ITEM voor een onderstel.

Dan ziet het er zo uit:


Het idee is dat ik de voorste ligger in de toekomst evt. kan verwijderen en dan dient de brede 40x200 plaat als aanslag om verticaal werkstukken in te kunnen spannen.

Afbeelding

Welke ik uiteindelijk ga bouwen ligt even aan de prijs die ITEM vraagt voor al het moois
Ziet er wat overbemeten uit voor een onderstel wat geen deel uitmaakt van de machine zelf. Het alu onderstel waar je minimaal 500,- voor kwijt bent doet het zelfde als een stevige gratis tafel van Marktplaats. Het is te zien dat je het meeste netjes aanpakt, lijkt mij alleen zonde om geld en moeite te stoppen in iets wat relatief weinig toevoegt.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Hallo CNC vriendjes!

Eindelijk, de bouw is begonnen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn hemel wat is dat ding groot, een beetje intimiderend haha! :lol:

Ik wil hem opbouwen met de motoren naar mij toe. Dit betekent helaas wel dat de linker motor uitsteekt en in de weg zit, maar deze opstelling maakt ook dat ik 20cm extra sta ruimte heb voor mijn machine. Om die uitstekende motor bouw ik dan nog een stevige aanstoot bescherming. De rechter motor zit aan de muurkant, dus die zit mij niet in de weg. Het is niet ideaal, maar ik zit zo beperkt in de ruimte dat ik dit soort fratsen moet doen... Zoals ik het zie heeft het andersom monteren van de brug weinig invloed op de rest van het ontwerp (correct me if I'm wrong).

Het afstellen moet nu natuurlijk ook gaan gebeuren. dat is nog wat lastig want hij komt uiteindelijk in de hoek te staan en de achterzijde en rechterzijden zijn dan niet meer bereikbaar (O.A. voor het aandraaien van bouten). Het is niet ideaal, maar ik moet het hele katje dus waar hij nu staat (40cm van de wanden) deels afstellen, alles aandraaien en dan de hoek in schuiven.
Als hij dan in de hoek geschoven is moet ik door te draaien aan de stelvoeten het best haalbare bereiken, en de rest met voelerband en geluk regelen.

Ik heb geen machinewaterpas, en ook geen lange rechte rei. Die kan ik met wat moeite misschien lenen maar denk dat ik ze wel zelf wil hebben, maar welke? Is dit ietshttps://www.tooler.eu/nl/catalog/produc ... ory/13388/ of heb ik een 1500 nodig? (mijn werkbereik zou ong. 1x1M moeten zijn). En de machinewaterpas, hoe accuraat moet die zijn 0,05/m, 0,02/m? wat is een reel richtpunt met mijn beperkende opstel plaats in gedachten ?

Is er toevallig een goede, goedkope winkel voor dit precisiespul? Ik vind het lastig te vinden op google, en schrik van de prijsen van wat voelerband...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door hainjedaf »

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar verder bouw verslag
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Hallo,

Zo, we zijn weer een stukje verder!

Inmiddels heb ik een paar matjes voelerband, een 1000mm DIN 74/1 rei en een 0,02mm/m machinewaterpas gekocht.
Ik wacht nog op de voelerband, maar dan kan het opbouwen en afstellen gaan beginnen!
Afbeelding
Afbeelding

Mijn collega heeft een lampje van de Ladderwagen af gereden. De houder lag aan bonken maar de 24V witte LED lamp heb ik uit de houder kunnen oogsten. Dat leek mij wel een mooi binnenverlichting lampje voor de stuurkast, dus ik heb een simpel ringetje geprint en geplaatst in de kast.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ook ben ik weer een stukje verder met de kast bedrading gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

Een kleine testopstelling gemaakt om de PC en Eding kaart te koppelen.

Afbeelding

De Eding 760 is voor het eerst aan gesloten op 24v en ik heb geen rook gezien (yay!).
Inmiddels praat de controller met de PC én met de draadloze MPG (weer yay!).
Ook de Homing sensoren zitten aangesloten en ik heb alle poorten getest, en die zijn allemaal zichtbaar in de software (triple yay!).

Welk van deze aansluitschema's uit de stepperdriver handleiding moet ik nu hanteren bij de Eding 760?
Sourcing of sinking zie ik niet terug in de Eding handleiding.
Afbeelding


Ik twijfelt ook over Spanningskabels van de motoren...
De vorige eigenaar heeft al chainflex gekocht in de volgende maten

16m shielded 3x1,5mm
18m shielded 4x0,5mm

De 3x1,5 zal voor de spindel bedoeld zijn (maar waarom dan zo veel?) en waarom geen 4-polig (U, V, W en GND) draad?
Ik geloof dat het niet de bedoeling is om de shielding als aardedraad te gaan gebruiken, of kan dit geen kwaad?

Voor de steppers lijkt 1,5mm mij zo veel, en dan is het al snel een hoop, relatief stugge kabels door de rupsen of is dit normaal?

En waar is de 4x0,5mm dan voor? dat is toch weer te weinig voor de steppers?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 20 jan 2023 19:24
schutter schippers schreef: 20 jan 2023 18:33 Onderaan staat dat je een flyback relay moet gebruiken. is die 1N4007 geschikt voor zowel een SSR als een EMR?
Een 1N4007 is een prima flyback diode voor een mechanisch relay of andere inductive belasting (iets met een spoel er in). Een SSR heeft geen spoel en hoeft geen flyback diode.
Die 760 gebruikt een ULN2003's voor de uitgang,

daar zitten al flyback diodes in geintegreerd, wat is het nu van extra diodes?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Behalve dat je de diodes vlak bij de veroorzaker kunt plaatsen helemaal niets, maar als je ze niet plaatst dan zal er een stroompiek lopen vanaf de spoel naar de driver en terug, dat geeft best wel een kans op storing. Hoeveel heb ik geen idee van, wellicht valt het allemaal wel mee, maar ik zou het risico niet nemen. Kost een kleine moeite om ze te plaatsen, als je later een probleem hebt zoek je je helemaal wezenloos, zeker als je niet de benodigde meetapparatuur in huis hebt. (en die heeft bijna niemand)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet wat de (open collector) output drivers van de CNC760 zijn. In de handleiding van Eding staat steevast de waarschuwing toch vooral flyback diodes te gebruiken. Maar als die al in de driver zitten is dat eigenlijk niet nodig. Het enige nut is zoals Ben aangeeft, met een diode direct over het relay hoeft de inductiepiek niet helemaal terug naar de CNC760 wat minder kans op EMC geeft. Vooral als de draden lang zijn of allemaal parallel in een kabelgoot zitten zou dat een probleem kunnen vormen.

Voor wat betreft de driver aansturing; de Step en Dir signalen zijn bij Eding TTL level signalen en kunnen zowel source-en (5V en best veel mA's) als sink-en. Beide zou dus moeten werken. Zelf heb ik voor sinking gekozen, ik weet niet precies meer waarom maar het had ook iets te maken met de Step polariteit en het moment dat Dir veranderd. Iets wat ik altijd nog eens met de oscilloscoop wilde dubbelchecken maar waar maar nooit van komt omdat ik geen problemen merk... Let op dat de VCC 5V moet zijn, niet aan de 24V dus!

Voor de spindel zou je de mantel van de 3x1.5mm tevens als afscherming kunnen gebruiken. Of dat helemaal volgens de NEN1010 is weet ik niet (al mag dat bij grondkabels wel) maar het lijkt mij geen probleem. Veel Chinese spindels hebben overigens helemaal geen aansluiting voor de aarde, dus daar moet je dan zelf nog iets op verzinnen anders kun je die mantel niet aan aarde leggen aan de spindel kant.

De 4x0.5mm met afscherming lijkt mij bedoelt voor de steppers.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door serum »

Op de 760 heb ik ze ook sinking aangesloten. Was het niet zo dat je bij sourcing ergens een vinkje moest zetten in Eding om de step oid te inverten om de eerste stap niet te missen? Kan het even niet terugvinden. Kan ook een CPU5 gerelateerd dingetje zijn.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Als sinking werkt dan doe ik dat gewoon en bedraad ik hem dus zo:
Afbeelding
benkr schreef: 05 mar 2023 16:04Kost een kleine moeite om ze te plaatsen, als je later een probleem hebt zoek je je helemaal wezenloos.
Bedankt voor de tip, die flyback kost niet veel, dus dan speel ik wel op veilig.
serum schreef: 05 mar 2023 19:39Was het niet zo dat je bij sourcing ergens een vinkje moest zetten in Eding om de step oid te inverten om de eerste stap niet te missen?
Dit kan ik nergens terugvinden, iemand die hier meer over weet?

Kars-cnc schreef: 05 mar 2023 19:11Veel Chinese spindels hebben overigens helemaal geen aansluiting voor de aarde, dus daar moet je dan zelf nog iets op verzinnen anders kun je die mantel niet aan aarde leggen aan de spindel kant.
De connector op de spindel was idd niet geaard, die heb ik inmiddels vervangen en ik heb een aardedraad toegevoegd.

klinkt als een plan, ik ga de spindel gewoon aarden met de mantel van de 3x1,5.
Ik meen dat kjeld ergens geschreven had dat het hard aarden van de individuele assen geen slecht idee is, dus dan doe ik dat. Dan is de spindel zeker geaard.
Kars-cnc schreef: 05 mar 2023 19:11 De 4x0.5mm met afscherming lijkt mij bedoelt voor de steppers.
Dit is wat ik bij leadshine in de handleiding vond:
Afbeelding

en dit is de specifieke 4x0,5 kabel Maar ik vind daar niet echt een AMP waarde in de data, alleen buigradius info... Ik heb het idee dat ik dit verkeerd op probeer te zoeken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door serum »

Ik heb de ALM+ niet gekoppeld. Die hangt gewoon aan de ingang van de alm+ en alm- van de 760
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door pgroot »

schutter schippers schreef: 07 mar 2023 13:46 en dit is de specifieke 4x0,5 kabel Maar ik vind daar niet echt een AMP waarde in de data, alleen buigradius info... Ik heb het idee dat ik dit verkeerd op probeer te zoeken.
Technical datasheet staat het een en ander in over maximaal toegestane stroom
https://igus.widen.net/content/it1jv8x6 ... nload=true
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

serum schreef: 07 mar 2023 14:31 Ik heb de ALM+ niet gekoppeld. Die hangt gewoon aan de ingang van de alm+ en alm- van de 760
Bedoel je hiermee dat jij de alarmen van de motoren niet gekoppeld (geconfigureerd) hebt in de software of...?

bedoel je het zo?
Afbeelding

pgroot schreef: 07 mar 2023 21:21 Technical datasheet staat het een en ander in over maximaal toegestane stroom
HIER
Hier vind ik op pagina 6: Max. current rating at 30 °C voor 0,5mm = 10A, maar moet je dan ook niet rekening houden met welk voltage, en over welke lengte? Dit deel vind ik lastig uit te google-en. ik vind meerdere tabellen en allemaal roepen ze iets anders...


Voor de bekabeling van de knoppen op de deur heb ik nog een kabelgootje geplaatst en een trekontlasting voor de kabel beschermer getekent en geprint. De print heeft interne kanaaltjes om de bekabeling met kabelbinders te borgen. Ik heb ze onder 45 graden geplaatst om de kabels mooier te late buigen en ui te laten komen waar ik ze wil hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Ga ik nog in de problemen komen als ik de motoren naar mij toe zet? ( en dus de brug en spindel de andere kant op richt ten opzichten van het normale ontwerp). Ik zal dan de proxy gaten wel verplaatsen zodat ik vooraan home.
Plaats reactie