Zonnepanelen+e-auto plannen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 06 apr 2022 15:10 Laadpaal, ooit vast wel….
Let wel op wie deze plaatst, schijnt nog wel eens kritisch te zijn vandaag de dag 😉
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door bartL »

joopbos schreef: 06 apr 2022 17:37 Het laten plaatsen van een moderne slimme meter doet Stedin gratis (Dordrecht)
Bij ons zelfs ongevraagd! (Ook Stedin)
Onze meter liep achteruit dus van mij hoefde het niet. Maar op een gegeven moment kregen we gewoon een brief dat ze hem kwamen vervangen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 06 apr 2022 20:44 Let wel op wie deze plaatst, schijnt nog wel eens kritisch te zijn vandaag de dag 😉
Tegen die tijd heb ik een aardige voorkeur voor mezelf :mrgreen:
bartL schreef: 06 apr 2022 20:50 Bij ons zelfs ongevraagd! (Ook Stedin)
Hier ook (Essent/Enexis)

Opzich hartstikke blij met de data uit dat ding. Maar ik zie wat rare zaken in die data zoals een netspanning die mij wat te hoog lijkt. Moet ik nog eens los meten met iets gecalibreerds, want watt = volt maal ampère en als de volten te hoog zijn dan zijn de watt-uurtjes dat ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door kawarider »

Even samenvattend:

Als de meter terugloopt lekker laten hangen, anders slimme meter. Vroeg of laat komt die toch.

Salderingsregeling gaat AFGEBOUWD worden. Tegen de tijd dat dat merkbaar wordt, zijn je panelen al drie keer terugverdiend. Salderingsregeling niet meenemen in je beslissingen.

Auto laden met zonnestroom? Leuk maar niet noodzakelijk, zie salderingsregeling. Er gaat zo veel veranderen en nieuws op de markt komen, dat alles wat je nu koopt morgen al weer verouderd is. Gewoon de goedkoopste /beste omvormer. BI directioneel klinkt leuk maar staat nog echt in de kinderschoenen.

Budgettair kun je het beste voor simpele systemen kiezen. Mijn verwachting is dat deze naadloos op nieuwe oplossingen aan gaan sluiten.
Wil je toch verder met jouw plannen, dan kom je al snel bij Victron terecht. En dan verdampt je budget als in de Sahara, maar het is wel goed spul. Per fase teregelen. dat bi directioneel en ander blabla werkt niet per fase, Victron wel. Batterij aansluiten op een Solaredge? Wel solaredge batterijen gebruiken dan, tjop, gaat de rest van je budget. Victron heeft een opensource protocol dat klets met de bms. Afijn, ik heb het al vaker gezegd. Victron is de Tesla onder de omvormers. Waar andere merken maar wat aan modderen , zijn de problemen die je gaat ondervinden bij Victron al opgelost voordat je wist dat je een probleem had.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door janplastiek »

ik rijdt nu 3 1/2 jaar elektrisch,12000/15000km per jaar, ik heb geen panelen, laad gewoon 's nachts aan de kabel via laadblok van Audi à +/- 11kW/h
In België mag je de beroepskosten van een E-voertuig 100% inbrengen ook de verzekering, de onderhoudskosten en de laadstroom.
Daarom heb ik nog steeds geen PV panelen, hier hebben we allemaal een digitale meter en panelen kopen om de stroom overdag gratis aan de leverancier te geven, daar doe ik niet aan mee.
Breek de dag, frees een lijntje.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door assink »

Kun je geen zonnepanelen op je bedrijf plaatsen?
Dat mag je in nederland ook mee doen voor de saldering op je woning, en overdag gebruik je de stroom voor je machines en voor het laden van je auto aan de zaak?
Klinkt mij als de meest ideale situatie.
Ik loop nog niet zo warm voor meer dan m'n 3 paneeltjes, ben erg weinig thuis en verbruik niet veel.
En heb er momenteel ook niet de middelen voor.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door janplastiek »

mijn 3jarig contract met Eneco loopt nog 1 jaar, ik betaal iets van 314,19€ per maand, woning, zaak en laden van E-tron samen.
Ik heb ook wel geregeld een laadmogelijkheid bij een klant, welke ik graag aanvaard.
Ik ben principieel tegen het gratis moeten afgeven van mijn overtollige stroom.
Ik vroeg op de gemeente of ik een carport mocht zetten met zonnepanelen dan wel off-grid, maar kreeg dit niet klaar.
een volledige oplaadbeurt is +/-87 kW/h, de rest van de batterij is geblokkeerd. de vaste kosten blijven hetzelfde, met of zonder de wagen.
87 x 0,18€ voor een laadbeurt, dus zeg tussen de 15 à 20€ per laadbeurt thuis, kan ik nog veel laden voor de prijs van panelen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

Nou, je geeft de stroom niet gratis af, maar veel krijg je er inderdaad ook niet voor. Wat dat betreft zijn wij hier in Nederland heel goed af met die salderingsregeling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door HD13 »

Even wat(t) cijfertjes.

Auto van janplastiek 87kWh voor een laadbeurt.

Heb hier 1960Wp aan panelen liggen op het zuiden.
Max. wat ik heb gezien is 12,5 kWh op een mooie meidag.
Normaal een mooie dag iets in de buurt van 10 kWh.

Om dus die 87kWh te kunnen laden heb je dus ongeveer 9x 1960Wp = 17.600 Wp aan panelen nodig.

Dacht dat de nieuwste rond 400Wp zitten op dit moment, is dus 17.600/400 = is dus 44 panelen.
En dit is dan alleen om te laden, geen ander vebruik en op mooie zomerse dag.

Dit om even aan te geven dat je best wel veel PV vermogen nodig hebt om een 87kWh te laden.

@Sven, google even op "loadbalancer"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

Ja, alleen laad je niet dagelijk dat ding compleet op.

Zeg dat die E-tron 4km per kWh doet (gokje, maar best een lompe bak) en je rijd er 25000/jaar mee dan heb je daar 6250kWh voor nodig. Oftewel zo'n 7500Wp, oftewel zo'n 18 a 19 panelen. In vergelijking met de kosten van zo'n E-tron is dat haast wisselgeld (na subsidie 5000 euro ofzo?) en ook als je maar 30% van je stroom effectief zelf gebruikt verdient het spul zich wel een keer terug. Dat je van je spindelvermogen effectief maar 30% gebruikt kijk je ook niet naar; die 30% maken het hebben van het ding wel waard. Of je teruglevert of niet kun je zelf kiezen. Ook in Belgie krijg je geld als je dat doet, maar rijk word je er niet van.

Die Oekraine- en klimaatellende is verder voorlopig nog laaaaaaange niet voorbij, de centen die de corona-pandemie gekost heeft moeten ook ergens teruggehaald worden, en BigCo's/roverheden zijn zowiezo heel goed in prijzen verhogen als het even tegenzit, maar weer omlaag zijn ze veel minder voortvarend mee. Dat jaartje dat je contract nog loopt is zo voorbij, en dan ben je het bokje. Verder 't is momenteel ook zo dat je geld op de bank laten staan ook niet erg zinnig is; als je vandaag 10000 euro hebt dan is dat volgend jaar ook nog maar 9000 of nog minder waard. Voor je belastingcenten zetten ze dan tenminste nog een keer een lantaarnpaal neer, maar voor die 1000 euro die je kwijtraakt aan inflatie krijg je helemaal niks terug, kun je ze beter zinnig investeren. En met de kant die de energieprijzen op gaan zijn zonnepanelen best een zinnige investering, ook als je voor het overschot alleen een grijpstuiver krijgt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

Ik ben begonnen met offertes aanvragen.
Hebben jullie nog tips voor een bedrijf?

Een tijd terug kwam ergens een link voorbij naar een relatief klein bedrijf maar kan met zoeken niet terug vinden waar.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar in ieder geval Europese panelen, met micro omvormer vanwege schoorsteen en bomen.
Maar daar kan nog wat klok/klepel breinvervorming inzitten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

Geen tips voor bedrijven, kijk gewoon eens lokaal.
Die adviseren je ook wel wat je kwa omvormer moet hebben. Micro-omvormers (Enphase) kan, een 'centrale' omvormer met optimizers waar nodig of meerdere strings ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door kawarider »

Sven, mijn collega heeft hier nog wat SolarEdge omvormers staan. Goed spul kosten weinig, wel optimizers bijkopen. Panelen ben ik zelf ook nog aan het kijken, maar ik kan niet goed vinden wat ik zoek. Prijzen gaan rap omhoog in ieder geval.

Verder overweeg ik een extra aansluiting bij Delta. op dit moment betaal je daar 72 ct en krijg je 58 ct terug of zo. Zie daar, een verdienmodel. Binnen de twee jaar is mijn geld terug. Als ik meer dak had, kon ik stoppen met werken. Zonder subsidie, gewoon kaal verdienen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

@kawarider: geen garantie dat je dat over een paar maanden ook nog kunt.
Als je je dikke LiFePO4 packs draaiend hebt moet je eens kijken naar een leverancier die uur/minuut stroomtarieven hanteert. Laden als de prijzen laag of zelfs negatief zijn, terugleveren als ze hoog zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie