Zonnepanelen+e-auto plannen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 11 apr 2022 13:49 een leverancier die uur/minuut stroomtarieven hanteert.
Zijn die er al in nl?
Ik kon er laatst geen vinden maar dat zegt niks natuurlijk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door kawarider »

Ja , die zijn. Verschillende zelfs. Anwb is er eentje van.

Delta is contract voor een jaar. Ik durf voor de zomer niet over te stappen. Bang dat ze failliet gaan als ze iedereen uit moeten betalen. Iets ga ik er mee doen. Geld ligt voor t oprapen.

Edit: dynamisch contract is voor jou niet interessant Sven. Lekker salderen , ben je veel beter mee af.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

kawarider schreef: 11 apr 2022 15:04 Edit: dynamisch contract is voor jou niet interessant Sven. Lekker salderen , ben je veel beter mee af.
Het ging me meer om de vergelijking, voor als ooit er niet meer gesaldeerd kan worden, hoe je dan om kan gaan met het inrichten van je stroomgebruik.

Eigenlijk vooral "wanneer maak je warm water, laad je je auto op of koel je je huis en doe je de (af)was.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door kawarider »

Nu nog niet druk om maken. De komende vijf jaar merk je nog niets van afbouw salderingsregeling. Tegen die tijd zijn daar oplossingen voor. Er wordt heel hard aan gewerkt nu. Leuk, zo n dynamisch contract. Maar ga je dan elke dag op je telefoon gapen wanneer de auto geladen moet worden of de vaatwasser aangezet? Dacht het niet toch? De stekkerapp is zon ontwikkeling, of seita.com. Duurt niet lang meer, maar wacht ook niet te lang met je paneeltjes! De rest komt vanzelf.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

Daarnet mijn eerste informatiegesprek gehad met een Zonne-meneer.
Zegt ie: "Op uw dak passen 3 panelen."

Reden: Die dingen zijn nu zo groot dat er maar drie op de dakkapel (met pannen) passen.
Onder de ramen past daarom ook niks.

Klopt het dat er geen kleinere panelen ingekocht kunnen worden die door de huisleggers ook geplaatst kunnen worden?
Of zei hij alleen maar dat zIJ het niet kunnen/willen?

Want op zich zijn panelen er in diverse maten.
Deze meneer ging uit van 1.75x1.10 meter
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

De gangbare 60-cel en 72-cel panelen gaan allemaal grofweg 1 meter breed zijn en 1m60-2 meter hoog, voor zover ik weet.
Ik denk dat je voor bootjes en campers enzo wel kleiner kunt krijgen, maar de prijs per Watt-piek is dan vast minder gunstig. Maar in principe verbied niemand je om meerdere kleinere panelen in serie te zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door diepchess »

Sven schreef: 06 apr 2022 09:11 ...zonnepaneeltjes met e-auto...
Weg van alle gekkigheid - hoe ga je 'm in de WINTER opladen? De zonnepaneeltjes (afhankelijk van welk type je hebt) leveren dan 3% van wat ze rest van het jaar produceren - het licht dat er dan wel is, dat is vooral dan toch ook wel diffuus. Of werk je alleen 's Avonds en heb je vakantie in de winter (in plaats van zomer) en kun je hele dag 'm voor 10 kilometer opladen?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 19 apr 2022 16:15 De gangbare 60-cel en 72-cel panelen gaan allemaal grofweg 1 meter breed zijn en 1m60-2 meter hoog, voor zover ik weet.
Ik denk dat je voor bootjes en campers enzo wel kleiner kunt krijgen, maar de prijs per Watt-piek is dan vast minder gunstig. Maar in principe verbied niemand je om meerdere kleinere panelen in serie te zetten.
Bij bootje pak je er gewoon hooguit 2 maar kun je iets handiger op de zon richten. Aangezien je meestal toch maar 1 of 2 accu's hebt dus minder dan 2 kWh en gros alleen met mooi weer vaart ligt het op een bootje allemaal iets gunstiger dan een auto opladen.

Belangrijkste is natuurlijk DC naar AC verlies te voorkomen. Dat is zo enorm. Alleen het voltage iets omhoog of omlaag naar voltage van accu transformeren scheelt enorme verliezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 19 apr 2022 16:39 Weg van alle gekkigheid - hoe ga je 'm in de WINTER opladen? D
Voorlopig mogen we het net nog gebruiken als 'opslag'. Dat noemen ze salderingsregeling.
diepchess schreef: 19 apr 2022 16:43 Belangrijkste is natuurlijk DC naar AC verlies te voorkomen. Dat is zo enorm. Alleen het voltage iets omhoog of omlaag naar voltage van accu transformeren scheelt enorme verliezen.
Het zou schelen als je een keer van tevoren kijkt of je aanname wel klopt voor je 'm op het WWW slingert...
DC->DC met Vin vrijwel gelijk aan Vuit lukt met circa 99,5% rendement.
DC->AC met tot 2:1 verschil tussen DC en AC (dus ca. 175..700V DC in) gaat met zo'n 98% rendement.

Vooropgesteld dat je de omvormer niet erg onderbelast, want dan knabbelt het eigen verbruik aan het rendement.
Er is dus wel verschil, maar 'enorme verliezen' zou ik het niet willen noemen.

Praktijksituatie: de omvormer bij mij thuis op dit moment: Pin,DC=2655W, Puit,AC=2616W. Net iets beter dan 98% dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 19 apr 2022 17:07
diepchess schreef: 19 apr 2022 16:39 Weg van alle gekkigheid - hoe ga je 'm in de WINTER opladen? D
Voorlopig mogen we het net nog gebruiken als 'opslag'. Dat noemen ze salderingsregeling.
diepchess schreef: 19 apr 2022 16:43 Belangrijkste is natuurlijk DC naar AC verlies te voorkomen. Dat is zo enorm. Alleen het voltage iets omhoog of omlaag naar voltage van accu transformeren scheelt enorme verliezen.
Het zou schelen als je een keer van tevoren kijkt of je aanname wel klopt voor je 'm op het WWW slingert...
DC->DC met Vin vrijwel gelijk aan Vuit lukt met circa 99,5% rendement.
DC->AC met tot 2:1 verschil tussen DC en AC (dus ca. 175..700V DC in) gaat met zo'n 98% rendement.

Vooropgesteld dat je de omvormer niet erg onderbelast, want dan knabbelt het eigen verbruik aan het rendement.
Er is dus wel verschil, maar 'enorme verliezen' zou ik het niet willen noemen.

Praktijksituatie: de omvormer bij mij thuis op dit moment: Pin,DC=2655W, Puit,AC=2616W. Net iets beter dan 98% dus.
Ja hoor het WWW geeft DC ==> AC verlies een gemiddelde van 30% varierend tussen de 10% en de 95%. (meeste zonnepanelen leveren overigens variabel aantal volt oplopend tot 60 volt - gelijk 700 volt pakken slaat nergens op).

Eerst ook zelf even googlen - had ik al gedaan overigens maar ook opgemerkt her en der het is allemaal wat inefficienter dan jij denkt.
Uiteindelijk is het toch het goedkoopste brouwsel uit China wat 't mag doen.

Als je net als ik heel veel met batterijen klooit dan ga je overigens nog andere verschijnselen opmerken. De "tesla" (panasonic) batterijtjes zijn tenslotte 3.6 of 3.7 (ouder model) volt en worden opgeladen met 4.2 volt. (dat verlies heb je daar dus gelijk ook al)

Het salderen slaat natuurlijk nergens op. Meen dat er plan is dat over paar jaar ook af te schaffen cq te limiteren.
Net zoals het nergens op slaat dat Google datacenter zogenaamd windenergie gebruikt - terwijl in werkelijkheid het een hele gascentrale is die 'm voedt.

Mijn voorstel in de politiek om gasgebruik terug te brengen is als 'r niet genoeg windenergie geproduceerd wordt dan degenen die windenergie zeggen te gebruiken gewoon minder te leveren. Lees met name de datacenters die dat claimen...

De politiek maakt te weinig onderscheid tussen continueafname en variabel energieverbruik. Dat geeft ondertussen te veel ellende op het stroomnet en in de prijzen en ook in het type centrales wat gebouwd wordt. Maar is heel andere discussie. De linkse politiek wil die waarheid niet zien - want het automatische gevolg is dat voor de continueafname op het stroomnet je kerncentrales liefst bouwt. Dat zal zo'n 4000 megawatt nu zijn oplopend naar 6000 in 2030.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 19 apr 2022 17:44 (meeste zonnepanelen leveren overigens variabel aantal volt oplopend tot 60 volt - gelijk 700 volt pakken slaat nergens op).
Gemiddeld genomen zet je panelen in serie tot je een klemspanning hebt waar de omvormer van het gewenste vermogen wat mee kan. Dat ligt zo zuiguitdeduim tussen de 200 en 800VDC.

Gebruik je de zogenaamde 'optimizers', dan doe je dat nog steeds. Dat zijn DC/DC converters met MPP tracker die aan de uitgang de stroom van de string constant houden. Een paneel in de volle zon doet dan bijvoorbeeld 40V bij 8A op de uitgang van de optimizer, een paneel dat half door schaduw bedekt is doet dan 16V bij 8A. Zo kan elk paneel maximaal bijdragen. (Had je geen optimizer, dan levert het schaduwpaneel niks, want die had maar, zeg, 5A aan stroom kunnen doen. Er moet 8A lopen, dus het gevolg is dat-ie 0V doet en de diode in de aansluitkast het overneemt). Maar zet 10 panelen met optimizers in serie en je zit alsnog op 450VDC. Het rendement van die dingen is heel vlot >99% overigens.

Verder heb je nog micro-omvormers die per paneel AC maken, maar volgens mij is EnPhase de enige die dat doet. Daar heb ik gemengde gevoelens over; aan de ene kant vind ik 500VDC bij een paar Ampere over het dak geen prettig idee, maar aan de andere kant is het juist de AC-conversie die de meest slijtagegevoelige componenten bevat en die heb je met micro-omvormers tig keer, en op een onhandige plek.
Eerst ook zelf even googlen - had ik al gedaan overigens maar ook opgemerkt her en der het is allemaal wat inefficienter dan jij denkt.
Nee hoor. Ten eerste weet ik hoe een transformatorloze inverter in elkaar zit en wat ik waar aan verliezen kan verwachten. Ik zou zo'n ding zelf kunnen bouwen. En ten tweede gaat de data van mijn omvormer en omliggende meetapparatuur de database in en heb ik daar natuurlijk allang wat rekenwerk op losgelaten.
(met de conclusie dat optimizers op een paar panelen in mijn geval geen kwaad zouden kunnen, maar dat terzijde)

Magoed, stel dat je gelijk hebt want dom ben je nog steeds niet: heb je enige onderbouwing van jouw getallen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door zeeschuim »

APS (amerikaans) heeft ze ook en newenergytek.com (chineze meuk) De laatste daar heb ik er 6 van en die gaan achter elkaar naar ze moer. Ik kan wel nieuwe krijgen, garantie. Maar het vervangen van die dingen op het dak met mijn ouwe kadaver is geen pretje. Dus ik vervang ze door APS inverters.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door serum »

Ik heb nu zo'n 7 jaar 12 panelen met 12 losse inverters. Ondertussen (en toen ook al) zijn er erg efficiente inverters. Getallen van 97,5 a 98 procent zijn kloppend met de realiteit. Dat panelen inboeten in rendement bij toenemende temperaturen is een bekend gegeven. Dat er iets verlies (zelfontlading) in batterijen zit is ook een bekend iets. Maar de getallen die ik her en der lees zijn erg pessimistisch. In die 7 jaar heb ik ieder jaar keurig gesaldeerd en het salderen blijft realiteit en de huidige salderingsafbouw lag, las ik eergisteren, flink onder schot ivm de afnemende potentie voor 'meer panelen voor consumenten'. Hij is niet voor niets zo lang opgeschort en nu gaat ie vermoedelijk weer onder de bijl.

Dus dat het salderen afgewimpeld wordt 'salderen slaat nergens op' vind ik nergens op slaan.

Ik begrijp de aversie tegen zonnepanelen niet. Als je ze niet wilt om wat voor reden ook, wees daar dan eerlijk over, maar non argumenten verzinnen vind ik maar een rare eigenschap. maar goed, ik had een hoogst narcistische zwager, die verzon ook op voorhand 1000 argumenten om het ergens mee oneens te zijn. Dodelijk vermoeiend, dat wel, maar wel een erg interessant studieobject op feestjes en partijen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door kawarider »

'salderen slaat nergens op'
, als je dat vindt omdat je subsidie nergens op vindt slaan ben ik het met je eens. Als stimulans om pv te promotoren geniaal. Geen bureaucratische rompslomp maar lekker simpel. Eindelijk eens iets goeds. Dat dit niet langer nodig is, daar kan ik ook inkomen, hoewel met dat wel een paar centen gaat kosten. PV is al een tijdje concurrerend met fossiel, ook zonder subsidie. En nu, met of zonder saldering, is het gewoon een verdienmodel. Simpel. Ideaal om tenminste 9 maanden per jaar zelf de broek op te houden.

Sven, panelen zijn er in vele soorten en maten. Wel is het zo dat ze steeds groter worden. Een tijdje was 1600-1000 de standaard. Nu begint dat te groeien. Zelf denk ik eraan om een beetje eenheid te gaan scheppen in mijn sets. Dan komen er panelen op van 2250-1150mm 545 Wp. Er is gewoon geen ruimte meer op mijn dak, dan maar efficienter. Waarom leg je ze zelf niet? Je kunt een cnc bouwen, maar geen panelen leggen? Op marktplaats komen regelmatig leuke panelen langs.
Plaats reactie