Zonnepanelen+e-auto plannen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

Zonnepanelen worden in rap tempo zinniger.
Maar de doorslag is voor mij nog steeds om zonnestroom te gebruiken om de eigen auto te laden.

Ons autogebruik is het grootst in de zomer en we hoeven niet met de auto naar het werk, dus dat combineert wel goed.
Maar ons dak is net aan groot genoeg om ons huidige stroomgebruik royaal af te dekken. Een auto erbij heeft dan meer panelen nodig.

Maar dat is aardig af te dekken door 8 extra panelen aan de zijkant van het huis te schroeven en dubbel te gebruiken as zonnescherm. Zijn ze ook nog een beetje te richten.

Laden met variabel vermogen?
Linksom of rechtsom, salderen houd een keer op.
Kan je een auto laden met de stroom die je overhoud? Of moet het laadsysteem een continue vermogen ter beschikking hebben om een auto te laden?

In de meterkast
Wat me niet duidelijk wordt in de documentatie van de aanbieders, is het nou verstandig om een oudere meterkast (met stoppen) te vernieuwen of kunnen zonnepanelen altijd op een oude kast?
Of wordt het pas belangrijk als je inderdaad een auto gaat laden?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je de gemeente kunnen overtuigen voor een verlengsnoer over de stoep?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Goudgele »

Dit soort zaken zijn natuurlijk best leuk/interessant om zelf over na te denken. Maar Ik zou gewoon advies vragen aan een aantal aanbieders van zonnepanelen. Die hebben er tenslotte verstand van en kunnen jouw specifieke situatie komen bekijken.
Het lijkt me dat ze vaker het geval tegen komen waarbij men de auto wil kunnen laden met zonne-energie. Weten ze vast te vertellen of dat mogelijk is of niet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 apr 2022 09:31 Heb je de gemeente kunnen overtuigen voor een verlengsnoer over de stoep?
Net een poging gedaan het hoger de boom in te slingeren! (Landelijk)

Zie ook:
https://www.ad.nl/auto/laadkabel-over-d ... ~aa3d98f8/
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Kjelt »

En je auto op de stoep zetten is een lagere boete ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Bjornski1976 »

Tegenwoordig heb je laadpaal met swingarm. Soortgelijke als in de wasstraat hogedrukreiniger. Zo loopt de kabel niet over de stoep.

Auto met batterij die instaat is om bi-directioneel te kunnen laden en als batterij te fungeren beginnen ook te komen.

Ook het gebruik van een electrische boiler om energie in op te slaan voor warm water, douchen etc.. is ook mogelijk om te gebruiken en bespaart gas.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door bartL »

Sven schreef: 06 apr 2022 09:11 Zonnepanelen worden in rap tempo zinniger.
Maar de doorslag is voor mij nog steeds om zonnestroom te gebruiken om de eigen auto te laden.
Als je toch van plan ben om zonnepanelen neer te leggen doe dat dan gewoon zsm. Waarom wachten tot die auto er is? Straks wordt het zomer en profiteer je er al gelijk van.
Sven schreef: 06 apr 2022 09:11 In de meterkast
Wat me niet duidelijk wordt in de documentatie van de aanbieders, is het nou verstandig om een oudere meterkast (met stoppen) te vernieuwen of kunnen zonnepanelen altijd op een oude kast?
Of wordt het pas belangrijk als je inderdaad een auto gaat laden?
De meterkast maakt voor zonnepanelen niets uit. Die kan je vervangen wanneer je dat zelf wil, of lekker laten zoals hij nu is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het bekostigen van die goot best redelijke oplossing, €181.- vermoedelijk is elke andere oplossing duurder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door kevertje »

Ja, helemaal mee eens, zo snel mogelijk doen: 100% salderen kan nog twee zomers, die heb je dan weer verdiend. De auto bepaalt wanneer hij laadt: als je de auto laat weten wanneer hij dat mag doen komt het goed.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Sven »

Zo'n goot mag bij ons ook niet, misschien mag zo'n arm wel, ga ik onderzoeken.
Mooier wordt het er niet van.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 06 apr 2022 12:50 De meterkast maakt voor zonnepanelen niets uit. Die kan je vervangen wanneer je dat zelf wil, of lekker laten zoals hij nu is.
Kleine kanttekening: ze moeten ergens de aardlekautomaat kwijt. Als die niet in de bestaande groepenkast past dan plaatsen ze een los kastje waar die in zit. In mijn nogal krappe jaren-60 meterkast had ik dat liever niet; zo'n kastje word pontificaal in het midden van de beschikbare ruimte geplaatst en blokkeert vervolgens alle toekomstige uitbreidingsmogelijkheden.

Ik heb er voor gekozen om de groepenkast uit te breiden, want er komen in de toekomst nog wel een paar groepen bij. Warmtepomp, ooit vast wel. Laadpaal, ooit vast wel. Quooker, ooit vast wel. Enzovoorts. Beter het werk 1x goed doen dan de eerste keer half en wat later toch weer overnieuw.

Kwa goot: hoe lang gaat het duren voordat iemand er daadwerkelijk over gaat klagen? Eens in de 5 jaar een boete is ook nog wel in te calculeren in de bedrijfskosten; dat deed ik ook toen ik nog over verboden weggetjes naar het werk reed. Als je dan gepakt word is het een soort van tol voor het rijden over mooi lege en korte wegen.
Maar ik zie bij mijn wandelingetjes regelmatig een laadkabel onder een rubber gootgeval op de stoep liggen. Oma kan er veilig met de rollator overheen, het ligt niet in de weg, het is geen doorn in het oog. Ik kan me dan ook niet indenken dat ze er gauw een boete voor uitschrijven zelfs al zou het niet mogen, mits jij je zaakjes netjes voor elkaar hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door Kjelt »

Andere toevoeging, niet alle elektriciteitsmeters draaien terug bij het terugleveren.
Dus wil je salderen dan dient je meter hier wel geschikt voor te zijn.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zonnepanelen+e-auto plannen

Bericht door joopbos »

Kjelt schreef: 06 apr 2022 17:32 Andere toevoeging, niet alle elektriciteitsmeters draaien terug bij het terugleveren.
Dus wil je salderen dan dient je meter hier wel geschikt voor te zijn.
Het laten plaatsen van een moderne slimme meter doet Stedin gratis (Dordrecht)
Plaats reactie