Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 11 apr 2022 21:51 Op zich misschien niet zo erg maar als ik het zo doe dan is de moer niet in staat de boel netjes te spannen. Het gaat zo stroef dat ik bang ben de schroefdraad te beschadigen en bovendien kun je lagerspanning zo nooit mooi afstellen. Iets te strak blijft te strak.
Dan lijkt het erop dat deze spindel af fabriek niet van kegellagers was voorzien. Dan is de passing een "pers passing". Dat heb ik met mijn HBM DC300 ook. Het lager laat zich niet goed stellen. Een maal op spanning gezet, gaat de spanning bij het lossen van de moer er niet meer af. Voor de rest draait het probleemloos. Vooral met beleid het lager stellen!!!!
Ik heb de moer gebruikt om het lager op de as te krijgen samen met een bus (stuk buis) die tegen de binnenring van het lager drukt. Voor het er afkrijgen van het originele lager (geen hoekcontact) was veel "geweld" nodig. Ik dacht op een gegeven moment of de trekker gaat kapot of het huis van de draaibank, maar eraf zal het lager komen.

Het enige dat je kunt doen om het lager aan het schuiven te krijgen is de as dunner schuren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door serum »

Ik zou de tip van hd13 ter harte nemen. Dikke kans dat je het zo in elkaar schuift.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door DaBit »

Ik doe dat soort dingen ook op de HD13-manier, maar het werkt wel beter voor zaken als een lager in een wielnaaf of carterdeel dan voor een lager op een lange as. Snel werken is dan toch wel een must.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door bartL »

Werktuigbouwkundig klopt dit verhaal wel. Bij een roterende belasting t.o.v. de as en een stilstaande belasting t.o.v. het huis is het het beste een perspassing op de as te gebruiken en een schuifpassing in het huis.
Zit de buitenring wel enigszins schuivend gemonteerd?
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door assink »

Het lager verwarmen op een inductieplaatje gaat ook prima.
Wel zorgen voor goede handschoenen uiteraard, en de temperatuur goed in de gaten houden
Smeren zul je dan later moeten doen, normaal lagervet gaat "kapot" bij temperaturen boven de 90 graden.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 11 apr 2022 23:31 Dan lijkt het erop dat deze spindel af fabriek niet van kegellagers was voorzien. Dan is de passing een "pers passing".
Het klopt allemaal wel precies met de tekeningen in de Emco handleiding. Het borgschroefje in de stelmoer had zelfs de rode fixatie-lak er nog op zitten. In de handleiding staat dat als er enige speling is ontstaan je dit borgschroefje moet losdraaien, de stelmoer aandraaien tot de as iets meer weerstand krijgt en dan een klein stukje terug. Klinkt allemaal alsof het lager toch echt soepeltjes over de as zou moeten kunnen schuiven...
HD13 schreef: 11 apr 2022 22:00 As een nachtje in de diepvries ?
Lagers inpakken in aluminiun folie en een uurtje in voorverwarmde oven op 100C.
Tsja, zo krijg ik hem er wel op denk ik maar zodra de as en lager temperatuur weer gelijk zijn valt er niets meer te stellen ben ik bang.

Ik zit me nog een beetje af te vragen of de binnen kooi van het lager iets gestuikt zou kunnen zijn bij het los tikken/slaan? Ik zie of voel niets aan het lager wat daar op duidt, maar ja je gaat aan alles twijfelen. Ik heb een nieuw lager besteld bij de "Lagerboer". Dat is dan wel geen P5 lager maar dan kan ik eens zien of dat beter past.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 12 apr 2022 10:17 Het klopt allemaal wel precies met de tekeningen in de Emco handleiding. Het borgschroefje in de stelmoer had zelfs de rode fixatie-lak er nog op zitten. In de handleiding staat dat als er enige speling is ontstaan je dit borgschroefje moet losdraaien, de stelmoer aandraaien tot de as iets meer weerstand krijgt en dan een klein stukje terug. Klinkt allemaal alsof het lager toch echt soepeltjes over de as zou moeten kunnen schuiven...
Bij arceurotrade verkopen ze ook lager setjes om een kogellager te vervangen door een hoekcontact type. Ik denk dat de toleranties van hun lagers hier voor aangepast zijn.
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... ll-Bearing
Er staat ook een handleiding voor het vervangen: https://www.arceurotrade.co.uk/machineg ... -Guide.pdf
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door DaBit »

Mijn compact8 heeft ook kegellagers, da's af-fabriek zo. Is ook een prima balans tussen stijfheid, max. toerental en kostprijs.

Ik meen dat uit elkaar bij mij weerbarstig was, in elkaar staat me zo niks van bij. Meestal gaat het ook soepeler als je het eerste stukje gehad hebt. Beetje IMAL of een dergelijke pisdunne olie op de as voor je 'm in de vriezer mikt scheelt soms ook nog wat.

Magoed, balhoofdlagers van motorfietsen kunnen ook ooit weerbarstig zijn (understatement) dus het kan best dat ik het wel lastig vond maar niet speciaal lastig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers

Bericht door Kars-cnc »

De hoofdas zit er weer in! Het nieuw bestelde lager bracht niets, die passing was vrijwel hetzelfde als het oude lager. Die heb ik daarom niet gebruikt en ben ik maar de weg op gegaan die hfjbuis al aangaf, dunner schuren die as 8)

Het liefst had ik dat gedaan door hem in te spannen in de draaibank maar ja... Daarom maar gewoon de as in de bankschroef geklemd, schuurlinnen er omheen trekken en steeds na een paar halen de as weer een kwartslag draaien. Dit heeft voor zover ik kan zien voldoende nauwkeurig gewerkt. Er is ook uiteindelijk maar iets van 3 a 4 um afgegaan, voor zover ik dat met mijn analoge schroefmaat kon inschatten. Dus zo heel snel heb je dan ook nog geen ovale as ;-)

Het lager is nu met de hand schuifbaar maar daar is nog wel steeds redelijk veel voor kracht voor nodig. Hoe meneer Emco dat in de fabriek gedaan heeft blijft met zoveel klemming blijft voor mij een raadsel, maar het zat wel goed. Ik had de positie van de borgmoer gemarkeerd voor ik de boel los haalde. Na veel stellen en voelen hoe de as draait, een poosje op verschillende toerentallen laten draaien, af laten koelen en nog eens afstellen bleek dat ik weer op precies dezelfde positie uit kwam als voor die tijd.

Wat een gedoe al met al! Ik denk een volgende keer wel drie keer na voor ik zomaar ergens de vetspuit opzet. Vooraf vragen op dit forum is waarschijnlijk toch een stuk efficiënter dan achteraf :mrgreen:
Plaats reactie