Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Moderator: Moderators
Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Mijn Emco-8 is al meer dan 25 jaar oud en ik dacht dat het misschien goed zou zijn de hoofdlagers een een beetje nieuw vet te geven. Er zitten 32007XC lagers in, dit zijn kegellagers en van wat ik op internet vindt hebben ze geen afdichting.
In het onderhouds en smeerplan van Emco wordt niets genoemd over het smeren van deze lagers en er zijn ook geen voorzieningen om ze te smeren Om dit echt goed aan te pakken zou de boel gedemonteerd moeten worden maar dat wilde ik eigenlijk niet aanhalen.
Wat ik nu heb gedaan is m.b.v. een injectienaald aan de vetspuit zoveel mogelijk vet via het spleetje tussen de spindelas en de afschermkap die voor het lager zit te spuiten in de hoop dat het nieuwe vet zich wel mengt met het oude en zo toch voor een wat beter gesmeerd lager zorgt.
Als ik nu echter het toerental geleidelijk opvoer dan begint dat ergens boven de 1000rpm plotseling in te houden. Alsof de as opeens zwaar begint te lopen. Ik heb de spindel een tijdje op een laag toerental laten draaien en daarna nog eens geprobeerd maar het effect is er nog steeds. Wel leek het de tweede keer bij een wat hoger toerental op te treden.
Zijn er hier mensen die een verklaring voor dit effect hebben?
In het onderhouds en smeerplan van Emco wordt niets genoemd over het smeren van deze lagers en er zijn ook geen voorzieningen om ze te smeren Om dit echt goed aan te pakken zou de boel gedemonteerd moeten worden maar dat wilde ik eigenlijk niet aanhalen.
Wat ik nu heb gedaan is m.b.v. een injectienaald aan de vetspuit zoveel mogelijk vet via het spleetje tussen de spindelas en de afschermkap die voor het lager zit te spuiten in de hoop dat het nieuwe vet zich wel mengt met het oude en zo toch voor een wat beter gesmeerd lager zorgt.
Als ik nu echter het toerental geleidelijk opvoer dan begint dat ergens boven de 1000rpm plotseling in te houden. Alsof de as opeens zwaar begint te lopen. Ik heb de spindel een tijdje op een laag toerental laten draaien en daarna nog eens geprobeerd maar het effect is er nog steeds. Wel leek het de tweede keer bij een wat hoger toerental op te treden.
Zijn er hier mensen die een verklaring voor dit effect hebben?
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Er moet zeker niet teveel vet in de kegellagers zitten want dan rollen de kegels niet meer maar gaan ze schuiven. Dat 'zoveel mogelijk vet' zal dus wel de oorzaak zijn.
Ik zou het gewoon even los halen. Veel werk is het niet.
Ik zou het gewoon even los halen. Veel werk is het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
- Locatie: Ezinge GR.
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Er moet niet teveel vet in een lager zitten is een erg vrijblijvend advies. Een kogellager kan tot een vierde deel, van de vrije ruimte, gevuld met vet worden. Ik heb blauwe lagers gezien die, liefdevol, vol vet gedaan waren.
Succes, Peter
Succes, Peter
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Dan wat specifieker:
- Hoofdas even loshalen. Ik weet zo gauw de originele constructie niet meer, maar ingewikkelder dan de moer achterop losmaken en het ding eruit schuiven was het volgens mij niet. Waarbij 'eruit schuiven' bij mij nog wat overtuiging nodig had meen ik me te herinneren, want de lagers zitten vrij strak op de as.
- Kegellagers en de lagerschaal mooi schoonmaken in een badje met wat je maar net hebt liggen. Wasbenzine ofzo.
- Kegellagers inspecteren. Bij beschadiging vervangen overwegen.
- Likje NLGI-2 lagervet zonder rare additieven zoals MoS2 op je vinger, rustig in de kegels masseren. Niet teveel; als er een egaal laagje vet op de kegels zit is het genoeg. Ik heb in die kegellagers SKF LGLT2 vet zitten, maar ik draai dan ook op 2750rpm maximaal ipv 1700.
- Met diezelfde vinger nog een keer over de lagerschaal vegen; dun laagje is wederom zat.
- As weer assembleren en terugplaatsen.
- Moet zover aandraaien dat je net weerstand begint te voelen bij draaien aan de klauwplaat.
- Al het spul weer in elkaar, spul een minuut of 10 op een paar honderd toeren laten draaien.
- Moer nog een keer spannen en vergrendelen.
- Biertijd.
Klinkt allemaal heel lastig en ingewikkeld, in werkelijkheid is het een uurtje werk of minder.
- Hoofdas even loshalen. Ik weet zo gauw de originele constructie niet meer, maar ingewikkelder dan de moer achterop losmaken en het ding eruit schuiven was het volgens mij niet. Waarbij 'eruit schuiven' bij mij nog wat overtuiging nodig had meen ik me te herinneren, want de lagers zitten vrij strak op de as.
- Kegellagers en de lagerschaal mooi schoonmaken in een badje met wat je maar net hebt liggen. Wasbenzine ofzo.
- Kegellagers inspecteren. Bij beschadiging vervangen overwegen.
- Likje NLGI-2 lagervet zonder rare additieven zoals MoS2 op je vinger, rustig in de kegels masseren. Niet teveel; als er een egaal laagje vet op de kegels zit is het genoeg. Ik heb in die kegellagers SKF LGLT2 vet zitten, maar ik draai dan ook op 2750rpm maximaal ipv 1700.
- Met diezelfde vinger nog een keer over de lagerschaal vegen; dun laagje is wederom zat.
- As weer assembleren en terugplaatsen.
- Moet zover aandraaien dat je net weerstand begint te voelen bij draaien aan de klauwplaat.
- Al het spul weer in elkaar, spul een minuut of 10 op een paar honderd toeren laten draaien.
- Moer nog een keer spannen en vergrendelen.
- Biertijd.
Klinkt allemaal heel lastig en ingewikkeld, in werkelijkheid is het een uurtje werk of minder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Kan het mis hebben, maar ik schaar Kars meer in de categorie alcoholloos of wijn.
-
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Wij hadden vroeger een groene Emco 8.8.
Daar zat met 4 schroeven een deksel op de tandwielkast, en voor zover ik me kan herinneren zat daar olie in, en worden e hooflagers ook daarmee gesmeerd.
Ik zou dus beginnen met de bovenkant schoonmaken, dan de deksel op de tanwielkast los schroeven en eens kijken wat er in zit.
Daar zat met 4 schroeven een deksel op de tandwielkast, en voor zover ik me kan herinneren zat daar olie in, en worden e hooflagers ook daarmee gesmeerd.
Ik zou dus beginnen met de bovenkant schoonmaken, dan de deksel op de tanwielkast los schroeven en eens kijken wat er in zit.
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Tsja, dan moet ik nu toch maar gaan doen wat ik eigenlijk niet wilde, de boel uit elkaar halen...
Dabit bedankt voor je uitgebreide beschrijving, daar heb ik wel wat aan. Al moet ik zeggen, ik heb altijd ruzie met lagers die op een nauw passende as zitten dus de opmerking:
Maar goed, ik heb denk ik geen keus meer heb, het opeens afremmen op boven een bepaald toerental geeft wel aan dat er dan meer energie in de lagers gaat dan de motor kan leven dus de waarschuwing van Peter
Dabit bedankt voor je uitgebreide beschrijving, daar heb ik wel wat aan. Al moet ik zeggen, ik heb altijd ruzie met lagers die op een nauw passende as zitten dus de opmerking:
baart mij nu al zorgen.
Maar goed, ik heb denk ik geen keus meer heb, het opeens afremmen op boven een bepaald toerental geeft wel aan dat er dan meer energie in de lagers gaat dan de motor kan leven dus de waarschuwing van Peter
kan ik me wel wat bij voorstellen.Peter Bijlholt schreef: ↑09 apr 2022 11:49 Ik heb blauwe lagers gezien die, liefdevol, vol vet gedaan waren.
Nou..., ik lust na afloop best een biertje hoor
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Dooie dingen winnen niet. Meestal ben je gewoon te lief.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Ik zou hem eerst een paar uur op 100 toeren of zo laten draaien. De boel wordt natuurlijk warm door teveel vet, maar je maakt mij niet wijs dat het er niet uitkomt. Temperatuur in de gaten houden en als het goed gaat toeren weer wat omhoog.
Als het met een injectienaald naar binnen kan, kan het er ook wel uit zou ik zo denken.
Als het met een injectienaald naar binnen kan, kan het er ook wel uit zou ik zo denken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Zitten er spacers tussen de binnen én buitenring of alleen tussen 1 van die 2? In dat laatste geval zijn de lagers op te spannen middels de moer die erop zit. Deze zou ik dan eerst eens wat vaster zetten. Daarmee zet je meer spanning op de lager tonnetjes waarmee je ze forceert te draaien en waarmee je het vet dus naar buiten werkt. Dit even zo laten draaien en vervolgens weer ontspannen om hem weer terug te zetten op de juiste voorspanning.
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Nou... dat gaat nog niet zo gemakkelijk. De lagers zitten opgesloten tussen beschermplaten met maar een heel klein spleetje tussen de as en de plaat. Achter die as zit een ruimte die ik dus helemaal vol gespoten had samen met het lager zelf.hugo stoutjesdijk schreef: ↑09 apr 2022 16:30 De boel wordt natuurlijk warm door teveel vet, maar je maakt mij niet wijs dat het er niet uitkomt.
Maar hoe dan ook, het advies van Hugo komt te laat want ik heb de spindel er al uit:
Heel gemakkelijk was het niet maar met het motto van Dabit "dode dingen winnen niet" in het achterhoofd en een moker in de hand kwam de boel wel naar voren (kleine klapjes met de moker).
Het schoonmaken zal goed gaan lukken maar dan zit ik even met de gewetensvraag, is het Griffon Kogellager vet wat ik heb staan goed genoeg om de boel weer mee in te vetten?
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Ik vind van wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
Inmiddels heb ik de lagers netjes schoon gewassen en opnieuw ingevet en kan de boel weer in elkaar. Maar dat gaat helemaal niet zo soepeltjes.
Om de boel uit elkaar te krijgen moest ik voorzichtig achterop de spindel kloppen met een moker, een kunststof hamer of gewone hamer deden niets.
Bij het in elkaar zetten is dat eigenlijk precies hetzelfde, het lager schuift niet over de hoofdas, het klemt alleen maar. Ik heb zowel het lager als de as al eens goed schoongemaakt, een beetje opgeschuurd met grit 1200 om eventueel vuil en oxide te verwijderen, een drupje dunne olie erop, het maakt allemaal niets. Het lukt me niet om het lager over de as te laten schuiven anders dan met een pijp er tegenaan en dan weer klopjes met de moker...
Op zich misschien niet zo erg maar als ik het zo doe dan is de moer niet in staat de boel netjes te spannen. Het gaat zo stroef dat ik bang ben de schroefdraad te beschadigen en bovendien kun je lagerspanning zo nooit mooi afstellen. Iets te strak blijft te strak.
Heeft iemand een advies wat ik het beste kan doen?
Om de boel uit elkaar te krijgen moest ik voorzichtig achterop de spindel kloppen met een moker, een kunststof hamer of gewone hamer deden niets.
Bij het in elkaar zetten is dat eigenlijk precies hetzelfde, het lager schuift niet over de hoofdas, het klemt alleen maar. Ik heb zowel het lager als de as al eens goed schoongemaakt, een beetje opgeschuurd met grit 1200 om eventueel vuil en oxide te verwijderen, een drupje dunne olie erop, het maakt allemaal niets. Het lukt me niet om het lager over de as te laten schuiven anders dan met een pijp er tegenaan en dan weer klopjes met de moker...
Op zich misschien niet zo erg maar als ik het zo doe dan is de moer niet in staat de boel netjes te spannen. Het gaat zo stroef dat ik bang ben de schroefdraad te beschadigen en bovendien kun je lagerspanning zo nooit mooi afstellen. Iets te strak blijft te strak.
Heeft iemand een advies wat ik het beste kan doen?
Re: Probleem na het smeren van de Emco-8 hoofdlagers
As een nachtje in de diepvries ?
Lagers inpakken in aluminiun folie en een uurtje in voorverwarmde oven op 100C.
Lagers inpakken in aluminiun folie en een uurtje in voorverwarmde oven op 100C.