Anodiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Anodiseren

Bericht door Oscar f1 »

Aluminium Anodiseren kun je laten doen,
maar je kunt het ook zelf doen.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ga binnen kort wel en poging wagen.

Veel forumleden noemen het wel eens dat ze het zelf doen.

Ook lees ik wel eens over electrolitisch polijsten,
en hard anodiseren,
dat klinkt ook erg interessant.

Zijn er mensen hier op het forum bereid wat ervaringen te delen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

De laatste anodisering en electrolytisch polijsten is alweer even geleden, maar vertel maar wat je weten wil...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door Oscar f1 »

Met een labvoeding,
accuzuur ( moet ik nog verdunnen tot 15% met demiwater)
plaat lood als kathode.

De werkstukken heb ik gestraald met glasparels.
Moet ik de werkstukken nog reinigen?
Met sopje of een oplosmiddel?
Moet het anodiseerbad ook verwarmd worden?

Na anodiseren ( zonder kleur aanbrengen ) afspoelen
Laatste stap sealen in demiwater 80 graden C.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

Oscar f1 schreef: 09 apr 2022 08:11 Moet ik de werkstukken nog reinigen?
Met sopje of een oplosmiddel?
Ja, je moet het oppervlak nog even etsen natriumhydroxide+water (natronloog), vlak voor je gaat anodiseren.
Moet het anodiseerbad ook verwarmd worden?
Juist niet, dat moet je koel zien te houden.
Laatste stap sealen in demiwater 80 graden C.
Ik deed het in kokend water.

Overal waar je 'water' leest in het proces kun je het beste demiwater gebruiken. Eventueel in grotere hoeveelheden wel aardig geprijsd te krijgen bij een heftruck-revisiebedrijf, zeker als je je eigen jerrycan meeneemt. Die gebruiken grote hoeveelheden om de (lood)accu's bij te vullen en hebben meestal een osmoseapparaat staan.

Verder: je werkstuk moet je ophangen met wat titaniumdraad of aluminium. Ijzer- of koperdraad werkt niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Anodiseren

Bericht door serum »

Inderdaad, even etsen met NaOH (kan je ook prima mee de-anodiseren trouwens) en niet alle aluminiumsoorten lenen zich voor het proces. Als het aluminium zwart wordt van de NaOH (bv 7075) dan leent het zich minder voor thuis anodiseren.

Ik gebruikte ook kokend (demi) water voor het sealen. Hoe nauwkeuriger je het werkstuk hebt gereinigd, hoe mooier de anodisatielaag wordt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

Als het aluminium zwart word (vanwege de koperinhoud in de legering) dan moet je het na het etsen in NaOH even spoelen in demiwater en vervolgens in salpeterzuur dopen.

(hebben jullie nou in je hok ook onderhand genoeg chemicalien om de gemiddelde laboratoriummedewerker groen en geel te laten zien van jaloezie, of is dat alleen bij mij zo?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door Oscar f1 »

serum schreef: 09 apr 2022 09:34 Inderdaad, even etsen met NaOH (kan je ook prima mee de-anodiseren trouwens).....................................................
Dat is toch "CAUSTIC SODA "

dat is te koop als poeder,
wat voor concentratie heb je nodig in de oplossing?
Afbeelding

En ik ben nog aan het zoeken naar een instelbare voeding.
Ik ga een bad maken van ongeveer 8 a 10 liter,
voor werkstukken tot 30 cm.
Afbeelding
Afbeelding
Hoeveel ampère heb je dan maximaal nodig?
Ook voor hard anodiseren ( dus niet voor kleuren)
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door joopbos »

hier wordt het hele proces uitgebreid beschreven.
https://vereniging-ion.nl/sites/default ... iseren.pdf

Benkr, iets voor in de knowledge base?

In dit boek is een discussie over anodiseren bij constante spanning of constante stroom. Ik heb vele jaren met constante stroom geanodiseerd, dat gaf bij mij mooie resultaten.
Let op er wordt gesprokken over Amp/dm2, een plaatje van 100x100 mm is dus 2 dm2
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Anodiseren

Bericht door benkr »

joopbos schreef: 18 apr 2022 09:39
Benkr, iets voor in de knowledge base?
Staat er in.

Ik heb eventueel nog een voeding liggen die ik heel lang geleden zelf heb gebouwd, is een Radio Bulletin ontwerp.
Heeft wat aandacht nodig maar werkt wel, o.a. de meters zijn omgewisseld en de kap ziet er niet echt netjes uit.
De voeding is geloof ik iets van 50V / 2,5A maar dat gok ik nu maar even.
Voor 25 Euro mag hij weg.
20190902_165004.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef: 18 apr 2022 09:39 Let op er wordt gesprokken over Amp/dm2, een plaatje van 100x100 mm is dus 2 dm2
Dat is zo'n typisch 'o ja' momentje. :lol: en trouwens wordt de prijs ook naar het oppervlak berekend (als je het laat doen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door joopbos »

DaBit schreef: 09 apr 2022 10:49 Als het aluminium zwart word (vanwege de koperinhoud in de legering) dan moet je het na het etsen in NaOH even spoelen in demiwater en vervolgens in salpeterzuur dopen.

(hebben jullie nou in je hok ook onderhand genoeg chemicalien om de gemiddelde laboratoriummedewerker groen en geel te laten zien van jaloezie, of is dat alleen bij mij zo?)
Ik heb ipv salpeterzuur altijd oplossing van chroomzuur gebruikt. Dat is wat "vriendelijker"
Spoelen heb ik altijd in stromend kraanwater gedaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Anodiseren

Bericht door serum »

Oscar f1 schreef: 18 apr 2022 09:20
Dat is toch "CAUSTIC SODA "
Correct. Caustic soda, gootsteenontstopper, ook te krijgen in korrels bij de Gamma. Lost snel op in kokend water. Verhouding; ik doe eigenlijk maar wat, steekt niet heel nauw; kokend water en daar voeg ik het aan toe. Als het naar tevredenheid bruist vind ik het mooi. Niet teveel is mijn advies. De duur van onderdompelen hangt af van de concentratie. Die dampen wil je niet inademen, echt wel buiten doen is mijn advies en het liefst met een maskertje op. (zelfde geldt voor anodiseren, daar komt waterstofgas vrij (H2)) aka knalgas.

Ik gebruik een voeding van Graupner 6459, die is 5-15V en 0-20A. Weet niet of die nog te krijgen is. Ik heb het al even niet meer gedaan, maar volgens mij kan je aan de terugloop van de opgenomen stroom opmaken of het anodiseren klaar is. Maar er is een vuistregel van zoveel ampere per vierkante cm die je als leidraad gebruikt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

joopbos schreef: 18 apr 2022 11:13 Ik heb ipv salpeterzuur altijd oplossing van chroomzuur gebruikt. Dat is wat "vriendelijker"
Spoelen heb ik altijd in stromend kraanwater gedaan.
Pakt het chroomzuur ook het koper aan? Nouja, dat zal wel, het is ook een sterk oxiderend zuur.

Mijn reden om salpeterzuur te gebruiken is vooral omdat ik het op de plank heb staan en het spul is/was ook niet erg duur. Maar vandaag de dag zal het vast wel ergens op de zwarte lijst staan, want je kunt er ook bommen en drugs mee maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Anodiseren

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 apr 2022 22:53 Mijn reden om salpeterzuur te gebruiken is vooral omdat ik het op de plank heb staan en het spul is/was ook niet erg duur. Maar vandaag de dag zal het vast wel ergens op de zwarte lijst staan, want je kunt er ook bommen en drugs mee maken.
Voor nitroglycerine heb je roodrokend salpeterzuur nodig (oververzadigd) dat was veertig jaar geleden al niet vrij verkrijgbaar ;-)
Plaats reactie