Anodiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

Over wel of geen belletjes kan ik (nog) geen uitspraak doen. Het wordt veel gedaan en ik doe na wat anderen doen die zeggen dat ze succes hebben. De investering in belletjes was ook niet zo hoog. De temperatuur van het anodiseerbad is volgens mij wel belangrijk om in de gaten te houden. Hard anodiseren doe je bij een lagere temperatuur dan "normaal" anodiseren. En mijn begin temperatuur ligt op dit moment als ik zou gaan anodiseren op ongeveer 8 of 10 graden (temperatuur van mijn kleine schuurtje) en dat is te koud. Als het bad op temperatuur is, dan zou het best kunnen dat het anodiseren de temperatuur in stand houdt. Maar ook dit is verder een kwestie van experimenteren. Als ik binnenshuis zou anodiseren, dan zou ik ook geen verwarmingselement gebruiken.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

Waar je met belletjes ook rekening mee moet houden: elke keer als een luchtbel op het oppervlak kapot 'spat' worden er druppeltjes zwavelzuur de lucht in geslingerd. Voor je het weet is alles in je hok in snel tempo een stuk roestiger dan het al was.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

hmmm, daar heb je een punt. :roll:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Anodiseren

Bericht door Kjelt »

Ik heb nooit geanodiseerd maar wel elektrolytisch ontroest en als ik me niet vergis dan is het onstaan van de bubbeltjes H2 en O2 wat rechtstreeks overeenkomt met de stroomsterkte. Dus iets minder Amps en langere tijd minder bubbeltjes. Je kunt het eens testen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

Eerst anodiseer test! Ik denk dat het goed is gegaan. Hier wat foto's.

Dit is het uiteindelijke resultaat. Ik heb een plokje aluminium genomen dat ik nog had liggen. 37.6x26.8x10 mm. Dikte was uitgansmateriaal dikte en de zijkanten waren gezaagd. Ik heb een 4mm gaatje geboord om het blokje aan titanium draad te kunnen hangen. Ik deze stappen doorlopen (Bron: https://www.youtube.com/watch?v=QfIEBrcdzQA )
Baden volgorde.png
De opstelling, Nu nog een zooitje, maar als alles lukt, dan ga ik het netjes maken. De rijstkoker is voor de ontvetter die ongeveer 50 graden moet zijn.
IMG_20220422_154638310.jpg
Eerst de anodiseertijd, stroom en spanning parameters uitrekenen. Dat doe ik met de 720 rule en gebruik deze calculator: https://caswellplating.com/720.html . Wat ik heb begrepen van deze 720 rule, is dat je relatief lange tijd (1 uur) gebruikt en een relatief lage stroom. Voor hobby is dit geen probleem en het succes schijn vrij groot te zijn. oppervlak uitrekenen, voor een blokje is oppervlak uitreken redelijk makkelijk. Voor moeilijke geometrie kan je CAD programma het werk voor je doen. Vergeet niet het oppervlak om te zetten naar vierkante inches.
720 rule.png
Stroom en spanning ingesteld. Ik gebruik een 24V 10A voeding met dit ding eraan. Helaas lukt het mij niet om de spanning hoger te krijgen, zonder ook de stroom omhoog te doen. Hoe dit komt weet ik niet, maar het is ook maar een paar euro ding. Misschien een keer een Labvoeding op de kop tikken.
IMG_20220422_174343547.jpg
Zo hangt het blokje in het anodiseerbad:
IMG_20220422_165106295.jpg
Als laatste het blokje 30 minuten koken om de anodiseerlaag te sealen:
IMG_20220422_175739817.jpg
En dit is dan het resultaat:
IMG_20220422_182619311.jpg
IMG_20220422_182613084.jpg
Ik hoop dat anderen iets hebben aan mijn uitleg. Voor mij was dit de eerste keer. Mijn kennis komt van internet/youtube. Ik sta altijd open voor kritiek/verbeteringen.

Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb trouwens geen belletjes gebruikt tijdens het anodiseren. Het bad was 22 graden. Ik heb wel de belletjes gebruikt om het bad homogeen verwarmd te krijgen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er goed uit Tom! Maar best wel een heel gedoe vindt ik eigenlijk. Maar wel leuk en leerzaam. Kun je ook kleurtjes doen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Johan. Ik kan nu nog geen kleurtjes doen. Het toevoegen van kleur is niet zo moeilijk. Voordat je gaat sealen moet je het aluminium een tijdje in een kleurbad hangen van bepaald temperatuur. Ik ga dit wel doen, aar eerst even blanc anodiseren verder onder de knie krijgen. Goede kleuren kosten geld daarom wordt er ook vaak naar verf voor kleding gegrepen. Ik wil goede kleuren, en een goede opstelling. Dat betekent meerdere rijstkokers 8)

Anodiseren is niet moeilijk, maar het is wel een gedoe. En dat kost tijd. Maar als je iets moois hebt gemaakt, dan is het de tijd natuurlijk wel waard. Nadeel is dat je telkens een paar minuten moet wachten tot de volgende stap. Dus je kan weinig ondernemen ondertussen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Anodiseren

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 23 apr 2022 10:11 Stroom en spanning ingesteld. Ik gebruik een 24V 10A voeding met dit ding eraan. Helaas lukt het mij niet om de spanning hoger te krijgen, zonder ook de stroom omhoog te doen. Hoe dit komt weet ik niet, maar het is ook maar een paar euro ding. Misschien een keer een Labvoeding op de kop tikken.
Dat is precies zoals het hoort te werken Tom ook bij een labvoeding.
Wat je hebt is een raam van spanning horizontaal en stroom vertikaal.
Aangezien je naast de overgangsspanning eigenlijk een over tijd variabele weerstand hebt zal een van de begrenzingen (kozijn van het raam) als eerste knijpen/begrenzen.

Zie je calculator daar staat 0,21A en max. 15V
Dat betekent dat je de spanningsbegrenzer eerst op 15V zet en daarna de max stroom op 0,21A. Dus als je gedurende je proces 0,21A haalt dan is het goed en dat de spanning loopt op of af maakt niet uit als deze maar niet over de 15V heengaat.
Het is een stroombegrensd proces.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

Aha, weer wat geleerd. 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Anodiseren

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 23 apr 2022 14:40 Ik wil goede kleuren, en een goede opstelling. Dat betekent meerdere rijstkokers 8)
Wellicht een inductiekookplaat met temperatuursetting handiger, of moeten al die baden tegelijk op dezelfde temperatuur staan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

TomAndKobus schreef: 23 apr 2022 14:40 Goede kleuren kosten geld daarom wordt er ook vaak naar verf voor kleding gegrepen.
https://www.electronic-thingks.de/de/pr ... arben.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Anodiseren

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de link. Prijzen vallen wel mee zie ik. Heb je ervaring met deze kleuren?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Anodiseren

Bericht door DaBit »

Met zwart en bordeaux-rood; beiden werken prima.

Met blauwe kleding-kleurstof kreeg ik een paars resultaat :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie