Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 09 apr 2022 20:30
Die is nog duurder in 6mm 😉
….maar Garant is ook erg goed!
Dat bedoel ik Andre. Ik heb er al duizenden panelen mee gemaakt. Niet met een en dezelfde natuurlijk ;-) Maar ik vindt het heel goede frezen. En met 6mm gooi je weer teveel materiaal weg, dat is ook weer zonde van het alu.

PS. Was nog vergeten te melden dat ik GEEN koelmiddel gebruik, alleen een beetje lucht om de boel een beetje schoon te houden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door Kjelt »

Maar is dat hetzelfde kauwgom aluminium?
Ik weet bv van enkele elektrofrontjes dat het aluminium gemaakt is om te stanzen niet om te frezen.
Merk frezen zijn idd echt beter qua scherpte en standtijd maar tenzij ze een speciale aluminium afstotende coating hebben begrijp ik niet waarom bij dezelfde feed en rpm zij geen last van aankoeken zouden hebben maar leer graag bij.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door TomAndKobus »

Ik moet commercieel ook nog het een en ander leren. Volgende week op de cnc brabant dag, zal ik het eens bespreken met de leden aldaar.
Ik ga zeker een aantal goede frezen kopen, zowel 1 als 2snijders.
Groeten, tom.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door Ballegooijen »

TomAndKobus schreef: 09 apr 2022 21:13 Ik moet commercieel ook nog het een en ander leren. Volgende week op de cnc brabant dag, zal ik het eens bespreken met de leden aldaar.
Ik ga zeker een aantal goede frezen kopen, zowel 1 als 2snijders.
Groeten, tom.
Ik zal volgende week een paneeltje meenemen als voorbeeld.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door TomAndKobus »

Dat is fijn, dan kunnen we het er over hebben, ik ga nu door met de 1 Snijders die ik heb.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 09 apr 2022 20:44 Ik weet bv van enkele elektrofrontjes dat het aluminium gemaakt is om te stanzen niet om te frezen.
Die aluplaten zijn meestal AlMg3 (EN AW-5754) of Al99,5 / (EN AW-1050), waarbij die eerste prima gaat en die laatste al een stuk meer kauwgummerig is. Verder is de hardingstoestand nog van belang; 1050 in uitgegloeide toestand (1050-O) is de grootste rommel. Je kent dat spul wel van die gevouwen elektronica-kastjes; dat is het aluminium dat je met je nagel kunt bekrassen.
begrijp ik niet waarom bij dezelfde feed en rpm zij geen last van aankoeken zouden hebben maar leer graag bij.
Heeft alles te maken met de warmteontwikkeling. Die merk-frezen gemaakt voor aluminium gebruiken fijnere carbide-deeltjes, worden scherper en gladder geslepen/gepolijst, en de geometrie is optimaal voor het wegbuigen en afvoeren van de spaan. Scherper en gladder = minder wrijving tussen spaan en frees = minder warmteontwikkeling.
Maar ook: ultrafijn carbide is duur, accuraat slijpen en polijsten in plaats van stoppen bij 'goed genoeg' is duur, ingewikkelde geometrie is duur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door TomAndKobus »

Dat is een duidelijk verhaal DaBit. Dus daar betaal je voor. Ik ga ervan uit dat de frezen voor aluminium ongecoat zijn. Is dat juist?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door DaBit »

Niet perse. Ongecoat en gepolijst is een prima keuze voor aluminium, maar coatings zoals DLC en zirconium-nitride kunnen de levensduur van de frees wel aardig verlengen.

De prijzen per frees gaan dan wel heel rap naar niet-hobbyisten-vriendelijk. Maar vergeet niet dat de prijs per frees iets heel anders is dan de prijs per gram verwijderd materiaal, om nog maar niet te spreken over wel of niet na te hoeven bewerken. Maar zolang je niet de hele dag frontplaatjes aan het frezen bent kunnen de superduper-DLC-gecoate frezen niet uit denk ik. Een fatsoenlijk ongecoat en gepolijst freesje gaat ook al heel lang mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een goede frees met een klein beetje smering gaat bij mij echt ontzettend lang mee. Frontplaten doe ik altijd in 1x door. Soms frees ik de contour nog een keer na, maar dat is eigenlijk onzin voor een connector uitsparing.

Dixi is wel een fabrikant van extreem scherpe frezen. (vroeger kreeg ik er ook wel eens een doosje pleisters bij :lol: )
Maar eigenlijk gebruik ik meestal de normale 1-snijders van hofman.
Ik vind ze vaak wel een beetje te lang, en kort ze soms in voor de stabiliteit. Ook de freesdiameter moet ik altijd wel wat corrigeren om het spul aan de maat te krijgen, dus eerst eens een proefje frezen en het resultaat gebruiken om de juiste freesdiameter in de PP in te vullen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de info. Normaal voor aluminium (5083 en 6061), het goed verspaanbare aluminium, gebruik ik 2 snijders. Zouden jullie hier ook 1 snijders voor gebruiken? De frees diameter die ik het meest gebruik zijn 2, 3, 4 en 6 mm. Als ik alleen 1 snijders aanschaf, dan is dat natuurlijk goedkoper, of ik koop voor rond 6 wel een 2 snijder, maar dan geen 1 snijder bijvoorbeeld.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat je niet alleen naar de prijs moet kijken maar ook naar het resultaat. Ik doe heel veel met een 1 snijder in aluminium en kunststof en als het een heel nette afwerking moet hebben ga ik er nog even langs met ee 3 snijder.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door TomAndKobus »

Het is gelukt! Ik heb een 3.17 mm 1snijder gebruikt rpm 24000 en 500 mm/min Maar bij de grote gaten was dat wel erg langzaam en heb ik de snelheid opgevoerd. Geen kleef of volgelopen frees gehad.
Bedankt voor alle tips! En ik ga investeren in frezen 8)

Hier wat plaatjes en een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=CG9ijh0LLCY
IMG_20220410_143025547.jpg
IMG_20220410_143441289.jpg
IMG_20220410_143447289.jpg
IMG_20220410_143638866.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door Kars-cnc »

Dat is best mooi strak geworden! Misschien is dat investeren in duurdere frezen wel helemaal niet nodig 8)

Een off-topic vraagje, ik zie in het filmpje dat de coördinaten in Eding geel zijn, is dat ook de bedoeling? Ik weet dat als ze zwart zijn er opnieuw ge-homed moet worden, daarna worden ze wit. Af en toe zijn ze bij mij ook geel alleen heb ik geen idee hoe dat komt en wat dat betekend.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aluminium van versterkerkast frezen (taai)

Bericht door TomAndKobus »

Volgens mij zijn de coördinaten geel als de machine bezig is. Wit als de machine gehomed is en niets staat te doen. Eigenlijk nooit op gelet.
Plaats reactie