775 freesmotor indirect aansturen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Hallo,
Ik heb mijn cnc3018 een beetje ge-upgraded naar een groter werkbereik, verstevigd, en lineaire blokgeleiding.
Mijn eerste werkstukje was een aluminium sleutelhanger, https://youtube.com/shorts/htOvxBWkbBM?feature=share Wat een rommel komt daarvan af zeg haha. De behuizing moet maar eerst afgebouwdt worden.
Nu was het probleem dat de GRBL1.1 controller (door mijn fout), begon te roken en uitschakelde. Ik had de frees er 2,5mm in laten duiken, hierdoor was het pwm gedeelte op de controller overbelast en is het bordje gestopt (na afkoelen werkte hij gelukkig wel weer).
Ik ga er een 24v 10A geschakelde voeding aan bouwen (i.p.v. de originele 5A met warme snoeren), maar wil deze eigenlijk schakelen met het pwm signaal van het bordje.
Kan dit met een SSR?
Ik vind het niet zo belangrijk dat ik geen snelheid meer kan regelen, het gaat er in de hoofdzaak om dat de motor aan/uit gaat door de g-code. De aan/uit tijd van een SSR is 10ms.
B.v.d, Ronald
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door hfjbuis »

vox67 schreef: 10 apr 2022 10:32 Nu was het probleem dat de GRBL1.1 controller (door mijn fout), begon te roken en uitschakelde.
De grbl controller (Uno of Mega) gaat alleen roken als de voedingsspanning te hoog is. Iets tussen de 7 en 10 V is altijd goed.
vox67 schreef: 10 apr 2022 10:32 Ik had de frees er 2,5mm in laten duiken, hierdoor was het pwm gedeelte op de controller overbelast en is het bordje gestopt (na afkoelen werkte hij gelukkig wel weer).

Ik denk dat je een grbl controller hebt met stepstick drivers die ook de spindel motor kan besturen m.b.v. PWM, zo iets als een RAMPS 1.6 bord
vox67 schreef: 10 apr 2022 10:32 Ik ga er een 24v 10A geschakelde voeding aan bouwen (i.p.v. de originele 5A met warme snoeren), maar wil deze eigenlijk schakelen met het pwm signaal van het bordje.
Kan dit met een SSR?
.
Dat is maar de vraag, niet alle controllers zijn geschikt voor een hogere voeding.

Dus wat heb je nu voor een controller, drivers en voeding?

Wil je alleen de voeding van de motor wijzigen?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Afbeelding
Het aangegeven gebied is wat er heet is geweest, daar kwam de rook vandaan.

Dit is een grbl1.1f bordje, de voeding (model laptopvoeding) gaat rechtstreeks met 24v. naar het bordje, deze regeld zelf de 12 en 5 volt voor de elektronica en de evt. laseruitgang.
De spindleuitgang is 24v (pwm gestuurd)
Mijn bedoeling is om de freesmotor en het bord gescheiden met dezelfde voeding te voeden, dus dat de freesmotor niet meer direct aangestuurd wordt door de pwm van het bord, maar b.v. door een 24v vrachtwagenrelais of ssr. Aangestuurd door het pwm signaal dat normaal de freesmotor aanstuurt. Kan dat?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door hfjbuis »

Je hebt er nu een 24V 0.5 kW motor op zitten. Is dat ook een upgrade, dat zou de "rook" verklaren?

Dit bord mag een voeding van 24V hebben. De voeding voor de processor zit op het bord (78M05).
De 050P06M is een 7A power mosfet die de PWM van de motor verzorgt. Die wordt met deze motor overbelast!!!

De 24V PWM spindle uitgang zou je kunnen gebruiken om een SSR aan te sturen. Afhankelijk van het type SSR (5V of 24) heb je wel een voorschakelweerstand nodig. Een vrachtwagen relais kan ook. De mosfet heeft een "blusdiode", daarmee kan je het relais rechtstreeks aansluiten.

Op git staat een schema van dit bord: https://github.com/remias/CAMXTOOL-V3.5 ... (rev0).pdf
There are only 2 limits, the sky and your imagination
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Bedankt voor de moeite die je doet voor mij.
De freesmotor is de originele, ik denk niet dat die500watt is. Het lijkt mij een 775-80watt motor. Sainsmart geeft een rated power van 70-120W.

Afbeelding

Is deze geschikt om rechtsreeks aan te sluiten of moet daar mog een weerstand bij tussen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door hfjbuis »

vox67 schreef: 10 apr 2022 17:44 De freesmotor is de originele, ik denk niet dat die500watt is.
Je hebt gelijk, is een 200W motor.

Hij trekt wel 8A en dat is meer dan de 7A die de mosfet kan/mag schakelen. Dan wordt de mosfet 30% warmer en kan gaan roken.

Dat SSR relais kun je zonder voorschakelweerstand aansluiten.

Succes

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Heel mooi, nogmaals bedankt Huub.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door hfjbuis »

Ik denk dat je met dit SSR de motor nog steeds PWM kunt sturen. De controller schakelt het SSR met PWM aan/uit en die schakelt de motor aan/uit.

Je moet wel even checken hoeveel ampère dit SSR relais kan schakelen, er staat niets op!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Dat zou mooi zijn.
Het is een 25-DD relais. Dat zou 25Ampere Dc/Dc zijn.
Maar is 10ms. on/off time genoeg om dat signaal over te nemen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door hfjbuis »

Dit relais zou een responsetijd van 1ms hebben.

Ik moet in de code kijken wat de grbl pwm frequentie standaard is. Dat zal ik morgen doen!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Die 10 ms heb ik van de specs van het relais.
Ik wacht even af wat jij kunt vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door benkr »

Ik denk dat je dat PWMen moet vergeten, je trekt de FET van dat SSR telkens door zijn schakelpunt heen en weer, en dat is eigenlijk de enige plek waar er behoorlijke verliezen optreden en dus warmte ontwikkeling. Tenzij je hier echt een onderzoekje naar doet zou ik het niet doen.
Bovendien is het maar de vraag of de tegenEMK van de motor geen roet in het schakelgedrag strooit.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door hfjbuis »

Ben,
Daar heb je gelijk in, maar op het bordje zelf, wordt e.e.a. op dezelfde manier geregeld. De mosfet op het bord heeft 39 mOhm weerstand bij 8A = 2.5W aan warmte ontwikkeling, alleen al bij continue geleiding. Er zit geen koellichaam op. Bij het PWM schakelen zal dat er niet beter op worden.

Van het SSR relais staat niets vermeld, alleen dat er vanaf 5A een koellichaam op gezet moet worden.

De schakelfrequentie van de grbl UNO versie is 1 kHz (Mega is 1.9 kHz). Het zou, afgezien van tegenEMK, met dit SSR en een koellichaam beter moeten werken.

De PWM frequentie van de uno zou terug gebracht kunnen worden naar 65Hz middels een aanpassing in de cpumap.h. Als er een ongewijzigde grbl versie op zit of mee geleverd is, kan dit probleem loos. Anders zou ik het niet riskeren!!!!

Ik vraag mij af waarom dit probleem optreed na de upgrade. Als er aan de motor en voedingsspanning niets is gewijzigd, dan zou het nu evengoed moeten werken tenzij nu met een hoger spindel toerental wordt gewerkt????
There are only 2 limits, the sky and your imagination
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 775 freesmotor indirect aansturen.

Bericht door vox67 »

Het bordje met firmware en de freesmotor zijn origineel, het probleem was dat alles uitschakelde toen de freesmotor 2,5mm in het aluminium gezet werd, toen schakelde alles uit.
M.i. gebeurde dat door oververhitting van het bord in combinatie met de originele voeding (die maar 5A levert).
Ik hoop komend weekend de behuizing klaar te hebben, dan zal ik gaan testen of het werkt met de SSR.
De SSR zal ik in ieder geval voorzien van een koellichaam.
Plaats reactie