Värnamo R150 retrofitting (project)

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 12 apr 2022 15:14 Ik gebruik inderdaad ook analoge servo's, glaslinealen en een 6i25/7i77 voor mijn machine (100% zelfbouw)

Glaslinealen meten waar de machine daadwerkelijk staat in plaats van waar dat-ie ongeveer zou moeten staan nadat je speling, vering en rek gehad hebt. Ik zou de glaslinealen handhaven, zeker als je die Philips dingen een beetje makkelijk op de 7i77 aan kunt sluiten (7i77 verwacht een TTL of RS422 kwadratuursignaal).

Wat me nog niet duidelijk is, is waarom je nog resolvers of encoders op de motor wil hebben? De originele drives gebruiken een tacho op de motor. Ik zou dat lekker intact laten als je de originele electronica gebruikt.
Ik was opties aant bekijken, maar na het lezen van het verhaal omtrent speling etc zal ik ze zeker behouden. Ik hoorde al dat ik jou dan evt om advies kan vragen voor het programeren etc?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Uiteraard!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Maakt het voor de Mesa hardware nog uit wat voor linialen het zijn, gezien het general purpose borden zijn?

Anders zal ik deze week alvast de 3 Mesa borden bestellen, gezien ik dit weekend pas weer bij de machine kan komen. Of is het toh aan te raden eerst even te kijken naar die linialen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Ja, ze moeten een quadratuursignaal afgeven, oftewel TTL, oftewel RS422.
Als jouw linealen 11uA of 1Vpp analoge types zijn dan moet er nog een interpolator tussen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door assink »

Je kunt de linealen dus ook vervangen door de linealen van ditron of een andere chinees.
Die gebruiken allemaal een TTL signaal, en voor meerprijs is RS422 ook verkrijgbaar.
Voor heidenhain linealen zijn er converters te koop dacht ik.
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 12 apr 2022 23:34 Ja, ze moeten een quadratuursignaal afgeven, oftewel TTL, oftewel RS422.
Als jouw linealen 11uA of 1Vpp analoge types zijn dan moet er nog een interpolator tussen.
zijn 11uA of 1Vpp de type nummers dat ik ook op de linialen zelf tegenkom? Of is dat het type signaal dat ze prodcueren wat ik eerst moet achterhalen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Dat is het type signaal dat ze produceren. Er zijn kwa type signaal 4 smaakjes gangbaar:

- Quadratuur A/B(/Z) als single-ended digitaal signaal, vaak 5V TTL-niveau.
- Quadratuur A/B(/Z) als differentieel digitaal signaal, vaak RS422.
- Quadratuur analoog met 11uA als maximale uitgang. Dit geeft een sinus- en cosinus-signaal wat je nog kunt onderverdelen in fijnere stapjes.
- Quadratuur analoog met 1Vpp als maximale uitgang. Ook een sinus/cosinus signaal.

Welke jouw linealen gebruikt zul je zelf moeten onderzoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Heb het voor elkaar gekregen vandaag toch even langs te gaan, en ik ben de volgende linialen/aflezers(?) tegen gekomen:
- 5x Philips PE 2480/10 (bij machine 2 is er helaas een foetsie)
- 4x Philips PE 2483/00 (480mm liniaal)
- 2x Philips PE 2485/00 (960mm liniaal)

Ik heb van mn opdracht gever iig het groene licht gekregen om voor zijn eigen machine meteen nieuwe linialen erop te zetten, dus dat scheelt alweer wat uitzoek werk. Wel had ik nog een interesant topic gevonden met EXE boxes icm met deze readers dat voor extreme nauwkeurigheid kan werken. Ik zal deze readers en linialen dus zeker voor mezelf houden haha!

https://forum.linuxcnc.org/12-milling/2 ... l?start=20

Dit allemaal zou mij dus tot de volgende boodschappenlijst moeten brengen:
- 6i25 (controller)
- 7i77 (sourcing)(analog servo aansturing en liniaal input)
- 7i84 (sourcing)(GIO voor het relais bord voor de spindel, en aansturing voor hydro/pnuematiek en koelwater pomp)
- Ditron DC10 450mm (voor de 400mm beweegruimte van de Y as)
- Ditron DC10 500mm (voor de 450mm beweegruimte van de Z as)
- Ditron DC10 900mm (voor de 800mm beweegruimte van de Y as)

Zou iemand hier een sanity check overheen willen gooien? Thanks in advance!

EDIT:
Ik zag bij de specs trouwens diverse resoluties staan. Waarvan is dit afhankelijk?
https://cnditron.en.made-in-china.com/p ... Scale.html

Ik bestel de linialen overigens hier:
https://www.fritshansen.nl/winkel/digit ... k-450mm-2/

EDIT2:
Stomme vraag misschien, maar hoe word straks de 7i84 aan mn 7i77 gehangen? Via losse kabeltjes van kaart naar kaart? Zie wel een ethernetpoort op de 7i84 zitten, maar geen ethernet uitgang op de 7i77.. :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Heb je niet genoeg aan de I/O op de 7i77? Daar zitten er ook een aardig aantal op..

Connectie 7i77 naar 7i84 is een kabeltje met aan de ene kant een RJ45 en de andere kant losse draden die in schroef klemmen op de 7i77 gaan. Ethernet kabeltje doormidden knippen dus.

Resolutie Ditron linealen is een besteloptie, en is het aantal stappen waarmee ze 1 streepjespaar op het glaslint interpoleren. De absolute nauwkeurigheid zal niet beter of slechter worden, maar de servolus is blij met een hogere resolutie. Naarmate de resolutie oploopt neemt de maximale lineaire snelheid af; mijn machine is begrensd op 20m/min op de assen omdat de 1u linealen niet sneller kunnen. Maargoed, dat is nog steeds niet sloom.

Overweeg eventueel ook Trabiss voor die linealen. Ik heb geen banden met die zaak, maar de eigenaar heeft mij altijd prima geholpen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 13 apr 2022 23:20 Heb je niet genoeg aan de I/O op de 7i77? Daar zitten er ook een aardig aantal op..

Connectie 7i77 naar 7i84 is een kabeltje met aan de ene kant een RJ45 en de andere kant losse draden die in schroef klemmen op de 7i77 gaan. Ethernet kabeltje doormidden knippen dus.

Resolutie Ditron linealen is een besteloptie, en is het aantal stappen waarmee ze 1 streepjespaar op het glaslint interpoleren. De absolute nauwkeurigheid zal niet beter of slechter worden, maar de servolus is blij met een hogere resolutie. Naarmate de resolutie oploopt neemt de maximale lineaire snelheid af; mijn machine is begrensd op 20m/min op de assen omdat de 1u linealen niet sneller kunnen. Maargoed, dat is nog steeds niet sloom.

Overweeg eventueel ook Trabiss voor die linealen. Ik heb geen banden met die zaak, maar de eigenaar heeft mij altijd prima geholpen.
Het zullen er wss wel genoeg zijn, maar voor die 70 euro extra laat ik hem niet liggen. Dan hou ik wat poorten vrij op de 7i77 om nog een draaitafel en/of nog een a/b as erbij te bouwen. Ik zal eens kijken naar die Trabiss!

Ah, besteloptie had ik idd niet bij stilgestaan. Maar wel vreemd dat ik die optie nergens kan kiezen bij het bestellen dan. Maar als ik het dus goed begrijp maakt het niks uit over hoe nauwkeurig ik kan frezen met mn machine?

Edit: ik was idd al een keer op de erbsite van Trabiss terecht gekomen, maar was "afgeschroken" door de waarschuwing dat dit niet zomaar zou werken icm iets anders dan BiGa(?). Maar gezien je dit aanraadt zal dit zonder poespas werken op de 7i77?

Zit er verder nog een (groot) verschil tussen de asd2 en de asd4? Die kan ik zo even niet terugvinden. En ook hier zie ik weer meerdere resoluties waaruit ik niet kan kiezen lijkt het..? Mss tijd voor een bril haha
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 13 apr 2022 23:20 mijn machine is begrensd op 20m/min op de assen omdat de 1u linealen niet sneller kunnen. Maargoed, dat is nog steeds niet sloom.
En met die ijzer op ijzer geleidingen kun je waarschijnlijk niet boven de 10m/min uitkomen, 6m/min is realistisch. Daarboven neemt het vermogen wat de servo's nodig hebben exponentieel toe hebben ze me ooit eens verteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Ik denk eerlijk gezegd wel dat er vermogen genoeg inzit haha. Daarnaast zijn alle oppervlaktes actief gesmeerd.

Ik hen contact gehad met trabiss, en die gaan voor me uitzoeken welke linialen ik het beste kan nemen. Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stefandieters schreef: 14 apr 2022 13:06 Ik denk eerlijk gezegd wel dat er vermogen genoeg inzit haha. Daarnaast zijn alle oppervlaktes actief gesmeerd.
De vraag is dan: genoeg voor wat? (een sportwagen met 400kW vind dat ie voldoende vermogen heeft, een dieplader denkt daar dan weer anders over)
Tuurlijk, maar mijn verhaal komt ook van een constructeur van een van de grotere Duitse merken, en dat ging natuurlijk over nieuwe gesmeerde geleidingen, waarschijnlijk ook nog met een laagje turcite er tussen.
Als ik in m'n geheugen graaf zei die letterlijk iets in de trant van: Wanneer we boven de 10m/min ijlgang willen werken, wordt de motor te zwaar voor de tafel. :lol:

Maar dat ga je allemaal vanzelf merken tegen die tijd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door bartL »

De vraag is of je überhaupt zo'n hoge snelheid moet willen bij zo'n knee-mill. Aangezien het freesbereik toch redelijk beperkt is zal een lagere snelheid al snel volstaan. Zomaar mijn twee centen...
Plaats reactie