weldon in ER spantang

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

weldon in ER spantang

Bericht door Blazer »

Weer een vraagje van een beginner :roll:

Ik gebruik ER spantangen , nu als ik frezen zoek om aan te kopen vind ik regelmatig geen gewone cilindrische schacht , maar oftewel weldon ( met een platte kant ) oftewel cilindrische maar met schroefdraad .

Kan ik die gebruiken in mijn ER spantangen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: weldon in ER spantang

Bericht door benkr »

Als ik ze zou moeten kopen dan zou ik altijd kiezen voor een gewone gladde schacht, tenzij de prijs echt verschilt, maar ik gebruik met regelmaat de andere uitvoeringen, let alleen wel op dat het platte kantje of de schroefdraad niet in het klemdeel (vooraan dus) in de klem zit.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: weldon in ER spantang

Bericht door Blazer »

benkr,

Ik had frezen gevonden van Phantom en die bestaan precies enkel met weldon of met schroefdraad .
anders best toch maar proberen van te zoeken naar een gladde schacht .
bedankt
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: weldon in ER spantang

Bericht door keesfrees »

Wat voor werk wil je er mee doen ? Afmetingen / nauwkeurigheid ?
In de meeste gevallen zal het geen probleem zijn.
Of, je koopt een weldon-houder, ik gebruik niet anders, en dan hebben mijn freesjes juist weer geen weldon vlakje.
Alleen voor "speciale" (niet ronde) maten gebruik ik een spantang maar als het om een boor gaat dan is een boorklem sneller cq handiger.

Wat voor freesje had je gevonden ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: weldon in ER spantang

Bericht door Kars-cnc »

Een heleboel van mijn frezen hebben zo'n Weldon vlakje. Ik heb er nooit bij nagedacht bij het kopen en ook nooit enig verschil gemerkt t.o.v. een vol ronde schacht.

Wel zorg ik altijd, zoals Benkr ook al opmerkte, dat het platte stukje wat dieper in de ER spantang zit.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: weldon in ER spantang

Bericht door Blazer »

Keesfrees ,

Ik ben een hobbyman , dus ja welk werk doe ik , kan ik ook niet voorspellen op voorhand .
Een weldon houder kopen ga ik zeker niet doen daar ik net een spantangenset ER32 heb aangekocht , dus daar zal het moeten mee gebeuren.

Karc-cnc ,benkr ,

zo dacht ik er ook over dat het wel moet lukken als je een beetje oplet hoe je de frees in de houder plaatst
Ik zal in eerste instantie zien dat ik er met gladde schacht koop

bedankt allemaal
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: weldon in ER spantang

Bericht door keesfrees »

Blazer schreef: 12 apr 2022 18:48 Ik ben een hobbyman , dus ja welk werk doe ik , kan ik ook niet voorspellen op voorhand .
Dat is zo, maar je weet wel wat voor machine je hebt en welke materialen je wil of kan frezen (?)
Niet dat het echt belangrijk is maar bij "cnc machine" denkt een ieder aan iets anders, danwel wat je zelf hebt staan.
Blazer schreef: 12 apr 2022 18:48 Een weldon houder kopen ga ik zeker niet doen daar ik net een spantangenset ER32 heb aangekocht , dus daar zal het moeten mee gebeuren.
Dat zal zeker lukken, je hebt ws geen wissel mogelijkheid dus dan gaat dat hoe dan ook niet.
Blazer schreef: 11 apr 2022 22:58 Ik had frezen gevonden van Phantom en die bestaan precies enkel met weldon of met schroefdraad .
Wat voor speciaals is dat dan, voor welk materiaal ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: weldon in ER spantang

Bericht door Blazer »

keesfrees ,

Dat zal gaan van staal , zeker ook aluminium , ertalon .
ik Heb nu de goedkoopste set van HBM , doelbewust gekocht omdat frezen voor mij nieuw is en ik weet dat het in het begin toch wat fout loopt .
als deze frezen stuk gaan is het geen erg .
maar had van de week een stukje aluminium en de frees zal al snel vol , heb dan wat snijolie toe gevoegd en met perslucht het werkstuk proper gehouden en dat gaf een beter resultaat .

Daarom ging ik op zoek naar betere frezen , en vooral speciale frezen voor aluminium en zo kwam ik tot de vraag die ik hier heb gesteld
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: weldon in ER spantang

Bericht door Kars-cnc »

Blazer schreef: 12 apr 2022 22:29 Heb nu de goedkoopste set van HBM , doelbewust gekocht omdat frezen voor mij nieuw is en ik weet dat het in het begin toch wat fout loopt
Dat is een goede keuze als je net begint. En je hebt nu al je eerste ervaring; aluminium loopt snel vol. Met speciale aluminium frezen gaat dat beter en die hoeven niet altijd meteen duur te zijn. Verder geeft een beetje smeren en blazen met perslucht meestal een enorme verbetering. Een minimaal smering is het mooiste maar een beetje WD40 er bij spuiten geeft ook al een flinke verbetering.

VHM frezen kun je beter niet met een kwastje gaan koelen, ze kunnen niet zo goed tegen de thermische schok die dat geeft op de dunne snijkanten. Er springen dan schilfers af.

Na het frezen van aluminium is het nuttig om je frezen te controleren of zich een dun laagje aan-koeking heeft gevormd. Een volgende keer koekt het daarop des te gemakkelijker verder aan. Je kunt dat weer wegkrijgen door de frees of boor een tijdje in een NaOH (gootsteenontstopper) oplossing te zetten.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: weldon in ER spantang

Bericht door Blazer »

Kars-cnc ,

ik had al de keuze gemaakt op het bij HSS frezen te houden omdat mijn machine niet over hoge toerentallen beschikt .
Zou wel naar de cobalt versie willen gaan .

Speciale frezen voor aluminium staan op mijn lijstje , welk merk weet ik nog niet .
had ook al gelezen dat je voor aluminium geen coating frezen mag gebruiken , die goedkope set die ik heb is natuurlijk gecoat :|
wd 40 snijlolie heb ik gebruikt .
ben nu van plan om via zo'n koelslangetje perslucht te voorzien .
Dat van die gootsteenontstopper is een mooie tip .
Plaats reactie