morsecones mk 3 borgen met lip

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door herbieferbie »

Hoi, ik heb een draaibank waar ik tevreden mee ben echter, als ik iets inspan wat weerstand oplevert in een boorkop /spantanghouder dan gebeurt het regelmatig dat het geheel gaat meedraaien. Op zich als je de aansluiting er indoet en hem goed handvast draait komt hij wel vast te zitten maar kennelijk toch niet genoeg, nu zijn er zat van die dingen waar zo een lip aanzit om dit tegen te gaan , maar dat zit er bij mij dus niet in, kun je dit achteraf nog aanbrengen misschien, hoe vaker dat ding meedraait hoe slechter die aansluiting word natuurlijk, of zou de conus opruimen de oplossing zijn, met zo een lipbeveiliging heb je meer zekerheid natuurlijk
wat zijn de oplossingen want het is erg vervelend bij tijd en weile, zeker bij tapwerk
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door Robbie »

Hallo Herbieferbie,

Die lip is een uitdrijflip en niet bedoeld om de conus tegen meedraaien te zekeren.
Het is erg belangrijk dat zowel de conus opname alsook de conus van het gereedschap onbeschadigd en schoon zijn.
Bij een nieuwe machine en nieuw gereedschap komt meedraaien bijna niet voor (als beide schoon zijn).
Dus mijn advies is; goed schoonmaken en evt beschadigingen verwijderen.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door Danny »

Om effectief te zijn moet de bus waar de conus in komt voorzien zijn van een gleuf waar die lip in past.
Bij een draaibank is dit, voor zover ik weet niet het geval.
Conus en bus eens ontvetten kan helpen om doorslippen te voorkomen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 13 apr 2022 12:00 Conus en bus eens ontvetten kan helpen om doorslippen te voorkomen.
En met een wetsteen de eventuele bramen op de conus verwijderen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door herbieferbie »

Hmm ok ik zal er eens een wetsteen langshalen das een moeite van niks, evenals ontvetten.
mocht dat niet afdoende zijn dan is de conus ruimen misschien een optie , dank voor jullie input
Is er eventueel iemand die in de buurt woont met een ruimer mk3 voor een paar lekkere biertjes oid :-)
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door motormuis »

de lip is wel degelijk de aanslag dat de conus niet kan meedraaien
heb je in de conus schroefdraad dan kan je zo een lip zelf maken
heb ik ook gedaan de spantanghouder conus 4 van de freesbank in de kolomboormachine
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door spinningwheels »

herbieferbie schreef: 13 apr 2022 12:47 Hmm ok ik zal er eens een wetsteen langshalen das een moeite van niks, evenals ontvetten.
mocht dat niet afdoende zijn dan is de conus ruimen misschien een optie , dank voor jullie input
Is er eventueel iemand die in de buurt woont met een ruimer mk3 voor een paar lekkere biertjes oid :-)
Wel een ruimer maar niet echt in de buurt.

Maar heb je het over de losse kop of een bankje waar mk3 in de hoofdas zit?
Er zijn namelijk ook opnames met een binnenschroefraad zodat je een aantrekstang kan gebruiken. Dat gaat in de losse kop niet werken natuurlijk.
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door herbieferbie »

motormuis schreef: 13 apr 2022 13:17 de lip is wel degelijk de aanslag dat de conus niet kan meedraaien
heb je in de conus schroefdraad dan kan je zo een lip zelf maken
heb ik ook gedaan de spantanghouder conus 4 van de freesbank in de kolomboormachine
ja dat dacht ik ook dat die lip daar voor bedoelt is, of er schroefdraad in de conus zit, ja dat weet ik niet dan moet ik de boel ff demonteren.
ik ga er aan werken :-) beetje poetsen smeren en afstellen zo af en toe kan toch nooit kwaad
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door Robbie »

Hallo Herbieferbie en Motormuis,

Jullie gedachte dat die lip een borging is tegen meedraaien is heel logisch, maar bekijk vooral eens een partij oudere boren met Morse conus.
Bijna allemaal hebben ze een beschadigde lip of is die zelfs helemaal afgeschoven, die lip is niet bestand tegen het boormoment.
Natuurlijk helpt die wel samen met de grip van de conus, maar alleen de lip is niet voldoende. Er zijn ook draaibanken waar achter in de conus van de pinole geen twee vlakken zijn, dus een lip heeft daar geen zin, je moet daar trouwens je gereedschap uitdrukken door aan het handwiel te draaien.
Er zijn zelfs gereedschappen zonder die lip, daar volgt de krachtoverdracht geheel door de wrijving van de conus.
Opknappen van de binnenconus met een ruimer zal niet altijd mogelijk zijn, want veel oppervlakken van (de betere) machines zijn gehard of veredeld en dan haalt een ruimer met zo'n lengte niets uit, ik denk dat je dan met een Dremel met een klein steentje of schuurringetje aan de slag moet.
Ik zou beginnen met een nieuwe boor of center en die met een viltstift kleuren en dan ronddraaien in de pinole, waar de pinole kleurt, zit een hoge plek.

Succes verder.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door motormuis »

robbie klopt
het is de combonatie van de lip en de weerstand van de conus tevens is de lip ervoor om het gereedschap eruit te krijgen
ik ben nog geen oude boor tegengekomen waar de lip afgescheurd is wel soms verdraaid
de beschadigingen aan de lip komt in de regel door de spie die gebruikt wordt om de boor eruit te halen (hamer) ;-)
ik ben geen voorstander van de hamer aan dit soort spindels heb mij een uitdrukapparaat gekocht en dit werkt zonder hamer :mrgreen:
ik ken conus opnames zonder die twee vlakke stukken alleen aan de freesmachines maar daar wordt het gereedschap vast gehouden met een schroefdraadstang omdat ie anders bij trillen van de frees eruit kruipt
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: morsecones mk 3 borgen met lip

Bericht door bartL »

Even een conusreiniger erdoor halen, ontvetten en de boor met een kunststof hamer aantikken. Dan moet er heel wat gebeuren wil hij mee gaan draaien. Als dat wel gebeurt moet er haast wel een beschadiging of vervorming aan 1 van de delen zitten.
Plaats reactie