materiaal onder werkstuk op bed

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door diepchess »

ja ik zit toch continue met wat ik onder een werkstuk neerleg.

Is hier bijna altijd aluminium overigens wat ik wil bewerken. Nu weer werkstukje van tegen de 90 x 51 x 10 mm groot ongeveer,
maar wat leg ik 'r onder zodat ik 't bed niet raak?

in verleden heb ik wel eens aluminium opgeofferd maar dat begint prijzige zaak nu te worden,
terwijl meestal gebruikte ik wat spaanplaat - maar erg nauwkeurig of vlak op grotere afstanden is dat niet hier en begin door m'n spaanplaat heen te raken waar niet al freesgaten inzitten...

Bij staal frezen leg ik 'r staal meestal onder.

Welke oplossingen worden hier gebruikt?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door Goudgele »

Een stukkie MDF of multiplex?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Licht een beetje aan de bewerkingen.
Alleen frezen doe ik direct op het bed, laat 0.1mm staan en snij dat weg en daarna langs de afbramer.
Of PS plaat van 1 mm, heeft ook geen last van effecten bij koelwater of smering.
Maar als je er ook doorheen wilt boren, moet je natuurlijk de dikte van de boorpunt mee rekenen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door henkzelf »

Een oude CD of stukken CD (of DVD). Heb er stapels van en dikte is behoorlijk constant.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door diepchess »

henkzelf schreef: 14 apr 2022 21:44 Een oude CD of stukken CD (of DVD). Heb er stapels van en dikte is behoorlijk constant.
Henk, het forum heeft een thumbs up icoontje nodig!
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door stefandieters »

henkzelf schreef: 14 apr 2022 21:44 Een oude CD of stukken CD (of DVD). Heb er stapels van en dikte is behoorlijk constant.
Geniaal!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 apr 2022 20:27 Licht een beetje aan de bewerkingen.
Alleen frezen doe ik direct op het bed, laat 0.1mm staan en snij dat weg en daarna langs de afbramer.
Of PS plaat van 1 mm, heeft ook geen last van effecten bij koelwater of smering.
Maar als je er ook doorheen wilt boren, moet je natuurlijk de dikte van de boorpunt mee rekenen.
Ja dat is de professionele methode natuurlijk om dan nog 0.1mm eraf te frezen aan de andere kant, maar wel weer een extra bewerking op het werkstuk.
0.1mm zou niet genoeg zijn. Misschien doe ik wat fout maar als ik aluminium frees dan moet ik zeker millimeter dieper gaan om er zeker van te zijn dat 't aluminium niet 'ombuigt' en echt eraf gefreest wordt.

Met van die gammele software zijn goede toolpaths lastig te bakken - dus ik heb eigenlijk een toolpath met 1 frees en dan hooguit 1 superkleinfreesje na afloop. Die eerste frees kan ik dan toch hooguit 6mm maken meestal al zou ik liever 't doen met 12mm ofzo heel grof en daarna 6mm ietsjes beter en dan nabewerken met aantal freesjes. Dat krijg ik in toolpath nog niet voor elkaar (meshcam gebruik ik meestal die staat maar 2 tools toe).

In aluminium met een 12mm frees of groter pulken dan raak ik wel zo ontzettend veel restmateriaal kwijt en 't opspannen wordt trickier hier. Dat ombuigprobleem heb ik wel alleen met kleine freesjes - niet met grote.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door spinningwheels »

Zoeken naar een bedrijf in de regio die veel alu plaat verwerkt en vragen of je daar mag dumpster diven.
Zo heb ik toch ook wel afval stukjes gehaald die amper in de auto passen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door DaBit »

Ik denk niet dat Hugo de boel omdraait om die 0,1mm weg te frezen. Losbreken/snijden en langs een (boven)frees met lagertje om de 'flapjes' weg te halen en kanten te breken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 15 apr 2022 23:36 Ik denk niet dat Hugo de boel omdraait om die 0,1mm weg te frezen. Losbreken/snijden en langs een (boven)frees met lagertje om de 'flapjes' weg te halen en kanten te breken.
Laat die achterkant nu net heel vlak moeten wezen. het aluminium zoals aangeleverd is vlakker dan hoe ik 't krijg als ik 't met de vlakfrees hier zou nafrezen. Ja dat is met kleine krasjes erop nu - voor prototype onderdelen zit ik daar niet zo mee :)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: materiaal onder werkstuk op bed

Bericht door FSSF »

Gewoon afbramen wordt er bedoeld. Verder gewoon wat karton van een kalender eronder of als je het daar niet meer red wat 3/6mm mdf van de bouwmarkt. Zolang je er geen groot waterbad van maakt kom je daar best mee weg.

En als je een mm dieper moet frezen dan het werkstuk om het uberhaubt los te kunnen frezen dan gaat er sowieso het een en ander niet goed en zal het allemaal wel niet zo nauw komen...
Plaats reactie