Draaibank overpeinzingen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ja, ziet er leuk uit. Maar, ik heb dinsdag een afspraak staan voor de Huvema draaibank. Ik neem een aanhangwagen mee, want ik denk dat ik de draaibank wel mee terug naar huis neem. En dan ga ik zelf beginnen met de ombouw 8)
Wel leuk, dat je de marktplaats link hebt gepost.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Dinsdag ga ik de Huvema L-560-M ophalen. Ik heb gevraagd of ze de machine voor mij willen aanzetten en iets willen draaien. Dan kan ik zien of de draaibank het doet. Ik zal natuurlijk kijken of onderdelen netjes bewegen, ik zal de geleidingen bekijken en ik wil vragen of ze iets keurig aan de maat kunnen draaien. Wat moet ik nog meer doen om te kunnen beoordelen of de draaibank zijn geld waard is?

Groeten, Tom.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

Draai de voorkant van een as af met gebruik van de dwarsvoeding.

Draai een (dikke aluminium) as over een lengte van 100 mm zonder gebruik van het tegen center met een afname van 0.025 mm (0.05 mm in diameter). Gebruik hierbij de langsvoeding. Meet de diameter van de as over de gedraaide lengte met afstanden van 5 mm. Daar mag een geleidelijk verloop in zitten van b.v. 20.00 naar 20.015 mm. Als er een zak/bult in zit, is er sprake van slijtage.
Meet de diameter op verschillende plaatsen, dat mag niet eivormig zijn.

Klem de gedraaide as in de klauwplaat en meet de runout op 5 mm van de klauwplaat en op 30 mm van de klauwplaat. Herhaal dit een aantal keren waarbij de as telkens een stukje gedraaid wordt.
De runout geeft aan hoe zuiver de klauwplaat is. Mijn kleine draaibank zit op (slechste van 4 metingen) 0.06 mm na 10 jaar gebruik, de grote op 0.03 mm na 3 jaar gebruik.

Daar de as over een lengte van 10 mm 0.4 mm dunner in 2 passes van 0.2 mm. Noteer de 2 posities van de dial, meet de dikte en draai de dial een slag terug!!!
Doe hetzelfde met de andere kant van de as en meet de dikte. Het verschil geeft aan hoe gemakkelijk je een passing kunt draaien. Een verschil groter dan 0.01 mm geeft te denken! Wil je passingen draaien in staal, gebruik dan een stalen as.

Voel hoe spelings vrij de topslede is. Goed afgesteld, mag je geen speling meer voelen en moet het toch soepel draaien. Draai hem dan geheel van voor naar achter. Dat moet gaan zonder zwaar punt. Een zwaar punt duidt op slijtage.
Herhaal dit voor de dwars slede en de Z-as.

Voel hoe soepel de spindel draait. Als je er een zwiep aan geeft, moet hij een beetje blijven draaien bij ingelopen lagers. Staat hij meteen stil, dan zijn de lagers mogelijk net gesteld (om slijtage te verbergen).

Zet een meetklok op het huis van de spindel en meet de speling op de spindel. Steek er aan de achterkant een bezemsteel in om wat kracht te kunnen zetten.
Doe dit ook bij de losse kop.

Voor schroefdraad draaien heb je de wissel wielen nodig zoals aangegeven in de tabel op de draaibank. Die moet je controleren op aanwezigheid en beschadigingen.

Als de spindels niet metrisch zijn, heb je een (reken) probleem als je handmatig wilt draaien. Dat kun je zien aan de schaalverdeling van de dials.

Klem een as in de klauwplaat. Daar de klauwplaat langzaam vast en controleer of de as over de hele lengte wordt geklemd. Klemming op één punt (meestal achteraan) is een indicatie voor versleten bekken en/of klauwplaat.

Alle handels moeten soepel draaien zonder zwaar punt. Een zwaar punt kan duiden op slijtage en of defecte druklagers.

Is er niemand uit je omgeving die mee kan gaan!!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Wow, :shock: dat is heel wat om te controleren. Ik zal het nog een keer goed bestuderen. Ik merk dat enige ervaring zeker zal helpen. Bedankt voor je uitgebreide verhaal.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

Ik heb vorig jaar een hembrug AI DR1 gekocht via Marktplaats en heb toen zitten denken wat ik nu moest doen voordat ik zou beslissen of ik de bank ja of nee zou kopen. Uiteindelijk ben ik er met iemand met een vrachtwagen heen gereden en heb de bank zonder die zelfs maar aan te zetten betaald en meegenomen. Je moet er vertrouwen in hebben, je kunt niet even zo'n stuk techniek beoordelen op kwaliteit, wat dan overblijft is een goed gevoel en vertrouwen, ik heb er geen moment spijt van gehad, ik zou het zo weer doen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb een draaibank! :P

Ik heb de controlepunten van Huub zo veel mogelijk uitgevoerd. Volgens mij heb ik een goede aankoop gedaan.
Ik wil iedereen bedanken die geholpen heeft met goede raad!
In een nieuw topic houd ik jullie verder op de hoogte. Het is de bedoeling dat het een CNC machine gaat worden. Maar eerst zal de machine de trap op moeten :roll:

Hier wat foto's van het transport:
IMG_20220503_132652109.jpg
IMG_20220503_165055987_HDR.jpg
IMG_20220503_165808297_HDR.jpg
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Oja, in mijn eerste bericht in dit topic stond:
Hoewel ik op dit moment er geen geld voor heb, ben ik mij toch aan het verdiepen in draaibankmogelijkheden en wel CNC.
Nu heb ik bijna 1000 euro uitgegeven :shock:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door assink »

Succes met demonteren zou ik zeggen.
Zorg dat je een oppervlak naast je hebt op "broekriem" hoogte.
Zodat je iets snel neer kunt leggen mocht het gewicht tegen vallen.
Het zou jammer zijn dat je gietijzeren delen breekt met demontage.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door Kars-cnc »

Gefeliciteerd met je aankoop! Het leek mij ook een mooi bankje. Als ik op zoek was geweest naar een draaibank waren we concurrenten geweest bij aankoop van deze :mrgreen:

Doe inderdaad voorzichtig met het naar boven krijgen. Gietijzer breken is jammer maar botten breken erger :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door DaBit »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

Ik hoop dat je veel plezier zult hebben van de draaibank en t.z.t. het topic met de CNC ombouw te zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

Fijn om te zien dat je geslaagd bent, ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je hier een hele leuke machine aan gaat hebben, nu al als manuele machine, maar zeker ook als CNC machine, alleen geldt dan net zoals voor elke zelfbouw CNC machine, wanneer is het af, zeker bij een draaibank is een toolchanger b.v. erg handig maar dat hoeft zeker niet het eerste aktiepunt te zijn.
Plaats reactie