Draaibank overpeinzingen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door Markus »

hoofd spil en het frame
en natuurlijk de motor, en de platte geleidingen zijn als het goed als goed is uitgericht tov de spil , das al heel wat

let overigens op bijkomende kosten bij Troostwijk, die worden wel zichtbaar als je bied

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

TomAndKobus schreef: 20 apr 2022 16:33 over die EMCOMAT 7, Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat met de biedingen, deze kunnen natuurlijk nog oplopen, maar ik zou 160 euro kunnen bieden. Maar je koopt dan eigenlijk alleen de hoofd spil en het frame, want verder is het niet veel lijkt mij, of vergis ik mij hierin.
Je koopt vooral de naam Emco, dat drijft de prijs alleen al flink op. ik denk dat je stijvere bankjes vindt voor minder geld.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door DaBit »

TomAndKobus schreef: 20 apr 2022 14:24 DaBit komt wel gelijk met heel duur, aan de andere kant, als je iets bouwt, dan moet het wel goed zijn.
Nee, ik kom met iets aan dat relatief veel muntjes kost. Da's iets anders dan duur. Duur is het pas als het 'm toch net niet is.
Ook bij dat ding wat ik aanhaalde (wat overigens een eerste zoekresultaat was; er zijn er meer) zou ik de Chinees eerst vragen wat de lagerconfiguratie is.
Maar is het reëel om ook staal te draaien met een machine die grotendeels uit aluminium zal bestaan.
Ik zou 'm uit beton of staal maken. Ik denk niet dat je vrolijk word van een draaibank uit aluminiumprofiel of toolingplate; of kwa stijfheid niet, of kwa kosten niet. Dan kun je beter wat kopen en zelf ervaren hoe stijf je een draaibank wil hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door assink »

Ook kost die emco 500, dat lukt je zelf niet om te maken voor dat geld.
Stijve spindellagering en een `stijf` bed en dan ook nog een drieklauw erbij.
Met een paar lineaire geleidingen ben je al een heel eind op weg, alleen nog een goede manier om het toerental te regelen.
Die weilers hebben vaak een mechanische variomatic, die zou je kunnen aansturen met een stepper en een toerental opnemer op 1 of andere manier.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door assink »

Dit is bijvoorbeeld een leuke basis, alleen geen variomatic.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 16-84-8568

Maar wel een leuke partij spantangen erbij.
support maak je dan zelf met lineaire geleidingen op het bed.
Dat zou ik dan wel weer uit aluplaat durven te maken, en aangezien je een mooie frees hebt. 8)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Oke, zelfbouw gaat dus naar ombouw. Echter dan zit ik er nog mee met de ruimte die draaibanken innemen. Een draaibank zoals veel van die Emco's kan je op een stevige tafel vastzetten. Maar veel van die andere draaibanken hebben een base waar ze op staan. Dat betekent dat je de ruimte onder de frees niet vrij hebt. Tot in hoeverre zijn tafelmodellen een goede keus. of kan je draaibank van zijn onderkant halen en op een tafel monteren. Of is een draaibank op zijn eigen bas veel beter?
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door XL500SZ »

Ik heb een schaublin revolver draaibank gebruikt als basis, die kun je voor weinig vinden, en zitten T gleuven in om je geleidingen op te bouten. Enige nadeel is wat weinig draaidiameter boven bed / support. Misschien een optie. Zie ze regelmatig op marktplaats voorbij komen in wisselende staat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 20 apr 2022 14:24 Dan kom ik gelijk op de vraag, wat is goed. Ik denk dat ik op zijn minst een nette lagerpassing moet kunnen draaien. Dan denk ik aan H7. Afhankelijk van de diameter dank ik dan aan 0.02 mm tolerantie op de diameter. Of dit veel of weinig is op een draaibank, dat weet ik eigenlijk niet.
0.01 mm in draaidiameter is 0.005 mm op de X-as. Om een passing op 0.02 mm te draaien, moet ik 2x meten. Daarom probeer ik de laatste 3 passes op dezelfde afname (0.25 mm draaidiameter) uit te komen. De eerste meting is op target +0.5 mm, de 2e op target + 0.25 mm. Op de grote draaibank gaat een passing draaien gemakkelijker dan op de kleine draaibank die veel meer flex heeft. Op de kleine draaibank zijn de laatste 3 afnames 0.1 mm.
TomAndKobus schreef: 20 apr 2022 18:51 Tot in hoeverre zijn tafelmodellen een goede keus.
Een tafelmodel is kleiner, lichter en daardoor ook minder stijf. Ook is de doorlaat (as van de spindel) kleiner en vaak zit er ook een kleinere klauwplaat op. Kleine draaibanken kunnen vaak wel hogere toeren draaien. Dat is een voordeel bij het draaien van klein spul. Een grote draaibank is ook geen horlogemakers draaibank, alles heeft zijn sterke en zwakke punten.
De keuze, groot of klein, is een compromis. Zolang je het meeste er maar mee kunt doen, zit je goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Als ik het dus goed begrijp is het verstandig om een bestaande draaibank te kopen waarvan de hoofdpil nog goed is en met een goede basis. Goede motor en eventueel klauwplaat is natuurlijk ook fijn om gelijk te hebben. Op dit moment zou ik uit ruimte gebrek gaan voor een tafelmodel. Aangezien ik nog niets van draaien weet (heel weinig), lijkt mij dit een goed begin. Wel wil ik graag de nauwkeurigheid halen van die 0.02 mm op de diameter. Nu is natuurlijk de vraag, hoeveel zou zo iets mogen kosten? Paar honderd euro heb ik er wel voor over, aangezien er nog genoeg kosten bij komen om er een CNC machine van te maken. Maar het project klinkt wel heel interessant.

Groeten, Tom.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door assink »

Misschien kun je zo'n ferm MD350 of MD500 pakken.
Zijn relatief goedkope emco klonen, staan er nu ook wel wat op marktplaats.
In de basis best prima dingetjes, en omdat je voor CNC gaat, kun je meteen het support eraf gooien waardoor het alweer een stuk stabieler wordt.
Zo'n ding moet voor zo'n 400 euro wel te vinden zijn.
Huvema zijn ook van die klonen, je kunt ook eerst de bestaande geleidingen gebruiken. Dat gaat ook prima, afhankelijk van de staat van het geheel natuurlijk.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Probleem is hoe weet ik of een draaibank goed is. Spelingsvrij en zuiver. En hoeveel moet je er dan voor betalen. Ik ga in ieder geval marktplaats in de gaten houden en ik link wel als ik denk dat het interessant is.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door xander janssen »

Daar metingen te doen en wat teststukken te draaien.

Meten: denk aan: rondloop spilneus, backlash, rechtheid van het bed, speling van zadel op diverse plekken op het bed.

Testen: denk aan afsteken voor indruk van stabiliteit en speling in alles tussen werkstuk via klauwplaat, vaste kop, bed en zadel naar beitel. Langsdraaien om vast te stellen of z-as evenwijdig aan hoofdspil staat. Vlakdraaien om te zien of x-as haaks op z-as staat.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Dat klinkt allemaal leuk, maar ik kan nog niet draaien :roll:

Ik lees ook nog het een en ander op het forum over AI draaibanken ed. Maar ik vind nog niet wat ik eigenlijk wil. Ik wil een CNC bank maken en dat kan van een oude bank, maar dan moet de basis goed zijn. Ik kan natuurlijk ook een HBM kopen zoals: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... ldraaibank. Kost 1000 euro of https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... al-display. kost 700 euro.

Maar als je voor het zelfde geld een goede 2de hands hebt, waar ik zelf Hiwin geleidingen opzet ed, Dan is dat misschien veel beter. Maar dan moet de basis goed zijn en daar heb ik weer geen verstand van.

Daarom zat ik ook te kijken naar een geheel zelfbouw, maar dan moet ik zorgen voor een zeer stijve basis en een goede hoofdspil. Misschien, wat al eerder werd geopperd, werken met UHPC beton. Op deze manier maken mensen ook freesmachines.

Groeten, Tom.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door assink »

Je moet gewoon ff geduld hebben.
Ben ook heel lang op zoek geweest naar een bepaald type draaibank.
En toen stonden er 2 te koop in een week tijd. :roll:

Heb afgelopen jaar een AI handyturn te koop gezien die omver was gevallen.
Dus alle handwielen etc gebroken, maar die stond te koop voor 500 euro
Dat had ik wel aangedurft als ik naar zoiets zocht.
Zo'n HBM weegt gewoon te weinig.. 70 kg is niks voor een draaibank
Mijn draaibank met een werkbereik van 260x500 weegt 1100 kg om maar een voorbeeld te noemen.
Massa is gewoon kassa, en dan vooral stijfheid.
Heb een Celtic 12, die weegt 600 kg, met ongeveer hetzelfde bereik. Om maar een voorbeeld te noemen.
Plaats reactie