Draaibank overpeinzingen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 24 apr 2022 11:40 Die Ferm, dat klinkt als goedkoop gereedschap dat ik bij de Gamma koop. Of is diets heel anders?
Dat heb ik ook altijd gedacht. Ik heb ook een ferm kolomboormachine die dat bevestigd. De broer van mijn zwager heeft een Ferm draaibank en dat ding is helemaal niet verkeerd.

Je moet de machine echt bekijken en controleren om er wat van te kunnen zeggen!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... nc-trainer
ik heb 1200 geboden, zal wel veel duurder zijn. Is ook eigenlijk veel te groot voor mij. Dus eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit. Ach ja..... :roll:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb natuurlijk inmiddels veel rondgekeken en ben al weer wat wijzer geworden. Ik denk dat ik een budget van 800 euro over heb voor een draaibank, die dan redelijk eenvoudig naar CNC om te bouwen is. Ik zie dit als een investering en ik moet niet voor het allergoedkoopste gaan. Hoewel heel veel draaibanken voor veel meer worden verkocht of aangeboden. Die Huvema, past dus net binnen het budget, maar mochten julie iets tegenkomen, of zelf willen verkopen, dit is het budget. Dat ombouwen naar CNC dan nog 500 euro oid. kost, dat kan dan nog.
Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

Ik kwam deze zojuist tegen:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank

Ze schrijven zelf dat het een Ferm MD350 is, maar daar lijkt dit bankje echt niet op, er staat een sticker op van van Cranenbroek, die verkopen al jaren geen draaibankjes meer.
Het i een beetje vreemd model, alles staat erg hoog op de poten om het zo maar eens te zeggen. Dat heeft voordelen en nadelen, het hoge maakt het zeker niet stabieler maar het geeft je wel flink de ruimte om er lineaire geleidingen op te zetten, het bankje heeft ook al gladde geleidingen wat het monteren van lineaire geleidingen erg makkelijk maakt. En als je hier enkelen cm's verliest in draaidiameter dan is dat niet erg, je hebt heel ruim voldoende draaidiameter, meer dan je normaal gesproken nodig zult hebben.
Ik zou er eens gaan kijken als dat tenminste in de buurt is en iemand meenemen die wat ervaren is op dit gebied, het blijft een beetje een buitenbeentje op draaibanken gebied. Voorlopig is de prijs niet echt hoog.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Inmiddels is 400 euro geboden, Het lijkt mij wel een fragiel bankje. Het klopt dat alles op hoge poten staat en ja voor het zetten van geleidingen is dit makkelijk, maar ik had ook al de Cranenbroek stikker gezien en dat schrok mij iets af. Als die Huvema iets is, dan zou die mijn voorkeur hebben. Ik denk dat die Huvema een stevigere bank is. Wel fijn dat je met mij meekijkt en als ik het bij het verkeerde eind heb, laat het dan alsjeblieft weten.
Toen ik met dit topic begon was ik meer nieuwsgierig dan echt bereid geld uit te geven. Inmiddels wil ik best 800 euro uitgeven, maar dan wel aan een draaibank waar ik een tijd mee door kan, Voor ombouw reken ik dan iets van 500 euro. dus in totaal 1300 euro wil ik uitgeven. Volgens mij is dit een goede start. Later, na veel ervaring kan het altijd nog beter.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Oja, ik kan ook een EMCO 120 kopen voor 1500 euro, zonder besturing, maar met de eindstops en motoren. Echter, ik vind het net te duur en de draai diameter is geloof ik maar 75mm en de lengte tussen de centers iets va 350. Dit lijkt mij wat weinig.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 24 apr 2022 19:39 de draai diameter is geloof ik maar 75mm en de lengte tussen de centers iets va 350. Dit lijkt mij wat weinig.
Mijn kleine draaibank haalt maar 300 mm tussen de centers en dat is voor mij eigenlijk genoeg. De grote haalt 600 mm en dat is gemakkelijk omdat dan de losse kop kan blijven staan. Die losse kop is ook te zwaar om er telkens van af te halen.
Met 75 mm draaidiameter kom je een heel eind. Je moet goed overwegen wat je absoluut nodig hebt en wat handig zou kunnen zijn. Dat laatste kun je meteen wegstrepen want alles is handig en kan ooit van pas komen.

Als meer snelheid geen voorwaarde is en je met 0.02 mm draaidiameter tevreden bent, dan vraag ik mij af wat het voordeel is om andere geleidingen op een draaibank te zetten.
Ik gebruik ook de trapezium spindels nog en dat beperkt mij niet om CNC te draaien. Daardoor kan ik de bank ook handmatig bedienen en dat vindt ik wel gemakkelijk.
Als je deze 2 zaken achterwege laat is een CNC ombouw ook "niet zo duur" en relatief eenvoudig om te doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Deze bank staat nu op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank
Wat mij opvalt is dat de zelfde bank op een veiling stond in 2013:
https://memax.nl/machines/draaibanken/w ... ibank_4902

Lijkt mij wel een leuke bank, ik heb gevraagd naar de prijs.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Vraagje: Sommige draaibanken zijn 360 V. Dat heb ik thuis, maar als ik bij enig succes van mijn net gestarte bedrijf naar een garagebox ga, waar geen krachtstroom is, heb ik dan een probleem?

Groeten, Tom.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door tuonov4 »

op die weiler kan je geen schroefdraad snijden en er is ook geen automatische voeding aanwezig.Groet:Fred
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Als ik de Weiler CNC maak (indien mogelijk) zou het schroefdraad niet zo'n probleem moeten zijn. Ik de Marktplaats advertentie staat dat hij wel schroefdraad kan frezen. Dit klopt dus niet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 25 apr 2022 12:05 Vraagje: Sommige draaibanken zijn 360 V. Dat heb ik thuis, maar als ik bij enig succes van mijn net gestarte bedrijf naar een garagebox ga, waar geen krachtstroom is, heb ik dan een probleem?

Groeten, Tom.
Je kunt een aggregaat neerzetten, maar dat geeft herrie en stank. Ik denk dat je beter opzoek kunt gaan naar een garagebox met krachtstroom of om te beginnen, alles op 220V houden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 25 apr 2022 12:03 Deze bank staat nu op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank
Wat mij opvalt is dat de zelfde bank op een veiling stond in 2013:
https://memax.nl/machines/draaibanken/w ... ibank_4902

Lijkt mij wel een leuke bank, ik heb gevraagd naar de prijs.
Het is exact dezelfde foto waarop de kromme as van de dwarsslede te zien is. Ook staat er bij de oude advertentie "niet werkend".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

Die Weiler MOET je CNCen om er wat mee te kunnen doen zoals draadsnijden en automatische voeding, de Huvema heeft dit allemaal standaard er op zitten. Nu denk ik dat de Weiler wellicht iets betere specificaties zal hebben maar dat is dan bij nieuwstaat, als die Weiler b.v. ooit is gevallen of zo dan zou ik daar toch erg goed naar kijken en mogelijk meten voordat je zoiets koopt.
Plaats reactie