Draaibank overpeinzingen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door assink »

Bij die weiler advertentie interpreteer ik dat iemand diensten aanbied met die draaibank. Niet dat die draaibank te koop staat?
Maar dat kan ook aan mij liggen hoor.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Assink, je hebt helemaal gelijk, hij biedt draaien aan voor 25 euro per uur. Tja, ik ben ook refocused op kopen. Ik hoop dat hij dan geen last heeft van een kromme as. :lol:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

https://www.jansenmachinehandel.nl/nl/m ... n/d172-nl/
Deze kost 1250. Wel erg ver boven mijn budget, maar ik geloof dat sommige forumleden zweren bij AI.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

En deze? Is dit wat? Net boven budget, maar mij lijkt het wel een aardige machine.
https://www.vanmeijltechniek.nl/adverte ... hu-330x600
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

Die heeft een doorlaat van 38 mm en dat is groot voor een desktop machine.
Met een 3 klauw, 4 klauw opspanplaat en koelpomp is hij best compleet. Ik mis wel de bril, (vaste en meelopende). Ook zie ik maar 2 buitenbekken liggen.
Ik zie geen overzicht van de dials, misschien is het geen metrische spindel!!!. Als je hem onder CNC gebruikt, is dat geen probleem.
De spindel heeft een tandwielkast, veel koppel en veel kabaal.
De langsvoeding heeft een keurige afscherming, dat komt de levensduur ten goede. Ik denk dat er ook dwarsvoeding op zit!!!
Voor draadsnijden en om de snelheid van de langsvoeding te regelen, heb je wisselwielen nodig. Die lijken er niet bij te zitten. Na de CNC ombouw is dat geen probleem meer.
Ik zie wel geen losse kop en dat is een must!!!!

Prijzen zijn vraagprijzen en ik ben die machine een tijdje geleden ook tegen gekomen.

Gezien de ontbrekende delen, moet je controleren of de 4 klauw ook wel voor deze machine is. Dus 3 klauw demonteren (altijd goed om te doen om verrassingen te voorkomen) en de 4 klauw monteren en meten!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door tuonov4 »

Volgens mij heeft deze ook een valpartijtje mee gemaakt,kijk maar eens goed
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ik Vraag dit alles na. Bedankt voor de opmerkingen, die helpen mij heel veel. Ik blijf het internet afzoeken. Echter veel kan ik niet vinden. Ik kijk op wat veilingsites, marktplaats en een paar machine handelaren. Geduld zal wel het magische woord zijn :roll:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... el-slijper

Hier voor 600 euro een AI. Binnen mijn budget, maar is het iets? Ziet er oud uit. De draaibank heeft geen langsaandrijving. Is dit een probleem als ik de bank CNC maak? Of is dit dan lastiger.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 25 apr 2022 18:28 De draaibank heeft geen langsaandrijving. Is dit een probleem als ik de bank CNC maak? Of is dit dan lastiger.
Dan zul je zelf steunen moeten maken op een alles behalve recht frame en alles nauwkeurig uitrichten. Gemakkelijk is het niet, en zeker heel veel werk.
Ter vergelijking, de motor steun voor mijn DC300 en BF290 heb ik in een middag gemaakt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

Als ik de laatste 4 machines even bekijk dan is de AI van Jansen vrijwel dezelfde als die ik heb staan, alleen heeft de mijne ook nog een Nortonkast, dus veel meer verschillende snelheden van bewegen van de dwarsslede. Die machine is ca. 60 a 70 jaar oud. Bedenk dat AI een erg gewild model en merk is, maar dat reservedelen evenredig duur zijn, als blijkt dat er iets kapot is dan kost je dat dus al heel gauw best veel geld.
Ik heb op mijn AI een servomotor gemonteerd en een snelwissel beitelhouder, nu ben ik best wel tevreden met deze draaibank, maar de servomotor kost ruim 400 Euro en de snelwisselhouder met een aantal schuitjes kost ook ruim 300 Euro, tevens heb ik de volledige elektro vervangen, dat was vet, vies en versleten. Ik denk dat je dan al heel snel erg ver boven jouw budget uit gaat.
De andere AI heeft geen langsvoeding, geen fatsoenlijke beitelhouder en wellicht nog meer dingen die aandacht vragen.
Deze bank MOET je dus CNCen, kan wel maar is wel behoorlijk wat werk, een AI haal je niet even snel uit elkaar, ik heb van de mijne de hele slede uit elkaar gehad om een blokkeerblokje iets aan te passen omdat het niet meer blokkeerde, dat was best een uitdaging om dat weer in elkaar te fröbelen, nu heeft dit bankje geen langsvoeding dus is dit minder complex, maar bedenk dat ook dit bankje al best oud is.
De Huvema 330 x 600 is inderdaad op wat plekken beschadigd, vooral de hendels van de slede, dat is niet voor niets. En inderdaad er zit geen losse kop bij. Verder de opmerkingen van hfjbuis ter harte nemen, beide klauwplaten controleren.
Ik denk dat het Huvema bankje wat ik al eerder heb aangedragen nog steeds een erg ideaal bankje is voor wat je wil en zoekt, is in de huidige staat goed bruikbaar en is om te bouwen naar CNC, en dat hoeft denk ik niet eens zo heel duur te worden.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Ben voor de uitgebreide uitleg. De huvema is nog zeker een optie. En volgende week ga ik deze ook bekijken.
Groeten en bedankt voor alle hulp van iedereen tot nu toe.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door spinningwheels »

Ik zie je een AI nog niet zomaar even naar de eerste verdieping slepen.
Zo,n ding is rond de 900KG
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door Markus »

was op zoek naar plaatjes voor een ander draadtje en vond deze

24298

UHPC beton, chinees spindel, op zich niet geweldig moeilijk of duur

Hier hebben ze de geleidingen rechtstreeks op graniet lijkt het

Denk dat een gevlakt en gegloeide staalplaat als ondergrond (met daaronder het beton) een mooie basis zou zijn vooral als je um schuin zou doen

Of anders een geschraapte vlakplaat (zonder beton) , ook niet zo duur tegenwoordig

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Markus, Aan zoiets had ik ook gedacht, maar mijn grootste probleem is om aan een spindel te komen die een beetje goed is. Want het is wel een leuk project.
Plaats reactie