Windows 11

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows 11

Bericht door DaBit »

Ik heb voor de XP-liefhebbende USB-stick wandelaars nog wel een leuke oplossing. Een rekenlineaal. Daarmee kun je uitrekenen hoe vaak je aan het wieltje moet draaien. Geen updates nodig, geen ethernet-touwtje nodig en harstikke zuinig met energie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows 11

Bericht door Kjelt »

Je zou twee quantum entangled usb sticks willen hebben. Als de bits op de ene veranderen dan veranderen die op de andere mee. Nog even wachten tot de 23e eeuw.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Windows 11

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 26 apr 2022 18:31 Je zou twee quantum entangled usb sticks willen hebben. Als de bits op de ene veranderen dan veranderen die op de andere mee. Nog even wachten tot de 23e eeuw.
Wachten tot de 23e eeuw is echt niet nodig! Als ik mijn CAM werk post-process veranderen de bitjes op mijn USB stick. Zodra die dan in de CNC-PC zit zijn daar de bitjes ook veranderd, handig hé 8)

In Eding komt de G-code file altijd direct vanaf deze USB stick. Die stick is netjes geordend met directories per project. En met een 64GB/USB3.1 stick gaat de datacommunicatie sneller dan bij een netwerkdrive :!:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows 11

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 26 apr 2022 20:06En met een 64GB/USB3.1 stick gaat de datacommunicatie sneller dan bij een netwerkdrive :!:
Misschien bij jou, mijn 10Gbs NAS kan sustained 700MB/s lezen en 460MB/s schrijven en dat nog zonder SSDs :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Windows 11

Bericht door Kars-cnc »

Ook via Wifi?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

FF hier dumpen. Ik heb onlangs ge-updat van W10 naar 11 maar ik wordt er hardstikke gek van. Ik ga terug naar 10, maar hoe doe je dat zonder een nieuwe licentie te moeten kopen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

kawarider schreef: 09 nov 2022 20:53 FF hier dumpen. Ik heb onlangs ge-updat van W10 naar 11 maar ik wordt er hardstikke gek van. Ik ga terug naar 10, maar hoe doe je dat zonder een nieuwe licentie te moeten kopen?
Op dezelfde manier installeren als toen hij van de fabriek kwam. Als je hebt geupgrade naar Windows10, kun je (volgens diverse sites) windows 10 installeren (downloaden van Microsoft) en met de key die bij de originele versie is geleverd (Windows 8, 8.1, etc) activeren.

Heb je dat ding weer aan de gang, maak dan een volledige image met "Macrium Reflect". Maak met dit pakket ook een restore CD of USB stick. Dan ben je in geval van problemen in 15 minuten weer aan de gang.
Jaarlijks een nieuwe (oude bewaren) image maken is aan te bevelen. Een lijstje bijhouden met de belangrijke wijzigingen scheelt veel tijd. Je programma's op C: laten staan en alle data op een D: schijf spaart ook veel tijd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Dankje,
key die bij de originele versie is geleverd (Windows 8, 8.1, etc) activeren.
Hoe kom ik hier aan? Laptop is gebruiksklaar gekocht, inclusief installatie.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door Swake »

Op de machines die van de fabriek direct met W10 kwamen heb je geen code nodig, die code zit ergens ingebakken en bij installatie weet Windows die code vanzelf te vinden.

Eerdere machines hebben een 'oude' papieren licentie en die kan je ergens achteraan of onderaan de machine op een sticker terugvinden.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door Swake »

Dit kan ook helpen:

Hoe downgrade je van Windows 11 naar Windows 10?
https://www.coolblue.be/nl/advies/hoe-d ... ws-10.html
When it fits stop using the hammer.
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Windows 11

Bericht door JoepS »

Als je een laptop/computer hebt waar Windows al op geïnstalleerd stond bij aankoop en er is geen sticker (meer) opgeplakt waar de productcode van Windows op staat, dan kun je die achterhalen m.b.v. https://www.nirsoft.net/utils/product_c ... iewer.html
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows 11

Bericht door serum »

Die licentie staat opgeslagen in de UEFI/bios,

let erop dat je dan geen windows 10 pro pakt als je een home licentie hebt.

Zonder een al te grote discussie aan te willen wakkeren; wat vind je zo vervelend aan 11? Ik vind het prima, als die startknop maar links zit ipv in het midden. :mrgreen:

(en de smakeloze office365 reclame prominent bovenin de settings, die mogen ze van mij ook weglaten)

Die downgrade moet binnen 10 dagen; Maar wen er maar aan Joep, anders ben je in 2030 dat fossiel die nog aan windows 10 hangt, terwijl de rest van de wereld al op windows 14 zit. leve de vooruitgang.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Joep, dankje. Dat is inderdaad mijn grootste probleem, denk ik...

Serum, op een goede laptop die goed functioneerde maar ik iets wilde upgraden wat geheugen bijgeplaatst zodat CAD wat sneller gaat. Wel al een aantal jaren oud. Hierna ook een keer ja geantwoord bij upgraden naar W11 en sindsdien helemaal k%t. Als ik van internet naar word of excel wil duurt het soms wel 5 sec (edit:15 sec)voordat overgeschakeld wordt. In het verleden iets gevonden dat W11 een hele zooi onnodige achtergrondprocessen actief houdt. Uitschakelen gaf verlichting/loste het op, maar ik weet al niet meer hoe wat waar. GVD , het is een stuk gereedschap dat gewoon moet doen wat ie moet doen. Volgende stap is een gratis vliegles. En op termijn zal ik best overgaan naar W11, maar pas als laptop versleten is. Pure kapitaalvernietiging om nu een nieuwe te kopen omdat W11 zo topzwaar is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows 11

Bericht door serum »

Dat herken ik eerlijkgezegd wel! upgrade van een ouder langer gebruikt systeem van 10 naar 11 en het is inderdaad traag als het allemaal net opgestart is. Op oudere hardware waar ik een schone windows 11 installatie heb gedaan vliegt het erover.

Als ik bv de rekenmachine wil opstarten, druk op op de windowsknop en tik ik reken, dan enter. En dan.. Niets.. Inderdaad een seconde of 10-15 voordat die rekenmachine een keer opstart. Terwijl dat op op het oudere systeem met een nieuwe installatie heel rap gaat.
Plaats reactie