Windows 11

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 10 nov 2022 13:48 Dat herken ik eerlijkgezegd wel! upgrade van een ouder langer gebruikt systeem van 10 naar 11 en het is inderdaad traag als het allemaal net opgestart is.
Vroeger deed ik om snelheid te verhogen elke 3 maanden de PC opnieuw installeren. Nu nog maar 1x per jaar. Het helpt nog steeds en alle kleine beetjes helpen irritatie te verminderen.
Op de 2 stokoude (Atom) tablets voor de draaibank is het een schone installatie met alleen het CNC programma. Ook heb ik daarop de virusscanner (Windows Defender) scannen van C: disabled.
Windows11 heb ik niet eens getest. Dat stel ik zolang mogelijk uit. Ik zie daar voor mij, totaal geen voordeel van.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Ok, dat geeft de burger moed. Het maakt me niet uit welke W erop zit, als het maar werkt. Buiten office 365, snelstart, ironcad en sheetcam heb ik eigenlijk niets nodig. Mmm, gewoon doen denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows 11

Bericht door Kjelt »

Het verbaasd me dat je Win11 kon installeren op een oude computer.
Mijn i7-7700 van 5 jaar oud valt buiten de boot omdat er geen TPM2 op zit, niet van generatie 9 of nieuwer is en weet ik al wat niet allemaal.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Afbeelding

Nou, is toch een nette, of niet soms?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows 11

Bericht door DaBit »

Daar behoort Windows 11 gewoon soepel op te draaien..

Ik begin voort moe te worden van al die reclamemeuk. Vorige week van de baas een laptop gekregen met Windows 11, maar dat ellenlange gemier over microsoft-account en reclame-settings, bleh. Ga toch weg man, ik wil helemaal geen microsoft-account en reclame, reclame, reclame, ik wil gewoon een pizzabodem voor de applicaties en verder niks.

Ben hier thuis alweer een tijdje aan de Linux. Dat kwam even zo uit omdat het handiger was voor wat techneutenwerk en ik wilde maximale prestaties, dus even geen WSL2. Maar eigenlijk is Altium Designer nog zo'n beetje de enige reden voor Windows.
Laatst gewijzigd door DaBit op 10 nov 2022 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Windows 11

Bericht door JoepS »

@kawarider: Als je de laptop opnieuw installeert, vergeet de juiste drivers dan niet hè ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

JoepS schreef: 10 nov 2022 17:55 @kawarider: Als je de laptop opnieuw installeert, vergeet de juiste drivers dan niet hè ;-)
Oef, voor beeldscherm en heel de meuk? Ik denk dat ik dit eens uit ga besteden. T wordt een aardig frustrerende bezigheid zo.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Windows 11

Bericht door JoepS »

Windows zal zelf al aardige drivers installeren, maar je gaf aan dat de laptop een beetje traag aanvoelt en op willekeurige momenten voor problemen zorgt, dus de juiste drivers zouden misschien kunnen helpen. Ik neem aan dat de laptop een SSD heeft en dat daar zowel Windows als UCCNC op geïnstalleerd zijn?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Ja, inderdaad ssd. UCCNC voor off line. Hoeft niet terug. Het is mijn tekencomp en administratie.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door jand »

Mocht je Windows opnieuw willen installeren dan kun je het beste beginnen met al je drivers te exporteren. Dat kan met het commando:

Export-WindowsDriver -Online -Destination d:\drivers

Kies als destination een externe drive of usb stick. Zo weet je zeker dat je alle drivers hebt.

Zie ook:

https://learn.microsoft.com/en-us/power ... ver2022-ps
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows 11

Bericht door serum »

Alleen heb je dan de drivers voor dat OS, als je wilt downgraden naar 10 kan het voor problemen zorgen. Maar als je zoekt op laptop model + driver pack of naar de website van de leverancier gaat vind je de betreffende drivers wel onder support. (enige echt broodnodige driver in dat geval is van je WIFI of LAN adapter).
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door jand »

Daar heb je gelijk in. Het is echter wel bruikbaar als je Windows 11 opnieuw wil installeren. Wel even opletten dat je je eigen bestanden veilig stelt. En de andere software ook opnieuw kunt installeren.

Deze computer moet Windows 11 prima kunnen draaien, zoals dabit ook al zei.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Nog een stomme vraag waar ik me over verbaas. Google chrome zegt in taakbeheer 16 pagina's open te hebben, maar volgens mij zijn dat er zeven. Zit er wat mee te loeren of zo?

Afbeelding

Verder nog eens wat zitten spelen wat er allemaal auto mag opstarten, dit geeft al iets verbetering lijkt het. Wel een keertje vastgelopen, maar nu schijnt het te werken. Bedankt allemaal voor de tips. Misschien hoor ik inmiddels op het seniorenweb of zo.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 10 nov 2022 17:52Maar eigenlijk is Altium Designer nog zo'n beetje de enige reden voor Windows.
Geen Fusion / AutoCAD ed? Al draai ik dat tegenwoordig in een VM, scheelt rebooten.
Plaats reactie