Windows 11

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 24 apr 2022 00:48 Ja Andre, ik weet het. Alleen, als jouw controller gaat haperen dan duurt t even voor je een nieuwe hebt. Ik wil met componenten gaan werken die op elke hoek van de straat verkrijgbaar zijn. Dat is ook de reden dat ik nog eens terug wil naar proma of iets dergelijks.
Ik had voorheen zo’n klein pc’tje met W7 erop, en een Eding kaart.
Geen internet op de pc, dus nooit geen ongewenste updates e.d.
Eigelijk nooit geen probleem mee gehad, denk dat dat de way to go is dan…..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

En weer gebeurt het. Volledige willekeur. Onderste lijn vertoont hapje. Toorts is hier vastgelopen omdat hoogteregeling niet ingeschakeld was terwijl dat wel in de code stond. Bovenste snijlijn laat zien dat bij nog een keer hetzelfde product wel gewenste resultaat geeft. Lijkt me echt W11 troep. Raar maar waar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kawarider op 26 apr 2022 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows 11

Bericht door Kjelt »

Joep heb je op je nieuwe W11 installatie alle services, virusscanners, etc. etc. uitgezet ?
Kijk anders eens in de gratis te downloaden Eding manual hoe je win10 kunt tweaken en probeer dat op win11 voor elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows 11

Bericht door DaBit »

Ik merk toch weinig verschil tussen W10 en W11 kwa hoe programmatuur draait, en ik heb geen problemen met 11.
Magoed, dat is ook maar een N=1 constatering en misschien is UCCNC wel de uitzondering op de regel.

Ik zou de harddisk/SSD eruit schroeven, die even op een veilig plekje leggen tot het 'nieuwe' spul goed functioneert, verse monteren, en kaal installeren. Windows installeren kost vandaag de dag een minuut of 20, UCCNC is niet veel langer neem ik aan, en dan nog een uurtje voor alle ditjes en datjes. Die paar uurtjes werk zijn vervelend, maar 3 weken lang achter spoken aan jagen kost nog veel meer tijd en frustratie. Zit het echt tegen, dan schroef je de oude harddisk weer terug en trek je een nieuw plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Windows 11

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 24 apr 2022 09:49 Geen internet op de pc, dus nooit geen ongewenste updates e.d.
Zo doe ik het ook. Geen internet aan de besturings-PC, dan veranderd er niet zomaar iets en wordt er ook niet onverwacht CPU tijd gebruikt door een of andere internet service waarvan je niet wist dat die ook op je PC zat.

Ik schakel wel af en toe (3 tot 6 maanden) de wifi aan en laat Win-10 dan de beschikbare updates installeren. Maar ik doe voorlopig niet de aanbevolen update naar Win-11. Eerst maar eens rustig afwachten hoe dat bij anderen uitpakt :mrgreen:

Een nadeel is er ook; ik loop heel wat heen en weer met een USB stick tussen dagelijkse-PC (Fusion) en de besturings-PC...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 26 apr 2022 10:19 Een nadeel is er ook; ik loop heel wat heen en weer met een USB stick tussen dagelijkse-PC (Fusion) en de besturings-PC...
Dat kun je oplossen met een intranet verbinding (wel wifi, ethernet, etc maar geen toegang tot het internet). Dat kan geregeld worden op de router of met een 2e ethernet poort in de PC, of etc.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Ja, die windows en Uccnc opnieuw installeren is geen probleem. De Neuron THC en Cutrecovery weer aan de gang krijgen is een ander verhaal. Dan zit ik toch weer met Rusland en ergens in Siberie aan de telefoon. Daar heb ik geen zin in. Stilstand kan ik momenteel niet gebruiken. Laat staan de frustratie die daarmee gepaard gaat.

Vandaar mijn overweging een standalone computer los van internet met Eding en Proma. Die laatste deed het weliswaar niet zo goed als Neuron, maar toch niet al te slecht. XP valt dan eigenlijk af. Volgens mij zijn er geen computers meer te koop die daarop kunnen draaien. Zo van de plank moet het gaan.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

hfjbuis schreef: 26 apr 2022 10:23
Kars-cnc schreef: 26 apr 2022 10:19 Een nadeel is er ook; ik loop heel wat heen en weer met een USB stick tussen dagelijkse-PC (Fusion) en de besturings-PC...
Dat kun je oplossen met een intranet verbinding (wel wifi, ethernet, etc maar geen toegang tot het internet). Dat kan geregeld worden op de router of met een 2e ethernet poort in de PC, of etc.
Dat is dan weer een lastige, althans , voor mij. Maar wel de bedoeling zo.

Op een neer lopen met een sticky gaat hier iig niet meer gebeuren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

kawarider schreef: 26 apr 2022 10:26 Dat is dan weer een lastige, althans , voor mij. Maar wel de bedoeling zo.
Op een neer lopen met een sticky gaat hier iig niet meer gebeuren.
Neem een 2e (wifi) router met een paar poorten. Zet de router terug naar fabrieksinstellingen (reset knopje). Niet configureren en geen WAN (internet aansluiting maken). Dan werkt hij zo uit de doos als een intranet router. Daar kun je dan de PC op aansluiten met een (2e) netwerkkaart en alle machines.
Vervolgens voor de veiligheid op deze router WiFi uitschakelen of configureren. Als je de WAN aansluit (internet), kunnen alle apparaten op internet voor het geval je dat een keer nodig hebt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows 11

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 26 apr 2022 10:26 Dat is dan weer een lastige, althans , voor mij.
Lossen we wel op als je d'r niet uit komt
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Klinkt goed. Dan kan ik dus bij mijn NAS in huis via intranet?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 26 apr 2022 14:07 Klinkt goed. Dan kan ik dus bij mijn NAS in huis via intranet?
Yes, zo deed ik dat ook met Eding.
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 26 apr 2022 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Windows 11

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 26 apr 2022 10:23
Kars-cnc schreef: 26 apr 2022 10:19 Een nadeel is er ook; ik loop heel wat heen en weer met een USB stick tussen dagelijkse-PC (Fusion) en de besturings-PC...
Dat kun je oplossen met een intranet verbinding (wel wifi, ethernet, etc maar geen toegang tot het internet). Dat kan geregeld worden op de router of met een 2e ethernet poort in de PC, of etc.
Tsja, zoiets zou ik nog wel eens willen maar heeft geen prioriteit.

Netto maakt het ook niet veel. Als je CNC-PC niet aan internet hangt en je ontwerpt in Fusion, waar een PC voor nodig is die wel aan internet hangt, dan moet je toch steeds heen en weer tussen die twee. Je moet er alleen even aan wennen de USB stick steeds mee te nemen :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 26 apr 2022 15:43
hfjbuis schreef: 26 apr 2022 10:23
Kars-cnc schreef: 26 apr 2022 10:19 Een nadeel is er ook; ik loop heel wat heen en weer met een USB stick tussen dagelijkse-PC (Fusion) en de besturings-PC...
Dat kun je oplossen met een intranet verbinding (wel wifi, ethernet, etc maar geen toegang tot het internet). Dat kan geregeld worden op de router of met een 2e ethernet poort in de PC, of etc.
Tsja, zoiets zou ik nog wel eens willen maar heeft geen prioriteit.

Netto maakt het ook niet veel. Als je CNC-PC niet aan internet hangt en je ontwerpt in Fusion, waar een PC voor nodig is die wel aan internet hangt, dan moet je toch steeds heen en weer tussen die twee. Je moet er alleen even aan wennen de USB stick steeds mee te nemen :lol:
Onzin!
Plaats reactie