Frees en voedingsnelheid Eiken

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Frees en voedingsnelheid Eiken

Bericht door remon_v »

Dankjewel voor de tips. Ja een rechte snijder, of een compressiefrees is wel handig voor de afwerking.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Frees en voedingsnelheid Eiken

Bericht door P1-Engineering »

Kan de info van Sorotec zeer aanraden, op de download pagina staat flink wat info:

https://webseite.sorotec.de/service/downloads/

Onder 'Fraesparameter' kan je de 'schnittdatenrechner' downloaden.
Hier komen waardes uit die zijn toegespitst om de meest portaalmachines en de waardes die ze zelf in productie gebruiken.
Voor mij is dit echt invullen en gaan, vrijwel geen omkijken naar. Gebruik dan ook hoofdzakelijk de tooling van Sorotec.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Frees en voedingsnelheid Eiken

Bericht door remon_v »

P1-Engineering schreef: 28 apr 2022 23:57 Kan de info van Sorotec zeer aanraden
Bedankt, heb het gedownload en even snel bekeken.
Sommige parameters weet ik niet wat ik moet invullen… ook niet met behulp van de help.

Gebruik je dan gegevens uit de andere bestanden van de website?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Frees en voedingsnelheid Eiken

Bericht door P1-Engineering »

Waar loop je tegenaan?.

Linksboven kies je de materiaalsoort, aan de rechterkant freesdiameter en het aantal snijvlakken.
Vervolgens klik je op berechnen en komen de belangrijke waardes eruit. Optioneel kan je nog wat waardes invullen, maar begin altijd gewoon met de 100% waardes.
Daarnaast hebben ze nog een aantal pdf'jes met specifieke toepassingen, vlakfrezen, slotting etc.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Frees en voedingsnelheid Eiken

Bericht door remon_v »

Ik snap hem… het ging me om die waardes met percentages. Komt goed, ga het proberen!
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Frees en voedingsnelheid Eiken

Bericht door remon_v »

Even het programmatje van Sorotec gedraaid... eigenlijk kom ik op hetzelfde uit wat DirkSchipper zegt... max RPM, die heb ik aangepast op 30.000 RPM (Voor de Makita) en een voeding van 1313 mm/min. Dat lijkt me iets aan de hoge kan voor mijn machine, maar ik wil het best proberen. Wat ik ook kan doen is de voeding op de helft zetten (zeg maar 650 mm/min) en dan de voeding in LinuxCNC zelf opvoeren tot max 200% dan kom ik ook op 1300 mm/min.
Plaats reactie