Wie weet raad..????

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Wie weet raad..????

Bericht door Djodjotje »

Ik gebruik al een tijdje een zelf gebouwde CNC machine, opgebouwd uit Chinese onderdelen. Een simpel LPT board met x,y,z assen en een slave a voor de x as. Deze gevoed door de 6600 . Alles niet zo spannend en het werkte altijd goed, tot dit weekend.

Ik heb sinds de afgelopen tijd dat de X as af gaat wijken en zo ver dat de machine vastloopt, ik stuur de machine aan met Mach 3 op een oude Dell pc..de poort staat op ECP en hij gebruikt com 4 en DMA.

De laatste tijd maak ik vleugelprofielen waarbij er lange banen getrokken worden en dan loopt de x as er naast en slaat vast. Ik kan de machine ook aansturen met Estlcam via een usb adapter en dan is er niets aan de hand, de stepper motoren draaien dan zelfs soepeler met dezelfde snelheid, minder gekraak.

Ik heb ook vast kunnen stellen dat onder Mach 3 de X as ongewenste pulsen krijgt als de assen niet horen te bewegen, de A as blijft netjes staan. Ik heb al geprobeerd om de motor instellingen te veranderen alleen de step en de Dir puls wat aanpassen geeft een verandering maar nog niet wat nodig is.

Een heel verhaal, ik hoop dat jullie het begrijpen maar ik weet niet meer wat ik zou moeten veranderen, aan de hardware ligt het niet want Estlcam werkt, maar ik wil graag met Mach3 blijven werken.

Weten jullie waar ik het zoeken moet?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wie weet raad..????

Bericht door hfjbuis »

Djodjotje schreef: 24 apr 2022 22:46 Ik heb ook vast kunnen stellen dat onder Mach 3 de X as ongewenste pulsen krijgt als de assen niet horen te bewegen, de A as blijft netjes staan.
Dat klinkt naar een slecht contact, kabelbreuk of het oppikken van storingen.

De LPT kabel controleren en de stekkers aan beide kanten losmaken, controleren of er geen metaal resten in zitten en weer terug plaatsen.

Lost dit niets op, dan de PC kast openmaken en de stekkers van de LPT poort (indien mogelijk) even los trekken en weer terug plaatsen. Zit de LPT poort op een appart bordje, dan dit ook even eruit trekken en weer terug plaatsen.

Heb je nog een 2e LPT kabel, dan de LPT kabel vervangen.

Heb je nog een andere BOB, dan deze gebruiken.

Je kunt indien mogelijk, de driver voor de X-as wisselen met die van de A-as.

Is de PC al heel oud, dan kan het zijn dat de voeding van de PC zijn beste tijd gehad heeft. Je zou de PC kunnen wisselen.

Probeer na elke verandering of het geholpen heeft!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Djodjotje »

Dank je voor de snelle reactie, ik had die kant nog niet op gedacht maar ga dat morgen zeker uitvogelen..... zou heel goed kunnen.... je hoort het.
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Djodjotje »

vanwege het bericht van @hfjbuis ben ik de andere kant op gaan denken en ben naar storings mogelijkheden gaan zoeken en daar kwam hij.

Mijn spindelmotor stond zwaar in de vonken en wat nog meer mogelijk kan zijn, stoorde enorm op de Mach3 situatie met een directe LPT aansturing, vreemd genoeg met de USB aansturing op dezelfde computer niet.

Als ik de spindelmotor uit zette was alles in orde, nu dus op zoek naar een simpele spindelmotor 300w DC 12-48 Volt diameter 52 mm
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Goudgele »

Je kunt ook de frequentieregelaar een eind weg van de controller plaatsen en zorgen dat de kabel door een aparte goot loopt. Dat scheelt al een hoop. Als je nog verder wilt gaan kun je afgeschermde kabels nemen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Kars-cnc »

Goudgele schreef: 25 apr 2022 20:41 Je kunt ook de frequentieregelaar een eind weg van de controller plaatsen
Als de motor stond te vonken moet het een DC motor met borstels zijn. Een frequentie regelaar is er dan niet :shock:

Is nieuwe koolborstels iets om te proberen?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Goudgele »

Ah ik zag het meer als soort beeldspraak ofzo. Stom van me :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wie weet raad..????

Bericht door benkr »

Even snel bij Ali gekeken, er zal best nog wel een goedkopere aanbieder te vinden zijn, maar het gaat om het idee:

https://nl.aliexpress.com/item/32927775 ... 0987%22%7D
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Djodjotje »

Dank voor jullie reacties.... ik schaam me, ik heb de motor opengemaakt en het zag er niet uit, vuil verzameld en de collector zwaar versleten.... maar ja, kostte ook weinig.

Ik heb geen frequentie regelaar maar wel een PWM regelaar, ook van Ali... werkte als een trein, zware diode over de motor om het doorschieten wat tegen te gaan, regelt de uitgaande gelijkstroom, is niet echt nauwkeurig maar ik kan er redelijk mee spelen.

Heb een nieuwe motor gevonden hier in de buurt, komt er aan. http://www.ftec-shop.nl/shop/FMPro?-db= ... oren&-find
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Re: Wie weet raad..????

Bericht door Djodjotje »

Het lag dus aan de storingen van de collector en de koolborstels die op een of andere manier terugkwamen.

Extra aardleidingen gelegd en een nieuwe spindel motor en alles draait weer als een zonnetje...

Voor als iemand hier ook eens tegen op loopt.
Plaats reactie