Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Bericht door Dieselloco »

Ik zoek vierkant zilverstaal om een vormtool te frezen CNC voor de draaibank.

Ik vind alleen rondstaf zilverstaal. Iemand een adres waar vierkant zilverstaal verkrijgbaar is? Of alternatief.

Welke frezen voor de CNC gebruiken jullie om een vormtool te maken. De tool is bedoeld voor messing en alu.

Groet,
Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik alleen zilverstaal rond 6..12.5 mm voor mijn vorm tools. Alle mijn houders voor de vorm tools hebben een ronde passing (ruimer). De vormtool heeft een vlakke kant (0.5 mm) voor de fixatie waardoor de positionering altijd hetzelfde is. De tools worden met een schroefje gefixeerd. De positie van de schroef is zo gekozen dat de vormtool in dezelfde richting tegen de houder worden gedrukt als de krachten op de vorm tool.

Een tandwiel freesje en de houder(s) er voor;
20273
Welke frezen voor de CNC gebruiken jullie om een vormtool te maken. De tool is bedoeld voor messing en alu.
Dezelfde frezen waarmee ik ook staal frees. Voor de clearance gebruik ik ook conische gaten boren en centerboren.
Als ik een CNC freesmachine zou hebben, zou ik ook v-shape bits (één snijders) gebruiken van 20..30 graden.

Hier een video over hoe ik mijn tandwielfreesjes maak: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=253894#p253894
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dieselloco schreef: 25 apr 2022 14:38 Ik zoek vierkant zilverstaal om een vormtool te frezen CNC voor de draaibank.

Ik vind alleen rondstaf zilverstaal. Iemand een adres waar vierkant zilverstaal verkrijgbaar is? Of alternatief.
Hier vind je een overzicht van plat 1.2842/1.2510

dit staal is prima met de vlam te harden, Kersenrood stoken, afschrikken in water of olie, blank schuren, strogeel stoken en aan de lucht af laten koelen, en dan zit je op ±58HRc
Ik heb dit materiaal in het verleden vaak toegepast in de gereedschapmakerij waar ik werkte.
Als er in een stempel in de productie een nippel of snijbus beschadigd raakte, dan maakten we "effe snel" een nieuwe van 1.2510, zodat het stempel met een uurtje of 2 weer in productie kon, slijtvastheid was niet voldoende voor grote productieruns, maar het gaf ons tijd om terwijl het stempel weer productie draaide een nieuw onderdeel te maken van 1.2379, dat moet getrapt gehard worden (en dat redt je niet zonder oven en zoutbad)

Ook heb ik er zelf schijffreesjes mee gemaakt, voor onder andere tandwielfreesjes en groeffreesjes.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Bericht door Dieselloco »

Dank zover voor de reacties. Abrams heeft mijn voorkeur, zelf helemaal niet aan gedacht, maar hebben precies wat ik zoek met webshop. Bikar had ik al gezien, maar als ik het in Nederland kan bestellen des te gemakkelijker.

Schijffreesje is volgende project om te proberen, al ietsop YT gezien. Kopen zijn deze toch duur, gevraagd voor één frees 16-24T: 98 EUR, moet nog uit UK komen ook.Zoek nog goede data voor 0,4 module.

Enfin, genoeg te doen op Kingsday.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dieselloco schreef: 26 apr 2022 19:21 Schijffreesje is volgende project om te proberen, al ietsop YT gezien. Kopen zijn deze toch duur, gevraagd voor één frees 16-24T: 98 EUR, moet nog uit UK komen ook.Zoek nog goede data voor 0,4 module.
Ik heb in het verleden eens tandwielen moeten frezen, vandaar dat ik een tandwielfreesje gemaakt heb.
het profiel van mijn freesje was een enkele heugeltand, en ik heb de tanden eerst in het center gesneden, en daarna + en - een halve tand nagefreesd, om het tandprofiel te benaderen, dit werkt goed voor kleine tandwieltjes.
Wat ook een optie kan zijn, is een freesje maken met meerdere schijven boven elkaar op tandsteek afstand zodat het nafrezen van de tandflanken in één beweging gaat.

Hoe je zoiets maakt?.. je maakt een Beiteltje met een "heugeltand" en daarmee steek je op tandsteek groefjes in een "busje" dat je op een spanstift kan zetten.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Zilverstaal om vormtool te frezen CNC

Bericht door XL500SZ »

Two4steel heeft veel verschillende staalsoorten. Heb er nog maar 2x wat besteld, maar dat ging wel soepeltjes.
Plaats reactie