Samen stellen PFM2.7

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Ok duidelijk verhaal, misschien toch maar klein pc’tje configureren,
Neem aan de hij geen giga spec nodig heeft, om de boel te laten draaien.
Wat is de verstandigste windows versie om te gebruiken windows 10 of lager.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Windows 10 doet het prima bij mij.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door benkr »

Ik gebruik ook al jaren W10, nooit een probleem mee gehad, alleen voordat je al die dingen die je blijven plagen uit hebt gezet ben je even verder en heb je grijze haren. Updates uit, browser uit, al die beveiligingen uit, en nog heel veel meer.

Ik heb laatst een W10 versie gedown-load waarbij dit allemaal al gedaan was, ik moet hem nog steeds uitproberen maar het sprak mij wel aan om die tot mijn standaard te verheffen als die goed werkt.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Even een kleine update, in de tussen tijd op MP een Dell OptiPlex 3020M (i5, 250GB SSD, 8GB RAM) PC'tje kunnen scoren met weinig draai uurtjes.
En vorige week is mijn bodemplaat gefreesd, (1500 x 1000mm.)
IMG_2961.JPG
Levering van de gefreesde onderdelen en cnc720 zou eind Juni gebeuren. Zou mooi zijn ivm maandje vakantie in Juli, kan ik lekker bouwen.

Mvg. Pascal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Voor het aansluiten van de JMC IHSS60 closed loop motoren moet ik nog kabels bestellen.
Heeft er iemand een tip welk type draad te gebruiken, en waar eventueel te bestellen.

Mvg. Pascal.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Zit op het werk dus kan niet bij mijn data thuis.
Even uit het hoofd: voor de kabels die niet door een kabelrups heen hoeven:
- de DC power kabel komt niet kritisch behalve de diameter, ik zou zelf 1mm2 kiezen per 10A dus 400W servo met 36V 1,5mm2, 400W servo met 48V 1mm2, dikker is beter maar geen noodzaak, zolang je onder de 10m lengte blijft zal het spanningsverlies wel meevallen.
- de datakabel, aantal aders is wat je moet aansluiten op je servo, uit mijn hoofd dacht ik 10 stuks max. waarvan enkelen misschien nooit aangesloten worden maar je hebt ze tenminste wel mocht je ze nodig hebben. Deze kabel MOET afgeschermd zijn en de manten aan beide kanten hard geaard.

Voor de kabels die wel in een kabelrups moeten heb je speciale kabel nodig, ik kijk altijd naar twee fabrikanten:
Igus dacht CF6, CF10 voor power uit mijn hoofd en CF240 voor data. Maar dat is uit mijn hoofd dus dubbelchecken anders wachten .
En Lapp heeft ook kabels voor in kabelrups, ben daar even het type voor kwijt maar je kunt kijken bij de diverse aanbieders zoals tme.eu of conrad of reichelt en daar kun je vaak in de filters kiezen voor afgeschermd en geschikt voor beweging of kabelrups e.d. dan komt er wel wat uitrollen.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door FreesKever »

Kjelt schreef: 02 mei 2022 07:30 Kan wel maar je kunt niet meer tandemhomen. Oftewel de beide assen kun je niet gemakkelijk onderling van elkaar afregelen.
Dat is bij deze machine sowieso niet van toepassing.

Op de achterkant zit een tandriem die ervoor zorgt dat bijde motoren voor de Y-as synchroon blijven lopen.
Daardoor heeft het ook geen nut om elk van de Y-as motoren op een aparte uitgang van de aanstuurprint te zetten.
Nauwkeurig afstellen van de motoren bij eerste installatie wordt daarmee wel heel belangrijk. Als er een klein positie verschil zit tussen de motoren, dan probeert 1 motor continu om de kogelomloopspindels wat linksom te trekken, en de andere motor probeert ze rechtsom te trekken...
Maar als het goed is staat hierover ook iets in de montagehandleiding.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door serum »

Een constructiefout/halfgebakken oplossing . Die snaar moet de motoren synchroniseren, geen ko's onder voorspanning zetten.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Hij is klaar om op transport te gaan 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Kjelt schreef: 07 jun 2022 09:35 Zit op het werk dus kan niet bij mijn data thuis.
Even uit het hoofd: voor de kabels die niet door een kabelrups heen hoeven:
- de DC power kabel komt niet kritisch behalve de diameter, ik zou zelf 1mm2 kiezen per 10A dus 400W servo met 36V 1,5mm2, 400W servo met 48V 1mm2, dikker is beter maar geen noodzaak, zolang je onder de 10m lengte blijft zal het spanningsverlies wel meevallen.
- de datakabel, aantal aders is wat je moet aansluiten op je servo, uit mijn hoofd dacht ik 10 stuks max. waarvan enkelen misschien nooit aangesloten worden maar je hebt ze tenminste wel mocht je ze nodig hebben. Deze kabel MOET afgeschermd zijn en de manten aan beide kanten hard geaard.

Voor de kabels die wel in een kabelrups moeten heb je speciale kabel nodig, ik kijk altijd naar twee fabrikanten:
Igus dacht CF6, CF10 voor power uit mijn hoofd en CF240 voor data. Maar dat is uit mijn hoofd dus dubbelchecken anders wachten .
En Lapp heeft ook kabels voor in kabelrups, ben daar even het type voor kwijt maar je kunt kijken bij de diverse aanbieders zoals tme.eu of conrad of reichelt en daar kun je vaak in de filters kiezen voor afgeschermd en geschikt voor beweging of kabelrups e.d. dan komt er wel wat uitrollen.
Welke dikte beste nemen voor data kabel die door de rups heen gaat.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Pascal schreef: 09 jun 2022 04:48 Welke dikte beste nemen voor data kabel die door de rups heen gaat.
je bedoeld de diameter van de draden ? Niet te dik anders pakken die JMC klemconnectoren niet lekker, ik zou voor 0,15mm2 of 0,25mm2 gaan.
Dat is ook de enigste uitzondering dat je geen adereindhulzen hoeft of zelfs wilt gebruiken, die klemconnectoren van de JMC servos pakken gestripte draden beter dan die met adereindhulzen.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Ok thanks,

Groeten Pascal.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door P1-Engineering »

Deze kabel is aan te raden voor je signalen:

https://www.tme.eu/nl/details/utr-fd-cy ... p/0027431/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door serum »

En doe jezelf een enorm plezier en haal een Weicon NO5 striptang. Het lijkt een plastic speelgoedtangetje, maar nu wil ik niet meer zonder. Ik gebruik hem veel en hij blijft langer heel en stript beter dan zijn uiterlijk zou doen vermoeden.
Plaats reactie