Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor alle info over beitels. Ik leer op dit moment veel over draaibanken en draaien, door veel op internet te kijken en te lezen. Ik ben er inmiddels uit wat ik doe met de bevestiging van de 3 klauw. Ik maak op de freesmachine een ronde alu plaat met dezelfde diameter als de buiten omtrek van de 3 klauw, ik frees ook gelijk de bevestigingsgaten voor de 3 klauw. De aluminium plaat bevestig ik goed (en definitief) op de back plate. Vervolgens ga ik de aluplaat deels afdraaien naar de binnen diameter van de klauwplaat, zo nauwkeurig mogelijk. Dan monteer ik de 3 klauw en richt deze indien nodig nog iets uit.

Wat beitels betreft weet ik het nog niet.
Is mijn draaibank met 1250 omw/min niet veel te traag om aluminium te draaien met wisselplaatje? Dat zou betekenen dat ik voor HSS moet gaan en moet leren slijpen. Om te beginnen te leren slijpen en dan te leren draaien had ik liever niet gewild, maar als dat moet, dan moet het. Dit betekent wat slijp malletjes maken en een slijpmachine. En zoals Huub zegt, lopen heb ik ook moeten leren en ik heb wat youtube tutorials gevonden over HSS slijpen. Maar dan toch de vraag, is dit de weg die ik moet bewandelen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 27 mei 2022 11:52 Is mijn draaibank met 1250 omw/min niet veel te traag om aluminium te draaien met wisselplaatje?
Kort antwoord: Nee

Iets langer antwoord..dat hangt helemaal van de diameter af.. met een peuk van ø100 mm draai je net geen 400 m/min.. lijkt me hard zat voor Alu..
ga je echter dun werk draaien.. tja.. dan zul je je voedingsnelheid ook wat aan moeten passen.. want dan loopt je snijsnelheid enorm terug natuurlijk.. (om dezelfde snijsnelheid van 400m/min te halen op ø4 zou je 31000 toeren moeten draaien.. nou.. dan heb ik nieuws voor je.. die Hypermodernesuperuitgebreidhoogwaardige langdraai automaten die gebouwd zijn voor ø4 materiaal (en echt niet groter dan dat).. die lopen doorgaans toch echt niet harder dan 15000, en die doen't prima

Langzamer dan de aangegeven snijsnelheid kan altijd.. hoger?.. soms... onder specifieke omstandigheden

op mijn EMCO Compact 5 CNC, met 300 Watt motorvermogen, draai ik uitsluitend met Hardmetaal, 'k heb 1 wisselplaathouder, met een binnengroefplaatje voor het steken van de schroefdraaduitloop groef in horlogekasten,
de andere beitels, bevatten stukjes hardmetaal ø4, die ik zelf slijp, gewoon botte of gebroken freesjes die ik tot de helft wegslijp, en dan een vrijloopje eraan.. en met die beiteltjes ga ik alles te lijk, Alu, Messing, Brons, Staal, Titanium, Kunststoffen..

Op de EMCOturn 120 is het ook Hardmetaal wat de klok slaat, HSS?.. Ik kan me de tijd niet meer heugen dat ik een... Ohja ééntje dan.. ik heb een afsteekbeitel op de EMCO 5... die heb ik uit een stuk Toolbit gevonkt..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 27 mei 2022 11:52 Is mijn draaibank met 1250 omw/min niet veel te traag om aluminium te draaien met wisselplaatje?
Haal je bij HBM een setje HSS beitels. Voor alleen aluminium, blijven die lang scherp. Die kun je slijpen op een HSS (witte) steen Machinaal of met de hand op een stenen blokje. Ik gebruik voor het naslijpen een "diamant" kom steen van € 5,-- HBM 7944.

Bestel je bij alie een CCMT06 houder in de juiste maat SCLCR1212H06
Koop 10 alumium plaatjes https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 9309%21sea

Ga daarmee aan de slag. Ik weet zeker dat je daarmee aluminium kunt draaien met een goede finish zelfs op 300 RPM.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ok, duidelijk Huub en Arie. Ik ga voor beide. En misschien is het toch verstandig om een slijpmachine aan te gaan schaffen. Bedankt. Knoop door gehakt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door DaBit »

Enige nadeel van wisselplaten en een veel te lage snijsnelheid en/of voeding is dat de spanen niet breken. Dan krijg je van die irritante lintspanen. Maar het gemak wint het meestal wel.

Op kleine draaibankjes werken wisselplaten met een sterk positieve snijgeometrie (bijvoorbeeld CCxT) en kleine neusradius (0,2mm) het beste imho.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 27 mei 2022 12:43 Op kleine draaibankjes werken wisselplaten met een sterk positieve snijgeometrie (bijvoorbeeld CCxT) en kleine neusradius (0,2mm) het beste imho.
Ik kreeg het advies, ik weet niet meer van wie, om die CCMT09 "Voor Aluminium" ook in te zetten op Titanium, omdat de stompere geometrie van de plaatjes voor staal nou net niet optimaal zijn voor 't taaie titanium.. 'k heb ze nog niet besteld, maar dat ga ik zeker een keer testen.. de resultaten zal ik uiteraard hier delen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik heb met CCGT plaatjes met 0,2mm neus radius geen enkele moeite met titanium. VCGT met 0,4mm neusradius ook niet.

Hooguit dat er zo af en toe een spaan licht gaat geven als je iets te enthousiast word :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 27 mei 2022 17:01 Hooguit dat er zo af en toe een spaan licht gaat geven als je iets te enthousiast word
Leuk ook als je de spanenbak vol hebt liggen met dat titanium "Apehaar".. hou een lasbril binnen handbereik.. (vraag me niet hoe ik dat weet)
Titanium brandt als een fakkel.

Op de Emco 5, draai ik droog.. en rustig aan.. dan gaat het wel.. op de Emcoturn 120.. beter dat ik er een moesson aan koelvloeistof overheen kieper..
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door JanSr »

Ik zou dat nooit met aluminium doen.
De stijfheid (niet de sterkte) van aluminium is 1/3 van die van staal.
Dat betekent, dat bij gelijke belasting van gelijkvormige dingen, de uitwijking bij aluminium drie maal zo groot is als bij staal.

Voor de bevestiging van een klauwplaat aan een hoofdas dus een heel slecht idee.

Maar het kan ook zijn, dat ik jouw betoog niet begreep.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Jan, Ik blijf mijn huidige (stalen) backplate gebruiken. Maar deze is eigenlijk ongeveer 2 cm te klein in diameter. Mijn plan is om een aluminium schijf te frezen die dus rondom 1 cm groter is dan de backplate, en deze aluminium schijf zet ik goed vast op de backplate. Dan behoud ik dus de stevigheid van de stalen backplate. En die ene cm dat de aluminium uitsteekt, zal de stijfheid niet zoveel verkleinen. De aluminium schijf draai ik op de draaibank dan deels af zodat deze mooi in de 3 klauw past. en ik kan de 3 klauw dan met bouten vast zetten op het aluminium. Later als ik een beetje kan draaien, dan maak ik een complete nieuwe backplate van staal. Ik wil ook nog een keer een 4 klauw hebben, dus ook daar moet ik dan een backplate voor maken.
Groeten, tom.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door JanSr »

Helder
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Nu achten op de beitels, Ik heb het een en ander besteld bij de Verspaanshop.nl Mijn eerste klusje wordt dan om de adapter plaat af te draaien voor een deel, zodat deze de 3 klauw axiaal mooi opsluit en in Z mooi op de rand van de 3 klauw. Als ik dit netjes doe, dan zou de 3 klauw netjes centrisch moeten zitten en vlak. Zie hier de adapter plaat.
IMG_20220530_150657748.jpg
IMG_20220530_150648514.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Zo, dat zit beter vast dan de kikkertjes. Ik mis wel een ring onder de de bout. Zonder ring gaat het aluminium "vreten" en dat wil je niet. Zo te zien is er weinig plaats. Maar je kunt nu (straks) wel een ring afdraaien (3 stuks tegelijk monteren met een bout op een stukje rond aluminium).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Als de adapterplaat pas is gemaakt op de 3 klauw, dan hoeft hij wat mij betreft niet meer los. Wat mij (nu pas) opvalt is dat de beweging in Z geen schaal verdeling heeft. Is dit normaal? De dwars beweging en dat ding waar de tool post op staat, hebben wel een schaal verdeling. De losse kop ook.

Groeten, Tom.
Plaats reactie