Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Mijn kleine draaibank heeft op het "zadel" geen schaalverdeling, de grote wel. Ik gebruik het wel eens m.n. bij het uitlijnen van de toolpost.
Zo'n schaalverdeling is niet meer dan een ring (verstelbaar) met wat streepjes en getallen. Dat is wel te maken met de ring van het dwarssupport als voorbeeld.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Veel kleine machines hebben inderdaad op de Langsslede of geen Noniusring, of een "grove"
Trucje geleerd van een collega: Magneetstatief met een Meetklok op het bed, en afstellen tegen de langsslede.

Wat ook kan, en wat veel gebruikt wordt op Conventionele draaibanken, is een "Stop" een klem op het bed waar je met je langsslede tegenaan loopt (Schaublin had zoiets dat je kon afstellen.. dan sloeg de Langsvoeding ook uit..)
Ik heb hele simpele gezien, maar ook hele mooie met een soort schroefmaatje erin, zodat je de eind positie af kunt stellen op 0.01 mm
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Oke, dus het komt vaker voor. Ach vroeg of laat moet het toch cnc worden, dan is het probleem weg. :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stel je voor.. de kleinere Schaublin draaibankjes hebben niet eens een handwiel voor de langsslede, je zet de slede vast waar je wilt, en het langsdraaien doe je met de bovenslede.
En ehh..Mijn Boley Horlogemakers draaibankje, daar zit niet eens een slede op.. alleen een leunspaantje.. beitels hou je vast met de hand.. :shock:
En daar draai ik dan horloge onderdelen op..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

IT'S ALIVE!!!
De draaibank beweegt. Ik heb 'm nog niet heel hard laten draaien. Ik wil eerst de aluminium adapterplaat afmaken. Maar de VFD doet het. was wel even uitzoeken hoe ik alles moest instellen. Vraag, als de VFD 50Hz de motor laat draaien, dan is dat de snelheid die de motor eigenlijk zou horen te lopen en dan kloppen de snelheden, zoals op de draaibank is aangegeven?
Nu heb ik de tandwielen trein die de langs en dwarssleden laten bewegen niet meelopen.
VID_20220531_190108500.mp4
(9.15 MiB) 26 keer gedownload
Nu doen de tandwielen wel mee en hoor je nog het een en ander rammelen. Is nu al wat beter, heeft voornamelijk met de grote tandwiel te maken, die tegen de kleinere tandwiel gedrukt moet worden.
VID_20220531_185932179.mp4
(5.41 MiB) 27 keer gedownload
En hier de beitels die ik nu heb.
IMG_20220531_172859656.jpg
De afsteekbeitel is eigenlijk wat te klein gekozen voor de tool houder.
IMG_20220531_125219281.jpg
IMG_20220531_125030959.jpg
Maar we zijn weer een stap verder :P
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 31 mei 2022 19:22 Nu doen de tandwielen wel mee en hoor je nog het een en ander rammelen
Dat is de reden dat ik geen tandwielkast voor het spindel toerental wil. Je kunt het geluid drastisch reduceren door er een kunststof tandwiel tussen te plaatsen zodat er geen metaal/metaal contact is. Gaat er een keer iets fout, dan sneuvelt het kunststof tandwiel als eerste en dat kan schade deels voorkomen.

Mijn afsteekbeitel is 32 mm hoog. Dat is wat stijver dan een van 20 mm. Als je hem niet zo ver laat uitsteken, maakt het niet uit.
Om de beitel zo dicht mogelijk tegen de tool post te houden en de beitel zoveel mogelijk te ondersteunen (meer stijfheid) heb ik mijn eigen afsteekbeitel houder gemaakt.
Alle foto's gallery/album/1287
De (oude) afsteekhouder:
21630

Denk eraan, bij afsteken van aluminium altijd smeren. Ook kunststof doe ik bij afsteken smeren. Ik gebruik daar boorolie verdund met water (20%) voor. Dat mengsel gebruik ik ook voor draadsnijden en ik breng het aan met een kwastje. Voor tappen gebruik ik tap olie, die is wat dikker.

Ik zie een lange dunne binnendraaibeitel. Die maat, ik denk 7 mm, kun je maar een paar cm (hooguit 4x de diameter) laten uitsteken. Anders kun je door het buigen van de beitel, niet nauwkeurig draaien!!! Moet het precies, dan zet ik meestal de uitstekende lengte zo kort mogelijk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik had 't probleem met mijn Afsteekbeitel net andersom.. jij hebt een sp type.. ben ik ook liefhebber van. maar ik kon geen goed passende (qua lengte) vinden voor mijn machine.. allemaal te lang.. daarom voor een MNGN houder gegaan.. maar die waren alleen leverbaar in 16x 16 mm schacht.. dus heb ik er gewoon 4 mm afgefreesd aan de onderkant waar ie in de ATC zit.. Beetje vlees onder de snijplaat is nooit weg.. Max diameter ø20.. goed genoeg voor mij voor nu.. en in de toekomst.. omdat mijn Spindelboring ook ø20 is..

Die andere beitels.. daar ga je veel plezier van hebben..

Wat jouw vraag over de frequentie betreft.. als ik goed ben ingelicht.. Ja.. als je 50 Hz uitstuurt dan loopt ie zijn nominale toerental.. bij 60Hz zal dat dus 120% zijn..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 31 mei 2022 19:46
Ik zie een lange dunne binnendraaibeitel. Die maat, ik denk 7 mm, kun je maar een paar cm (hooguit 4x de diameter) laten uitsteken. Anders kun je door het buigen van de beitel, niet nauwkeurig draaien!!! Moet het precies, dan zet ik meestal de uitstekende lengte zo kort mogelijk.
Die zie ik even niet.. als je een beiteltje van ø7 mm laten we zegen 42 mm uit laat steken, dan zal ie aan het begin van de snede net zo ver doorbuigen als achterin het gat.. doorbuiging is constant als de belasting constant is.. als je diameter verschillen krijgt, kan dat liggen aan heel veel factoren, maar niet aan de doorbuiging.. want die is constant.. vrijloop is vaak een probleem bij kleine diameters, ophoping van spanen en meer van dat fraais..
Neem zeker voor binnendraaibeitels de snijsnelheid niet te hoog.. 'k had ooit een collega die draaide alles op 200 meter.. als ie binnendraai werk had.. dan was het niet te harden qua lawaai.. ik had daar geen last van.. ik draaide binnendraaiwerk maximaal op 120 meter, meestal meer in de buurt van de 80.. voeding niet te laag.. hij moet snijden, niet poetsen
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Die dunne beitel houder is voor kleine gaatjes. Leek mij makkelijk. Nu eerst ervaring op doen. Dat gerammel van de tandwielen ben ik voorlopig voor lief. De bank moet toch een keer CNC worden. Dan heb ik de tandwielen niet meer nodig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 31 mei 2022 19:59 Die dunne beitel houder
ik moet altijd een beetje gniffelen als ik dat lees.. dun?..

Afbeelding

ø3 mm.. 🤣.. maar goed.. eh.. jouw draaibank is in mijn beleving ook al een grote machine..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 31 mei 2022 19:54 Die zie ik even niet.. als je een beiteltje van ø7 mm laten we zegen 42 mm uit laat steken, dan zal ie aan het begin van de snede net zo ver doorbuigen als achterin het gat.. doorbuiging is constant als de belasting constant is.
Daar heb je helemaal gelijk in en daar zit het probleem. Om op de juiste diameter te komen, zul je toch een keer de snede diepte moeten aanpassen. Dan veranderd de belasting, de buiging en dus de afname. Dan is de afgenomen diameter anders dan de verwachtte afname en dus pas je dat weer aan en weer klopt de verwachtte diameter niet.
Zelfs als je niet aan de knop draait, haalt zo'n lange beitel er bij een volgende pass toch nog een paar honderdste vanaf. En als je dan nog een pass doet, gaat er nog een fractie af.
Moet je CNC 100 stuks maken dan is dat geen probleem. Je past net zolang de gcode aan tot het goed is en dan maak je de 100 stuks.
Arie Kabaalstra schreef: 31 mei 2022 19:54 vrijloop is vaak een probleem bij kleine diameters, ophoping van spanen en meer van dat fraais..
Zo'n CCGT plaatje heeft een vrijloop van 5°. Bij binnendraaiwerk van kleine diameters ga je toch kleine afnames doen. Dan krijg je, zoals jij ook al aangaf, geen spanen maar krullen die zich ophopen tussen de beitel en het draaiwerk. De beitel wordt van het draaiwerk afgedrukt en de maat is niet zoals je verwacht.
Daarom de beitel zo kort mogelijk houden dan buigt hij minder en is het eenvoudiger om nauwkeurig te draaien. Ook de dikste binnendraaibeitel nemen die in het gat past.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door spinningwheels »

TomAndKobus schreef: 31 mei 2022 19:22 IT'S ALIVE!!!

Nu doen de tandwielen wel mee en hoor je nog het een en ander rammelen. Is nu al wat beter, heeft voornamelijk met de grote tandwiel te maken, die tegen de kleinere tandwiel gedrukt moet worden.
VID_20220531_185932179.mp4
Spuitbus kettingvet.
Op de tandwielen spuiten terwijl de bank loopt
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 31 mei 2022 23:07 Daar heb je helemaal gelijk in en daar zit het probleem. Om op de juiste diameter te komen, zul je toch een keer de snede diepte moeten aanpassen. Dan veranderd de belasting, de buiging en dus de afname. Dan is de afgenomen diameter anders dan de verwachtte afname en dus pas je dat weer aan en weer klopt de verwachtte diameter niet.
Zelfs als je niet aan de knop draait, haalt zo'n lange beitel er bij een volgende pass toch nog een paar honderdste vanaf. En als je dan nog een pass doet, gaat er nog een fractie af.
Dus Kalibreer je de beitel met de zelfde snedediepte als die je voor de laatste snede toepast..
Wat ie daarvoor doet?.. Dikke boeie.. groter wordt ie toch niet..

op de CNC doe'k niet anders.. en.. mijn "vijfje" is al niet zo heel stabiel..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2022 01:05 Dus Kalibreer je de beitel met de zelfde snedediepte als die je voor de laatste snede toepast..
Uiteraard en daarbij gebruik ik ook staal voor een beitel die voor staal gebruikt wordt. Desondanks moet ik bij de lange dunne inwendige beitels kalibreren na een aantal 2..5 passes (afhankelijk van het verschil in aanzet met de voorgaande passes). Bij het draaien moet ik dan dezelfde condities toepassen inclusief het aantal passes voorafgaande aan de kalibratie pass.

Mijn kleinste binnendraaibeitel (4 mm). Niet zo goed als die van jouw maar toch bruikbaar en met eenvoudige middelen te maken.
De beitel staat onder een hoek van 3°, de voorkant staat onder een hoek van 3° en is 3° afgeschuind. De bovenkant is vlak. Alleen de voorkant wordt geslepen.
Je zou deze beitel ook kunnen vervangen door een freesje 2 snijder, dat werkt ook!
24354
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie