Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het ding alleen de trap op gedragen. Het bed helemaal kaal gemaakt was het zwaarste onderdeel (schat 70 kg) !!!. Door de lengte was het goed vast te houden. Door de knieën zakken, bed omarmen en knieën strekken. Dat 13 keer!!!

De schuur is in de winter koud en vochtig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Huub, bedankt vor de aanmoediging :mrgreen:

Maar, ik heb een karretje gemaakt en uiteindelijk staat het frame voor aan de trap. Nu is het de bedoeling om tree voor tree dat ding omhoog te krijgen.
IMG_20220505_105917620.jpg
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door assink »

succes. Kun je niet via het raam met zo'n verhuislift?
Of op dezelfde manier zoals ze wasmachines de trap op krijgen met zo'n hijstuig?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door ruudpg »

Mijn tweede trap naar zolder is er een met open treden, ik heb daar een hijsstrop om heen gedaan en met een kettingtakel de boel opgehesen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

YES!!! Gelukt!

Hij staat nu bovenaan de trap.
IMG_20220505_115108766.jpg
Vandaag heb ik niet meer zoveel tijd, maar nu alle andere delen omhoog en een plaatsje maken in de hobbykamer.

Groeten, Tom.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ging toch, makkie :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ruudpg schreef: 05 mei 2022 12:02 Mijn tweede trap naar zolder is er een met open treden, ik heb daar een hijsstrop om heen gedaan en met een kettingtakel de boel opgehesen.
Daar zat ik ook al aan te denken.. maar hij heeft 'm al boven.. :)

Ik heb zelf wel een zolder, maar de trap ernaartoe.. da's zo'n vlizo vouwladdertje op de overloop.. daar ga je niets aan optakelen..

Maar goed.. nu je'm boven hebt.. Dat onderstelletje.. "werkelijk?".. 'k zou em verbouwen zodat er een plantenbak in kan, en em lekker in de tuin laten staan..
Beter een meer rechthoekig onderstel verzinnen, met ofwel een paar schoren erin, of platen er tegenaan.. dat schoort ook wel.
Dan kun je er meteen een dichte kast van maken, zodat er geen spanen op de legplanken komen..
Ook en tevens... kun je daar de besturingskast netjes in wegbouwen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de grote draaibank op 2 stellingen staan. Die staan 30 cm uit elkaar. Daar bovenop ligt een 36 mm (2 x 18) plaat multiplex, 220 cm lang. Het zwaarste stuk van de draaibank staat midden tussen de 2 stellingen. De stellingen zitten vastgeschroefd aan de muur. De hoogte van het blad is 102 cm. De stellingen hebben 2 legplanken.

Aan de andere staat de freesmachine en de kleine draaibank. Daar rust het blad op 2 lade kasten van 70 cm(geen wielen) met er tussen ruimte voor een rek met draai materiaal.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Wat is de ideale hoogte voor een draaibank? Frame waar er bij zat was iets van 70cm. Hoger lijkt mij niet fijn of vergis ik mij daarin?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Ideale hoogte is puur persoonlijk.
Ik ben zelf 1.93m lang.. dus alles wat zo uit de fabriek komt is voor mij per definitie te laag.
Ik heb mijn EMCOturn 120 op een 150 mm hoog stalen pallet gezet, met 2 redenen.. ik kan de machine verplaatsen met een palletwagentje, en hij staat 15 cm hoger.. ik ben ook 15 hoger dan gemiddeld..
ik zou zeggen.. pak een Meetlint en zoek uit wat voor jou een prettige hoogte is.
Mijn Boley Horlogemakers draaibankje staat op een werkbank van 95cm hoogte, maar da's ook omdat ik op die machine doorgaans met een Loupe werk, , maar de HBM C1 heb ik ook wel op die werkbank gehad..omdat ik daar toen ook "loupewerk" op had (Wijzerplaten uitdraaien).
Maak het zo dat je niet voorover hoeft te buigen om het handwiel voor de Langsslede te bedienen.. die heb je toch het meest in je handen..
Aan de andere kant..als je em toch gaat ombouwen naar CNC.. dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit.. dan is de hoogte van je bedieningsconsole weer veel belangrijker..
Mijn EMCO Compact 5 CNC staat ook op een vrij hoge kast, omdat ik .. ook daar.. veel met een Loupe werk.. omdat de onderdelen die ik doorgaans maak op die machine zo verrekte klein zijn.
In dat licht bezien, had mijn EMCOturn 120 nog wel hoger gemogen.. maar je moet ook ergens een grens trekken.. :)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Nou Arie, dat onderstelletje....Ik heb 'm geheel kaal geborsteld en weer van een nieuw verfje voorzien. Ik had ook het idee om zelf een onderstel te maken, Maar als je dat goed stevig wilt hebben, dan gaat daar heel wat hout in zitten en de vraag is, of het zo stevig en stabiel wordt als dat dit metalen onderstel is. Plan is wel om een kast om het frame heen te maken, maar deze kast hoeft dan niet meer dragend te zijn.
IMG_20220507_093301909.jpg
IMG_20220507_160233764_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat het nooit kwaad kan om in elk geval de zijframes en het achterframe te voorzien van een schoor.. better safe than sorry.

Mijn EMCOturn120 (weegt ongeveer 150 kg) staat op een onderstel dat feitelijk bestaat uit 2 plaatstalen U-profielen, met aan de voor- en achterkant platen ertegenaan geschroefd.
op die manier krijg je een "Stalen doos".. bij mij ontbreken die platen echter.. en dat maakt dat de machine toch wel wat beweegt als ie staat te draaien..
Mijn Freesbank heeft een onderstel van Stalen Kokerprofielen, daar moeten nog platen tegenaan, en deurtjes in de voorkant..
Maar nu..'t ziet er leuk uit.. maar als ik Trochoïdaal aan het frezen ben, dan beweegt de frees het eerste rondje.. daarna staat de frees stil, en doet heel de machine de "Lambada"

Als je bijvoorbeeld gewoon platen tegen het frame monteert.. staal kun je er zo tegenaanzetten met een proplasje, en je maakt er op die manier een kast van.. Spanenbak integreer je in het ontwerp.. klaarrr
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hoi Arie, ik snap je opmerkingen over stevigheid, maar voorlopig laat ik het zo. Ik kan nog altijd verstevigingen aanbrengen en het frame lijkt al behoorlijk stevig. Alles is vast gelast, ook de dunne stangetjes.
Frame staat inmiddels boven. Ik leg er een houten bureauplank op (van het bureau wat er stond voordat het frame er was). Waar ik tegenop zie is om de draaibank op het frame te zetten. Dat is de laatste zware klus en ik heb de ruimte niet om in de lengte richting te staan. En het spindel huis. Die is ook nog vies zwaar.
Maar eerst alles schoon maken. En allereerst... Een paar dagen wandelen over de Veluwe met Kobus, tentje en rugzak. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. Dat zijn dingen die je tegenkomt als je in een huis je werkplaats wilt hebben.. echter.. als je in Gouda woont, dan is een werkplaats in de buurt al lastig, en waarschijnlijk ook flink aan de prijs..

Ik mag me gelukkig prijzen met 't wonen in het lommerijke, welhaast pittoreske Bakhuizen.
Ik heb 33m² werkplaats op 500 meter van mijn huis.. met een dikke betonvloer, behoorlijke isolatie.
Daar kan ik lekker mijn gang gaan.
voor het op het extra onderstel zetten van de Draaibank, en het op een onderstel zetten van de besturingskast heb ik gewoon gebruik gemaakt van een Heftruck.. maar die ga jij natuurlijk nooit de trap op krijgen..Misschien dat je het wel zou redden met een Motor-takel (en die kun je op de fiets halen.. tien minuutjes vanuit je fietsenschuurtje naar HBM gewoon dwars door't Groenhoven park)

Voor het plaatsen van mijn Zinkvonkmachine heb ik ook zo'n ding gebruikt.. bij de verkoper hadden ze er ook een.. daarmee de machine van zijn onderstel getakeld, en bij mij in de werkplaats em er weer op gezet.. en daarna teruggebracht naar de aangrenzende werkplaats (waar een AutoCross Team zit)
Plaats reactie