Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

TomAndKobus schreef: 13 mei 2022 19:17 Met een VDF kan ik 230v gebruiken. alternatief is om 3 fase naar boven aan te leggen, ik heb het in de meterkast voor de inductiekookplaat, maar om netjes een kabel omhoog te leggen is nogal een klus en dan ga ik liever voor een VDF. Volgens mij hebben al veel forum leden een VFD in gebruik voor hun 3 fase motor. Alleen ik lees dat een vector vfd meer kracht levert bij lage toeren. En zo goed als mogelijk wil ik het toerental regelen tijdens het vlak draaien. Dat betekent dus dat ik ook een remweerstand nodig hebt. Trouwens bedankt voor de link naar circuitsonline.

Die vector vdf's zijn wel duurder lijkt mij zo: https://nl.aliexpress.com/item/89090073 ... .subject_2 Kan ik weer bijna voor een servo gaan.

Is vector nodig?
Een remweerstand heb je niet specifiek nodig voor vlakdraaien, die heb je nodig bij snelle veranderingen in toerental, b.v. bij afremmen.
Normaal gesproken zal er dan energie terug worden geleverd die er voor zorgt dat de spanning oploopt, boven een bepaalde waarde geeft dat een error waardoor de regelaar (en dus ook de motor) er mee stopt, dat wil je niet. De oplossing is dan óf minder snel afremmen, óf een remweerstand gebruiken waar de teruggeleverde energie in wordt gedissipeerd.
Pas als je met CNC gaat draaien met b.v. een constante snijsnelheid (dan varieert het toerental continu) wordt Vector Control meer belangrijk omdat je dan veel minder grip hebt op de snelheden, die worden door het CAM programma bepaald, bovendien geeft Vector Control iets meer koppel bij lage toerentallen wat soms heel bruikbaar is. Bij draaien kan ik zo geen voorbeeld geven, maar met frezen is redelijk bekend dat een HF spindel beneden 8000 rpm een zeer beperkt vermogen heeft, met vector control kun je hier iets meer power bij lage toerentallen krijgen, maar dan moet de VFD wel goed ingesteld worden. Dat gebeurd niet zo maar automatisch, maar als je dat verkeerd doet dan ontsnapt er rook, en je hebt vast al wel gehoord dat je die rook eigenlijk niet meer terug in de motor gestopt krijgt en dat zo'n opgerookte motor het gewoon niet meer doet.

Overigens vind ik die VFD uit jouw link wel heel erg duur, er zijn wel goedkopere te vinden.
Let wel op dat er ook heel goedkope VFD's te vinden zijn die wel werken, maar die zo uitgekleed zijn om de prijs te drukken dat b.v. beveiligingen zijn weggelaten, belangrijke instellingen er opeens niet meer zijn etc. etc.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Vraagje. Werkt een VFD van 4 kW ook voor een motor van 1.1 kW? Dit omdat ik graag een vector VFD wil hebben aangezien deze meer kracht kunnen leveren bij lagere snelheden. Ik zat te denken aan deze: https://www.amazon.com/gp/product/B077K ... BHYY&psc=1

Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb nog een gloednieuwe Omron 3G3JX-AB022-EF, die mag weg voor 200 Euro, heeft ook zoiets als vector control, Omron noemt het torque boost, of het precies hetzelfde is als Vector control weet ik niet.
Omron torque boost.JPG
OMRON VFD JX-A_EN.pdf
(525.42 KiB) 46 keer gedownload
Omron-JX-Quick-Start-Guide.pdf
(846.89 KiB) 46 keer gedownload
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Ben, ik wil me er morgen nog even verder in verdiepen, maar je aanbod klinkt erg goed. :P
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door chimaerion »

Mocht ik van jou zijn, zou ik de Omron Mx2 nemen als je toch voor een VFD gaat. Reden: ik ken dat ding redelijk goed, heeft een zeer goede en uitgebreide handleiding, ik heb dat ding in combinatie met edingcnc getest en kan het aansturen via modbus. Kan zeer interessant zijn voor jouw cnc conversie om het ook aan te sturen via Modbus.

Bovendien kan ik je de software ook wel bezorgen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hoi chimaerion, Ik heb inmiddels die van Benkr gekocht. Ook deze heeft modbus. Ik heb op Youtube al heel veel video's gezien over hoe de VFD in te stellen is. Ik denk dat ik heel blij gaan zijn met de Omron van Ben.
Groeten, tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

De VFD is inmiddels op reis, ik denk dat hij morgen bij jou aankomt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Ben.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik ben weer wat verder. De zware delen staan nu op de tafel. Ik kan nu de machine verder in elkaar zetten.
IMG_20220517_145724311.jpg
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Papaatje »

TomAndKobus schreef: 18 mei 2022 06:59 Ik ben weer wat verder. De zware delen staan nu op de tafel. Ik kan nu de machine verder in elkaar zetten.

IMG_20220517_145724311.jpg
Jaloers, Tom! :shock: ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Papaatje. En Ben, de VFD is binnen. Bedankt voor de snelle service.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb de tandwielen schoongemaakt. Kan ik de tandwielen invetten met EP2 vet?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door HD13 »

Al wat bedacht om je luxaflex en of ramen schoon te houden ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 18 mei 2022 12:13 Ik heb de tandwielen schoongemaakt. Kan ik de tandwielen invetten met EP2 vet?
Ik gebruik voor de tandwielen litium (kogellager) vet. Op de freesmachine heb ik een spuitbus met litium vet(aldi of lidl), daar kom ik niet goed bij.

Op de BF290 draaibank, draaien alle tandwielen in een oliebad.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie