Beitelhouder, welke staalsoort?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door plukenannabel »

Ik wil een stuk of wat beitelschuitjes voor mijn draaibank frezen. Welk materiaal gebruik je daarvoor? Harden en cold blue nodig?

Ben nog niet zo thuis in de materialen en waar te bestellen
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door Grafjan »

Denk niet dat harden echt nodig is. De frees body’s waar ik hardmetalen freesplaten in schroef zijn volgens mij ook niet echt hard (na een crash kan ik die met een gewoon vijltje en tapje weer wat opknappen zodat ik er weer mee vooruit kan). Denk 1.2767 of 1.2510 goed genoeg is. Wij werken wel eens met 1.2312 wat half gehard is (is nog goed te bewerken) 32 hrc of zoiets. Maar er zullen hier vast mensen zijn die er veel meer verstand van hebben hoor, misschien heb ik het wel helemaal mis😁. Vraag mij ook niet waar je dat als particulier kunt halen. Ik pak het gewoon uit het magazijn.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ben zelf nogal een liefhebber van 1.2510/1.2842.. da's goed te frezen, goed te vijlen, Cold blueing moet niet al te moeilijk zijn.. daar zijn wel diverse sapjes voor in de handel.. even opsmeren, overtollige sap afvegen, even in de Olie dompelen.. klaar!..
'k wil zelf ook nog eens een potje van dat spul aanschaffen.. dan zien mijn zelfgefröbelde beitelhoudertjes er ineens een stuk professioneler uit.. zeker nu ik ze voorzien heb van Torx schroefjes..

harden is niet nodig.. zoals gezegd.. als je er eens een beschadigd, haal je er een vijltje langs.. en je hebt er nog jaren plezier van. :lol:
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door plukenannabel »

Op zoek naar blokje 1.2510 dus. 250x90x50 mm is genoeg. Iemand adresje? Google helpt nog niet echt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=2555 ... ch#p255560
Hier worden 2 adressen voor gereedschapsstaal genoemd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door Arie Kabaalstra »

plukenannabel schreef: 07 mei 2022 12:29 Op zoek naar blokje 1.2510 dus. 250x90x50 mm is genoeg. Iemand adresje? Google helpt nog niet echt
Google is toch wel mijn beste vriend als het gaat om dingen vinden..

Ik bestel mijn speciaalstaal doorgaans bij Abrams
https://shop.premium-steel.eu/nl_nl/ger ... tore=nl_nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door Grafjan »

Ik kan me vergissen, maar stavax is volgens mij ook wel een mooi stukje materiaal om iets van te maken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 07 mei 2022 14:02 Ik kan me vergissen, maar stavax is volgens mij ook wel een mooi stukje materiaal om iets van te maken.
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, veel gereedschaps staal is mooi materiaal om iets van te maken. (met het juiste gereedschap)
Maar Stavax is een product van Uddeholm, en dus alleen bij dealers van Uddeholm te verkrijgen.
Zodra je met werkstofnummers ( 1.???? voor staal ) werkt kun je bij verschillende leveranciers materiaal met dezelfde specificaties kopen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: Beitelhouder, welke staalsoort?

Bericht door plukenannabel »

Dank mannen
Plaats reactie