ESTLcam of Mach 3

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

ESTLcam of Mach 3

Bericht door rcbuggy »

Hoi,

Ik wil graag software kopen om gcode te genereren.
ESTLcam is geschikt om gcode te genereren om de 3018 aan te sturen maar is erg basic en beperkt, er kan bijv. geen gcode voor een draaibank gemaakt worden met deze software.

Mach 3 is volgens mij een erg veel gebruikt pakket en kost ca. 3,5x wat ESTLcam kost.
Als ik Mach 3 zou kopen dan hoef ik denk ik nooit meer iets anders aan te schaffen. (over een paar jaar heb ik misschien wel een draaibankje bijv.)

Ik heb een bericht gezien dat Mach 3 niet geschikt is om gcode te maken voor een 3018 router (het gaat hier wss ook om gekraakte software)
https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... Redirect=y

Wat kan ik het beste doen?

(waar kan ik een echte licentie van Mach 3 kopen indien dat de keuze wordt? Hier? https://www.machsupport.com/shop/mach3/)
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ESTLcam of Mach 3

Bericht door hfjbuis »

Het begint met wat heb je voor een controller op de huidige router. Niet elke controller is geschikt voor Mach3 of Estlecam.

Je kunt de gcode ook genereren vanuit je CAD programma. Daar zit soms ook wel een CAM module bij (Fusion360, Freecad).

Mach3 heeft een computer nodig en werkt niet met Windows10. Je kunt beginnen met de "gratis" licentie. Dan kun je mooi uitproberen hoe het werkt. Estlecam heeft ook een trial versie.
rcbuggy schreef: 13 mei 2022 16:15 https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... Redirect=y
Deze alie link is voor een licentie voor mach3 die niet legaal is. Bij een mach3 driver board van mij zat ook zo'n licentie. Dat werkte niet goed omdat de Chinese licentie naam problemen gaf met de Nederlandstalige Windows versie.
Mach3 kan probleemloos werken als je controller maar geschikt is voor Mach3. Ik vermoed dat je 3018 router een grbl controller heeft!!! Daar kan estlecam mee overweg.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Re: ESTLcam of Mach 3

Bericht door rcbuggy »

De router heeft idd een grbl controller denk ik.
De software die de leverancier (weet niet meer welk "merk" ik heb gekocht) erbij had gedaan is volgens mij ook een "geleende" versie van candle.

Dan ga ik een licentie van ESTLcam kopen en als ik in de toekomst Mach 3 nodig heb dan moet ik sowieso een andere pc met een oude 32-bits windows versie regelen.

Het is jammer dat je in Candle geen toolradiusoffset kunt geven en links of recht van een profiel kunt kiezen of kunt opgeven dat iets een pocket is etc, ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar. Dan was ik voor nu klaar geweest.
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: ESTLcam of Mach 3

Bericht door Rocnc »

Kleine correctie: Mach 3 draait prima op Windows 10 (64 bits, bij mij). Alleen Windows 10 kan niet omgaan met een ouderwetse printerpoort (LPT). Om het toch te laten werken heb je een aansluitkaart nodig (een break out board) met een USB aansluiting. Dat is tenminste een van de mogelijkheden Alles heeft voor- en nadelen. Maar een break out board met USB kan je al voor 30 Euro ofzo kopen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ESTLcam of Mach 3

Bericht door hfjbuis »

Kleine correctie: Mach 3 draait prima op Windows 10 (64 bits, bij mij).
Ik heb op mijn PC Mach3 ook in duurtest gehad zonder problemen. Ik heb ook voorbeelden waarbij Mach3 op een Windows10 PC met b.v. een CSLab controller voorspelbaar en regelmatig vast liep zonder aanwijsbare oorzaak. Daarom het advies Mach3 op 32 bits XP SP2 of 32bits Windows7 te laten draaien. Alleen dat zijn proven combinaties.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ESTLcam of Mach 3

Bericht door Portje »

En Mach3 usb draait ook prima onder Windows 11.
Een kennis van mij werkt daarmee en is er tevreden over.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: ESTLcam of Mach 3

Bericht door boutje »

hfjbuis schreef: 13 mei 2022 22:58
Kleine correctie: Mach 3 draait prima op Windows 10 (64 bits, bij mij).
Ik heb op mijn PC Mach3 ook in duurtest gehad zonder problemen. Ik heb ook voorbeelden waarbij Mach3 op een Windows10 PC met b.v. een CSLab controller voorspelbaar en regelmatig vast liep zonder aanwijsbare oorzaak. Daarom het advies Mach3 op 32 bits XP SP2 of 32bits Windows7 te laten draaien. Alleen dat zijn proven combinaties.
Cs lab met mach 3 op al mijn machines met windows 10.
Nooit problemen.

Enigste wat je niet moet doen is de laatste versie van mach 3 gebruiken.
Die zit vol met bugs/problemen.

Meest stabiele versie is .022 (je kan tot .062 nog goed gebruiken in combinatie met windows 10)
Plaats reactie