WinPC-NC USB 3.40

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WCF
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2022 19:54

WinPC-NC USB 3.40

Bericht door WCF »

Hoi
Tot 2 jaar geleden hebben wij gewerkt met een chinees cnc machine 60X40 met Mach3 controler.. Was eerst ook wel wat zoeken maar toch hele mooie dingen mee gemaakt. Mijn G code (projecten) gemaakt in Vcarve en dan opgeladen in Mach3 en maken maar...

Maar alles verkocht en andere dingen gaan doen (3d printing,...) maar nu toch weer een CNC machine aangekocht (Stepcraft D600/2 met bijgeleverde WinPC-USB 3.4

Vandaag een projectje gemaakt in Vcarve en opgeslagen als bestandstype NC. Ingeladen in de WInPC maar bij starten eerst de melding dat ik buiten het werkgebied zit.. Dan toch na wat aanpassingen kunnen starten maar dan gaat de frees zo diep dat ik het meteen heb uitgezet. :roll:

Dus zit ik nu toch wel met wat vragen, heb het internet al afgezocht maar niet meteen een antwoord gevonden.

1. Ik zie mijn project (foto) onder het werkvlak staan in het scherm van WInpC, hoe kan ik dit aanpassen - kan het niet verzetten?
2. Is er soms een NL talige handleiding?
3. Ik heb de nul positie gesaved (zoals ook op filmpjes te zien is de Z as dan -9 uiteindelijk) maar vermoed dat dit ok is
4. Moet er in de WINPC programma ook nog de diepte etc ingezet worden?

Veel vragen en hoop dat iemand kan helpen.. Want wil snel aan de slag met mijn nieuwe 'speeltje"
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: WinPC-NC USB 3.40

Bericht door CNCnoob »

Dag WCF,

1. Het kan zijn dat je je Z-as moet inverteren. Het is ook belangrijk dat Vcarve en WinPC hier dezelfde instellingen hebben omtrent nulpunt (kies je je nulpunt aan de bovenzijde of aan de onderzijde van je werkstuk).
2. Geen idee, ik heb er alvast geen Nederlandstalige.
3. Die -9 is wil waarschijnlijk zeggen dat je werkstuknulpunt 9mm onder je machinenulpunt ligt. Vermits je homed naar boven bij de Z (en dus je machinenulpunt op nul zet) is dit inderdaad geen probleem. Is bij mij hetzelfde.
4. WINPC leest zuiver de G-code die V-carve genereert. De diepte om in te zetten dien je dus enkel in V-carve te doen. Wel is het belangrijk dat de instellingen van beide overeenkomen zodat WINPC op een correcte manier leest wat V-carce schrijft.

Hopelijk heb je er wat aan, succes!
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: WinPC-NC USB 3.40

Bericht door abs02 »

Als er verder niemand reageert : ik kan je stap voor stap verder helpen.
Heb zelf een machine met WinPc -nc en gebruik m al jaren.
Stuur desnoods een mail met wat meer gegevens ( misschien waar je woont )

Ad
Plaats reactie