hoe doe ik dit?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe doe ik dit?

Bericht door Swets »

okay...

hij is gelukt geloof ik... :-)

ik denk dat jij zelf de dingen onzichtbaar gemaakt heb... Om de onderste face aan te kunnen klikken....
edit// ja dus... las ik net... :-)


dus met die Surface Offsets, maak je eigenlijk een copy van die face, en omdat je als offset 0 gekozen heb, legt hij op de bestaande...

dus zo heb je je 5 kanten.... en dan met die Knit, maak je er 1 ding van.... en met die combine maak je van het geheel 1 ding.......

Geloof nu dat ik hem door heb...

Heb net ook de andere kant gedaan...



snap ff niet waar die 3D sketch voor is, die van het hart van de circle over die 2 curves loopt?
Volgens mij heb ik die niet gebruikt?

Heel erg bedankt !!!, ook voor het geduld... soms moet het kwartje ff vallen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doe ik dit?

Bericht door DirkSchipper »

Swets schreef: 06 jun 2022 14:58snap ff niet waar die 3D sketch voor is, die van het hart van de circle over die 2 curves loopt?
Volgens mij heb ik die niet gebruikt?
Klopt. Die heb je niet nodig. In mijn versie 2 was die er ook niet meer.
Ik had die in v1 gemaakt omdat ik het idee had dat die 'Helix surface' niet helemaal netjes liep (raar verloop van zebra-strepen toen ik die aanzette). Maar dat veranderde niks. Vervolgens vergeten weg te halen ....

Maar mooi dat je er uit gekomen bent.
Een tip nog (die ik ook vaak vergeet totdat iets niet lukt). Werk met surfaces, en als je alle surfaces aan elkaar 'knit' tot één gesloten surface, verschijnt d optie "Make Solid".
Zo ook om een deels onwillige Solid netjes te maken: delete 1 face van je Solid (het wordt dan een verzameling surfaces), en probeer het gat te vullen met een "Boundary Surface", of een "Filled Surface", een "Planar Surface", etc. Vervolgens de boel weer aan elkaar 'Knitten' tot een Solid.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe doe ik dit?

Bericht door Swets »

Ik had ook net make solid niet aan gezet bij knit... maar toen werkte ook combine niet...
dus ik dacht al, wat doe ik nu weer fout... :-)

ff oefenen.... ik had eigenlijk nog nooit iets gedaan met die Surface... meestal kon ik het wel met de standaard dingen af...
al denk ik, dat bepaalde ding waarschijnlijk hier mee makkelijker was geweest....

ik zit voor al te k#tten met ronde dingen... want dan heb ik geen vlak om op te klikken... :-)
die curve begreep ik trouwens ook niet zo... :-) en die is dus ook wel handig om vormen over te nemen op ronde vlakken....

dus weer wijzer geworden..... (met dit is ook vaak als je het eenmaal een keer gedaan heb, weet je dat het kan , en moet ik de volgende keer misschien wel weer ff zoeken... maar dan komt het wel goed.... )
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doe ik dit?

Bericht door DirkSchipper »

Swets schreef: 06 jun 2022 16:07ik had eigenlijk nog nooit iets gedaan met die Surface... meestal kon ik het wel met de standaard dingen af...
Juist dan is Surfacing reuze krachtig.
Swets schreef: 06 jun 2022 16:07ik zit voor al te k#tten met ronde dingen... want dan heb ik geen vlak om op te klikken... :-)
die curve begreep ik trouwens ook niet zo... :-) en die is dus ook wel handig om vormen over te nemen op ronde vlakken....
Die 'curve projected kan op alle faces, plat, rond, anders gekromd. Reuze handig.
Swets schreef: 06 jun 2022 16:07dus weer wijzer geworden..... (met dit is ook vaak als je het eenmaal een keer gedaan heb, weet je dat het kan , en moet ik de volgende keer misschien wel weer ff zoeken... maar dan komt het wel goed.... )
Zo heb ik het ooit ook geleerd, maar toen ik in een ontslagronde terecht kwam (ik was ICT-er, en toch te oud om weer opnieuw een baan te vinden, maar 2 jaar WW en daarna pensioen. Mazzel) heb ik uit het opleidingsbudget 2 cursussen Solidworks van m'n baas gekregen. Enige eis: de opleiding moest op m'n CV kunnen. Maar ik heb er meer aan gehad voor m'n hobby. ;-) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe doe ik dit?

Bericht door Swets »

Ja, Bij mij is het puur hobby...

|Ik ben Electro-montuer/PLC-programmeur... dus ik maak op me werk niet echt gebruik van Solid works....

En dan rommel ik ook Met Blender, Photoshop...

maar ja tegenwoordig kan er zoveel met die pakketten, dat je alleen daar al een studie voor nodig heb, voor 1 pakket... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie