Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door twentetwente »

Hallo mensen.

Sinds ik een aantal wijzigingen in de machine heb aangebracht, loopt bij het frezen van een foto in hout, de z-as steeds verder uit het materiaal. De wijzigingen zijn:

Aansturen via ethernet ipv printerpoort. Via een pokeys57cnc kaart.
Van mach3 naar mach4 overgestapt
Een andere post processor, eerder de universele geode mm van vectric maar die werkt niet met mach4 nu gebruik ik de mach3 postprocessor.

Het lukt me niet dit probleem.op te lossen. Ik heb ook een nieuwe motor op de z-as gezet.

Mijn vraag is: heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Gebruikt iemand vectricsoftware icm met mach4 en zo ja, welke postprocesor dan? Zou het aan de postprocessor kunnen liggen?

Alvast bedankt

Oplossing!!
------‐--------------

Ik heb het probleem opgelost door een closed loop stappenmotor te installeren. En wat een verademing zijn dit soort motoren, ze lopen veel soepeler en zijn veel sterker en stiller. Bovenal lopen ze veel sneller. Ik ga de x en y-as motor ook vervangen door dit type motoren.
Laatst gewijzigd door twentetwente op 26 mei 2022 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door Rocnc »

Het lijkt me dat iets geks in de postprocessor zichtbaar is in de Z coordinaten in de G-code?

Een mechanisch probleem lijkt me waarschijnlijker. Mogelijk staat de maximale snelheid van je Z-as te hoog. Of de versnelling/vertraging. Dan verlies je stappen. Kijk eens in de motorsettings.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door twentetwente »

Ja dat lijkt mij idd ook, maar de z lijkt in de code allemaal goed. Ik heb de snelheid en acceleratie al flink omlaag gebracht en het vreemde is dat ik bij de x en y as geen problemen heb. Dus vandaar was de postprocessor nog het enige wat ik kon bedenken. Maar ik zal eens kijken wat Hindoetempel als ik de snelheid verder omlaag breng.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door Kjelt »

twentetwente schreef: 18 mei 2022 06:25 Sinds ik een aantal wijzigingen in de machine heb aangebracht, loopt bij het frezen van een foto in hout, de z-as steeds verder uit het materiaal.
Bedoel je hiermee dat het freespatroon wel gevolgd wordt maar dat de as met iedere cycle omhoog ipv omlaag gaat ?
In dat geval staat de polariteit van de Z-as geinverteerd.
Z- is meestal naar beneden en Z+ omhoog, check dat even met een manuele G1 Z move in de MDI en check het ook of dit in het cam pakket en Mach4 goed staat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

iets met timing van het dir signaal tov de step puls
Als dan de richting omkeert en het 1e step pulsje wordt gemist of erger nog in de oude richting uitgevoerd dan loopt ie langzaam weg.
En bij foto's frezen heb je heel veel richtings wisseling, dus valt het daar eerder op.
Ik zou kijken om de pulslengte aan te passen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door twentetwente »

Kjelt schreef: 18 mei 2022 09:52
twentetwente schreef: 18 mei 2022 06:25 Sinds ik een aantal wijzigingen in de machine heb aangebracht, loopt bij het frezen van een foto in hout, de z-as steeds verder uit het materiaal.
Bedoel je hiermee dat het freespatroon wel gevolgd wordt maar dat de as met iedere cycle omhoog ipv omlaag gaat ?
In dat geval staat de polariteit van de Z-as geinverteerd.
Z- is meestal naar beneden en Z+ omhoog, check dat even met een manuele G1 Z move in de MDI en check het ook of dit in het cam pakket en Mach4 goed staat.
Nee, hij is niet geïnverteerd. In het begin is hij nog goed, maar hij tt als het ware de hele foto uit het materiaal. Bij mij is z- idd naar beneden.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door twentetwente »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mei 2022 12:50 iets met timing van het dir signaal tov de step puls
Als dan de richting omkeert en het 1e step pulsje wordt gemist of erger nog in de oude richting uitgevoerd dan loopt ie langzaam weg.
En bij foto's frezen heb je heel veel richtings wisseling, dus valt het daar eerder op.
Ik zou kijken om de pulslengte aan te passen.
Hier zat ik ook aan te denken, maar waar kan ik de pulsen aanpassen?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door Goudgele »

In Mach3 zitten die instellingen onder Motor Tuning. kan je dus voor iedere as apart instellen. Ik ken Mach4 niet, maar kan me voorstellen dat dat enigszins hetzelfde is opgebouwd wat menu's betreft?
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door twentetwente »

Goudgele schreef: 18 mei 2022 17:29 In Mach3 zitten die instellingen onder Motor Tuning. kan je dus voor iedere as apart instellen. Ik ken Mach4 niet, maar kan me voorstellen dat dat enigszins hetzelfde is opgebouwd wat menu's betreft?
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens even kijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets met pulse with? (ik heb geen mach3 of 4)
Zou ook nog kunnen dat de polariteit van de puls verkeerd is, dan gebeurt er ook iets met de timing tussen de step en dir puls.
(aan al ie uit moet en andersom)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door twentetwente »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mei 2022 19:36 Iets met pulse with? (ik heb geen mach3 of 4)
Zou ook nog kunnen dat de polariteit van de puls verkeerd is, dan gebeurt er ook iets met de timing tussen de step en dir puls.
(aan al ie uit moet en andersom)
Ik kan die optie in mach4 niet vinden. Maar ik heb mach4 ook nog maar kort.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb helemaal geen mach. ;-)
Je zou eens kunnen beginnen met de parameters die je ingevuld hebt hier te noemen. (of wat screenshots)
Heb je de microsteps aangepast of de frequentie, of pulsen per mm.
Polariteit van het signaal? (step en dir) (overgestapt naar pokeys)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door benkr »

Er is een manual speciaal bedoeld om Mach4 te installeren samen met Pokey57cnc, ga die eens volgen.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door twentetwente »

benkr schreef: 19 mei 2022 14:19 Er is een manual speciaal bedoeld om Mach4 te installeren samen met Pokey57cnc, ga die eens volgen.
Dat wist ik niet, dankjewel. Ik ga hem.opzoeken.
Plaats reactie