Na programma coördinaten verkeerd?

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 22 mei 2022 13:47 LinuxCNC.
Ik heb zo gauw geen AXIS, maar ik meen iets van File->Edit tool table. Zorg ervoor dat de offsets daar gewoon allemaal op 0 staan.
Ik kreeg eerder de tool table niet open, maar nu lukte het wel :mrgreen:

De tools die hier in staan matchen niet zoals mijn bieb in Fusion. Kan (moet) ik die synchroniseren?
24325

Ik heb de ‘Z’ kolom allemaal op 0 gezet.
DaBit schreef: 22 mei 2022 13:47 Ik vermoed tussen de rugleuning en het toetsenbord :mrgreen:
Da's niet kwaad bedoeld; je geeft enkel niet de indruk dat je volledig snapt hoe het behoort te werken. En ook dat is niet erg, alleen als je de schuld elders legt dan blokkeert dat vooruitgang.
Ik snap het inderdaad nog niet helemaal, maar ik leer graag.

Hier mijn ideeën, hoor graag of ze kloppen of niet:

De Z-limiet max. kan in mijn ogen niet meer dan 0 zijn, omdat ik daar een fysieke eindstop/ schakelaar heb zitten (dus geen proximity sensor) en als de Z-limiet max. meer dan 0 zou zijn dan zou de Z-as dwars door de eindstop gaan… vandaar dat ik hem 0,0001 heb gemaakt. Overigens stelt ie dat automatisch ook in voor de X en Y min limieten.

Maar misschien bedoel je iets anders, dan hoor ik het graag!
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door Piet Versleijen »

Afhankelijk van je inrichting wordt de gereedschaplengte min of meer automatisch gevuld als je een toolsetter gebruikt.
Dat kan ook automatisch bij elke gereedschapwissel.
Of van te voren als je handmatig wisselt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 22 mei 2022 18:29 De tools die hier in staan matchen niet zoals mijn bieb in Fusion. Kan (moet) ik die synchroniseren?
Zolang je geen automatische wisselaar hebt of een wissel met een toolsensor gebruikt heb je vrijwel niks aan die tooltabel.
De Z-limiet max. kan in mijn ogen niet meer dan 0 zijn, omdat ik daar een fysieke eindstop/ schakelaar heb zitten
Wat de machine-limieten zijn is geheel aan de machine-bouwer. Je kunt de machine-X bijvoorbeeld van -250m tot 250mm laten lopen, van 0-500mm, van -500mm tot 0mm, of desnoods van 10000mm tot 10500mm. Het maakt LinuxCNC niks uit.

Voor de Z geld dat ook, al is het de conventie dat de Z-as helemaal bovenin 0 is. Maar jouw schakelaar zit niet op 0. Een schakelaar die exact op het eind van het bereik activeert is een slecht iets en bestaat eigenlijk niet; bewegende dingen moeten immers ook afremmen en dat kost afstand. Normaal plaats je die schakelaars dus niet op het eind. Magoed, als dat bij jou wel zo is: gegarandeerd dat tegen de tijd dat jouw schakelaar activeert dat je best nog 0,25mm kunt ofzo.

Machine-Z max op 0,25 kan dus best, 0,5mm vast ook wel. Of de schakelaarpositie definieren als -0,25mm, kan ook. Zul je ook wel moeten, want een servo (en LinuxCNC behandelt stappenmotoren ook zo) kan best een fractie over de gecommandeerde positie heen schieten. Laat dat dan 0,005mm zijn desnoods, maar die ruimte moet je wel hebben in de opzet van de limieten. Niet alleen van Z, maar ook van X en Y.
Overigens stelt ie dat automatisch ook in voor de X en Y min limieten.
Jaja, met computerspul gaat alles automatisch, maar niks vanzelf.
Ik kijk toch altijd graag even in de INI file hoe de limieten en locaties van de homeschakelaars precies staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 22 mei 2022 22:40 Zolang je geen automatische wisselaar hebt of een wissel met een toolsensor gebruikt heb je vrijwel niks aan die tooltabel.
Dan denk ik dat ik de tools in de tool tabel verwijder, In Fusion was tool 3 niet gelijk aan LinuxCNC tool 3 (die ineens een tool offset had).
DaBit schreef: 22 mei 2022 22:40 Wat de machine-limieten zijn is geheel aan de machine-bouwer. Je kunt de machine-X bijvoorbeeld van -250m tot 250mm laten lopen, van 0-500mm, van -500mm tot 0mm, of desnoods van 10000mm tot 10500mm. Het maakt LinuxCNC niks uit.
Ja daar ben ik me wel van bewust, als je een mill hebt dan is het som handiger om de homing sensor in het midden van je tafel te doen (heb ik begrepen)...
DaBit schreef: 22 mei 2022 22:40 Voor de Z geld dat ook, al is het de conventie dat de Z-as helemaal bovenin 0 is. Maar jouw schakelaar zit niet op 0. Een schakelaar die exact op het eind van het bereik activeert is een slecht iets en bestaat eigenlijk niet; bewegende dingen moeten immers ook afremmen en dat kost afstand. Normaal plaats je die schakelaars dus niet op het eind. Magoed, als dat bij jou wel zo is: gegarandeerd dat tegen de tijd dat jouw schakelaar activeert dat je best nog 0,25mm kunt ofzo.
Duidelijk!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 23 mei 2022 09:42 (die ineens een tool offset had).
Niet ineens; jij had op 'tool touch off' gedrukt.
Je hebt overigens in Fusion360 bij het kiezen van de postprocessor ergens de keuze om de gereedschapswissels wel of niet te doen. Ik heb even geen F360 voor mijn neus, maar het was aan de rechterkant van het venstertje, waar je ook wel/geen regelnummers etcetera in kunt stellen.

Die gereedschapswissels kun je uitzetten zolang je geen (semi-)automatische manier hebt om je gereedschap te wisselen.

Je kunt daar overigens ook kiezen of die G53 G0 Z0 gegenereerd word of niet.

Ja daar ben ik me wel van bewust, als je een mill hebt dan is het som handiger om de homing sensor in het midden van je tafel te doen (heb ik begrepen)...
Zolang de schakelaar het ene deel van de slag gesloten is en het andere deel open kun je 'm plaatsen waar je wil.

Wat niet kan is dat de schakelaar alleen even in het midden sluit en de rest van het bereik zowel in de - als in de + richting open is. Dan heeft de machine namelijk geen idee welke kant er op bewogen moet worden om richting de homeschakelaar te gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie