Na programma coördinaten verkeerd?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door DaBit »

Je geeft eigenlijk niet genoeg informatie om iets anders te kunnen dan raden.
De stukjes G-code die falen willen we zien inclusief een aantal regels ervoor en erna, en hoe je configuratie ingesteld is ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Ik ga sowieso geen G92 meer gebruiken maar de G54+ commando’s.

Dat wilde ik sowieso al gaan doen naar aanleiding van dit filmpje:
https://youtu.be/KB1RXjYDff8

Sowieso handiger, omdat ik meerdere copies van een werkstuk wil maken. Daarvoor heb ik een houten winkelhaak op mijn bed heb liggen om zo mijn te frezen materiaal weer op dezelfde plek op te spannen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 22 mei 2022 09:37 Je geeft eigenlijk niet genoeg informatie om iets anders te kunnen dan raden.
De stukjes G-code die falen willen we zien inclusief een aantal regels ervoor en erna, en hoe je configuratie ingesteld is ook.
Ik zal later wat meer info geven
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Ik heb even een luchtfrees testje gedaan, maar dan met G54 i.p.v. G92.

Zelfde gedaan, programma 1 afgedraaid… dat ging goed. Programma 2 ingeladen (ik zie letterlijk dat de freespaden binnen de limieten liggen op het scherm), maar wederom dezelfde fout…

Vanuit het LinuxCNC forum krijg ik een reactie dat er waarschijnlijk een BUG zit in de ‘nauwkeurigheid’ van de Z0, als ik het goed begrijp:
https://github.com/LinuxCNC/linuxcnc/pull/1047

“This fixes a bug which avoided to be able to drive to the Z limit after a tool change via G-Code in Axis.”
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 22 mei 2022 10:09 Vanuit het LinuxCNC forum krijg ik een reactie dat er waarschijnlijk een BUG zit in de ‘nauwkeurigheid’ van de Z0, als ik het goed begrijp:
https://github.com/LinuxCNC/linuxcnc/pull/1047

“This fixes a bug which avoided to be able to drive to the Z limit after a tool change via G-Code in Axis.”
Dan heb je het machine nulpunt te strak tegen de limieten aan staan. Moet je de machine limieten van +1 tot -59 zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door Piet Versleijen »

Het probleem kan ook onstaan als gevolg van de gereedsschaplengte correctie.
Als de verschillen tussen G53 en G54 te groot zijn krijg ik op mijn frees ook de foutmelding op de Z-limiet.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2022 10:23 Dan heb je het machine nulpunt te strak tegen de limieten aan staan. Moet je de machine limieten van +1 tot -59 zetten.
Ik heb de Z-limiet Max gezet op 0,001 gezet… dat werkte ook niet.

Wel ben ik weer een stap verder!
Na programma 1 heb ik de Z ‘touch off’ gedaan… toen werkte het niet. Daar onder stond ‘Tool touch off’… daar heb ik op geklikt en toen deed ie het wel!
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Piet Versleijen schreef: 22 mei 2022 10:36 Het probleem kan ook onstaan als gevolg van de gereedsschaplengte correctie.
Als de verschillen tussen G53 en G54 te groot zijn krijg ik op mijn frees ook de foutmelding op de Z-limiet.
Juist, ik denk dat dat het is!
Hoe fix je dit?

Heeft het hier iets mee te maken? Offset -10.0351
24324
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Oké het is gefixt!
Ik had alleen de Z-limiet max van de ‘joint’ aangepast en nu ook van Z-as… nu werkt het wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een keer verdiepen in nulpunten, nulpunt verschuiving en tool-lengte/radius correctie en dergelijke.
Nu loop je te gissen waarom het niet werkt, terwijl het waarschijnlijk heel verklaarbaar is. En wij staan er niet naast en overzien het niet.

De melding Joint-4 had van mij wel Z-as mogen heten voor de gebruiker. (in de dro staat toch ook geen joint-1,2,3,4)

Je bent wel zuinig hè, met 0.001 :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door DaBit »

Zet zowiezo de tool-offsets allemaal netjes op 0 zolang je niet goed snapt wat ze precies doen en ze ook niet nodig hebt.
hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2022 12:38 De melding Joint-4 had van mij wel Z-as mogen heten voor de gebruiker. (in de dro staat toch ook geen joint-1,2,3,4)
Assen (XYZABCUWV) en joints (motor-aangedreven iets) zijn 2 verschillende dingen, en alleen bij een regulieren 3/4-asser met 3/4 motoren zijn die gelijk aan elkaar.

Bij een portaal met meer motoren per as/CoreXY/Hbot/PUMA/SCARA/hangbot/etc. zijn ze niet perse gelijk aan elkaar, en kun je best een joint hebben die buiten zijn bereik komt terwijl de as nog royaal binnen bereik is
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 22 mei 2022 13:07 Bij een portaal met meer motoren per as/CoreXY/Hbot/PUMA/SCARA/hangbot/etc. zijn ze niet perse gelijk aan elkaar, en kun je best een joint hebben die buiten zijn bereik komt terwijl de as nog royaal binnen bereik is
ok, begrijpelijk. Dan lijd een simpele 3 assige machine dus onder het systeem dat ook met veel complexere assen kan werken. (voor wat betreft de meldingen)
Maar in dit geval is die joint toch wel 1:1 vast verbonden met de Z-as? Of kan daar nog van alles tussen zitten, zoals spoed-correctie of andere mechanische uitdagingen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2022 12:38 Een keer verdiepen in nulpunten, nulpunt verschuiving en tool-lengte/radius correctie en dergelijke.
Ga ik zeker doen! Als je ergens een video tutorial hebt die je aan kan bevelen, graag ;-)
hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2022 12:38 Je bent wel zuinig hè, met 0.001 :lol:
Dat komt omdat de Z Max nul is, maar zit ergens een soort bug in LinuxCNC…
DaBit schreef: 22 mei 2022 13:07 Zet zowiezo de tool-offsets allemaal netjes op 0 zolang je niet goed snapt wat ze precies doen en ze ook niet nodig hebt.
Doe ik dat ik Fusion of in LinuxCNC en waar precies?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door DaBit »

LinuxCNC.
Ik heb zo gauw geen AXIS, maar ik meen iets van File->Edit tool table. Zorg ervoor dat de offsets daar gewoon allemaal op 0 staan.
remon_v schreef: 22 mei 2022 13:41 Dat komt omdat de Z Max nul is, maar zit ergens een soort bug in LinuxCNC…
Ik vermoed tussen de rugleuning en het toetsenbord :mrgreen:
Da's niet kwaad bedoeld; je geeft enkel niet de indruk dat je volledig snapt hoe het behoort te werken. En ook dat is niet erg, alleen als je de schuld elders legt dan blokkeert dat vooruitgang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie