Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sjonge, wat ingewikkeld allemaal. Ik kan tot T999999*99 Dus 1 miljoen tools met elk nog eens 100 optionele correcties.
En als ik T123456 wil hebben druk ik op [?] en tik 123456 en voila m'n cursor staat op betreffende tool.
Zo moeilijk hoeft het echt niet te zijn, je kunt er wel moeilijk over doen. En wat je niet invult kost geen geheugen.
(en die besturing hebben ze halverwege de jaren 80 bedacht )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2023 15:25 Sjonge, wat ingewikkeld allemaal. Ik kan tot T999999*99 Dus 1 miljoen tools met elk nog eens 100 optionele correcties.
En als ik T123456 wil hebben druk ik op [?] en tik 123456 en voila m'n cursor staat op betreffende tool.
Zo moeilijk hoeft het echt niet te zijn, je kunt er wel moeilijk over doen. En wat je niet invult kost geen geheugen.
(en die besturing hebben ze halverwege de jaren 80 bedacht )
Kijk.. dat is geen ingewikkeld gedoe, maar gewoon geen kennis hebben van andere besturingen.. en zeker die van halverwege de jaren 80.. die zie je niet veel meer.. de oudste besturingen waar ik mee gewerkt heb.. waren uit die tijd.. een 5 Assige Philips besturing (Voordat Heidenhain zich ermee ging bemoeien) en een Heidenhain TNC 155 op een Bridgeport Interact.. en dat is een machine die wij "hobbyisten" al nauwelijks meer serieus nemen.. hoewel ie wel zuiver was..en makkelijk te programmeren.. als je Heidenhain taal verstaat dan..
Dat foefje van ? intikken en dan een Nummer invullen.. da's een mooie...!.. Die moet ik erin houden.. het ? kan in veel gevallen soelaas bieden in programmeer en besturingssoftware..

Het kan ook zeker geen kwaad om over Software in ontwikkeling een beetje te sparren..niemand van ons is alwetend.. maar gezamelijk komen we een heel eind..

Ik heb ook al zitten denken.. zo'n datagridview.. die is natuurlijk van elastiek.. wat je niet invult staat er niet in..heb je een Draaibankje met Gangtooling.. dan heb je evenveel slede posities (Offsets) als dat je Tools hebt, dus zeg dat je 10 tools hebt.. dan is je Tooltabel ook maar 10 rijen.. als je Tool 11 in zou vullen.. dan maakt ie meteen Regel 11 aan.. dat kan heel makkelijk met een datagridview.. sterker nog.. het kost meer moeite om te voorkomen dat ie maar regels blijft toevoegen..
en.. zoals je terecht stelt Hugo, Wat je niet invult, kost geen geheugen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2023 17:31 en.. zoals je terecht stelt Hugo, Wat je niet invult, kost geen geheugen..
Nou, dat heb ik ook wel anders mee gemaakt. Er zijn ook slimmeriken die vinden dat ze daar een array voor moeten reserveren.

Ik heb nog niet eens alles verklapt, in die tool staan ook nog eens 2 voedingen en een toerental.
Voeding voor radiale beweging en een voeding voor axiale beweging.
Zodra ik in m'n programma T1 schrijf zijn die 3 adressen dus ook gelijk ingevuld (FE, FZ, S)
Als ik dan een M3 doe weet de besturing ook het toerental en bij G1/2/3 bewegingen de voeding die daar bij hoort.
Als je in je programma je voeding aan wilt passen, prima schrijf je gewoon F, FE of FZ wat je wilt.

En ook prettig, toets zonder functie kent ie niet. Want softkeys staan niet in beeld als ze nutteloos zijn. :mrgreen:
Naddeel wat ik zo even kan verzinnen, ze zijn vergeten om bij de nulpunten 0 t/m 999 kommentaar mogelijk te maken, nu moet ik onthouden welk nulpunt ik waar voor gebruik. :lol:

Handleiding is een stevige ordner, dus kan helaas niet alles even uitleggen.

Als ik jouw in de jaren 90 cursus had kunnen geven op die besturing was je waarschijnlijk compleet uit je dak gegaan.
Ik heb Bert jaren terug al eens uitgenodigd een keer te komen kijken, dat staat nog steeds, misschien dat de huidige ontwikkelaars nog wat ideetjes kunnen opdoen.

(ik heb ooit een ploegje philips ontwikkelaars depressief achtergelaten na een demo :lol: )


Maar ondertussen zijn er natuurlijk ook wel wat nadelen op te noemen, er is natuurlijk wel iets veranderd in de jaren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

(ik heb ooit een ploegje philips ontwikkelaars depressief achtergelaten na een demo :lol: )
Waar ik "bang" voor ben, een CNC Besturing schrijven.. wat moet je daarvoor kennen?..

Je moet kunnen programmeren, en je moet weten, tot in de puntjes hoe CNC machines werken.. liefst allemaal.. (ok.. even uitgezonderd Draadvonkmachines, want die hebben een besturing die ook achteruit kan lopen)

Hoe zoiets mis kan gaan.. zie je bij MACH, die lui kunnen echt wel een robbertje programmeren.. maar die User Interface.. DAMN!

en al die mogelijkheden die je krijgt om de boel naar eigen smaak op te bouwen.. dan moet je eerst voldoende verstand hebben van CNC machines.. omdat je anders niet weet hoe een User Interface te maken..
EN!... als je je eigen interface gemaakt hebt, en iets werkt niet naar behoren.. dan kan niemand je helpen.. want ze hebben jouw interface niet..

Daarom zie ik die Release 5 Beta als een vingeroefeningetje.. zoals al eerder aangegegven. die kleuren, en layout bevallen me niet.. zet die Softkeys nou eens netjes verdeeld.. zo moeilijk is dat niet..

Afbeelding
klein venster...

Afbeelding
Groot venster.. zie.. de Softkeys schuiven netjes mee..

Net wat ik eerder zei.. Als ze de Layout van de GUI zo laten, het Program Tabje op Plaats 2 zetten.. de Tabvolgordes aanpassen.. (DataGridview Tabindex 0 zodat ie actief is als je dat tabblad selecteert), dat "Zebrapad" uit het programmavenster halen.. dat groene venstertje in het hoofdvenster gewoon blauw maken, net als de rest..de grafische weergave met een Donkere achtergrond..en nog een handvol handige functies erin scheppen.. dan ben ik Dik tevreden.. welke functies?.. nou.. bijvoorbeeld Gereedschapsoproep met Txx xx, dus Positienummer en Offsetnummer.. ( of.. als je toch geen ATC hebt.. gewoon zoals het nu is.. omdat je bij een Wisselaar met een Wisselarm ook niet weet welk tool waar zit.. omdat ie alles doormekaar gooit.. en zelf heel goed weet waar alles staat..)

Het is dat ik nu even niet in de auto kan stappen..anders zou ik graag eens kennis nemen van die besturing die jij beschreef.. Volgens mij zitten daar ook veel handigheden in.. en daar leer ik weer van..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2023 18:04 Nou, dat heb ik ook wel anders mee gemaakt. Er zijn ook slimmeriken die vinden dat ze daar een array voor moeten reserveren.
In embedded sw engineering met zeer beperkt RAM doe je niet anders.
Dynamische geheugen allocatie is daar geen goede optie tenzij het mag falen.
Aan de andere kant dat jij een toolnummer 12345 wilt noemen wil natuurlijk niet zeggen dat je array ook zo groot moet zijn.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2023 19:01 Net wat ik eerder zei.. Als ze de Layout van de GUI zo laten, het Program Tabje op Plaats 2 zetten.. de Tabvolgordes aanpassen.. (DataGridview Tabindex 0 zodat ie actief is als je dat tabblad selecteert), dat "Zebrapad" uit het programmavenster halen.. dat groene venstertje in het hoofdvenster gewoon blauw maken, net als de rest..de grafische weergave met een Donkere achtergrond..
Hoewel ik een aantal van je argumenten herken en het er wel mee eens ben, zie ik toch ook wel heel veel wat naar mijn mening gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Zo vind ik zelf het nieuwe hoofd venster wel fris en modern overkomen. Ik zie ook zeker verbeteringen in de weergave. Wel gaat het roteren en zoomen nog wat vreemd in mijn ogen... maar ja dat zijn mijn ogen... Ik ga er vanuit dat als Eding daar van vele kanten opmerkingen over krijgt ze er wel wat aan zullen doen. En anders moet ik daar gewoon aan wennen. De tabvolgorde lijkt mij een kwestie van wat je gewend bent. Mij maakt het eigenlijk niet uit hoe die is. Ook de verdeling van de functie toetsen snap ik niet wat daar nu het probleem mee is. Bij Emco splitsen ze zo te zien in groepen als je het scherm groter maakt, tsja....

Maar goed, ook dat is allemaal slechts mijn mening. Eding moet proberen te maken wat de meerderheid prettig vindt, geen gemakkelijke taak lijkt mij...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Sterker nog ze moesten v4 zo goed als mogelijk namaken en niet alles wat daar allemaal in zat was gedocumenteerd of uberhaupt bekend , behalve dan bij Bert.
Ze hebben een compleet nieuwe ontwikkelomgeving dus veel van scratch af aan moeten bouwen.
Kleurtjes en knopjes allemaal smaak, dat is toch niet echt interessant voor de operator.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kon m'n nieuwsgierigheid niet onderdrukken, dus ook even met de V5.00.b7 aan het spelen geweest.
Kan het vinkje blok delete mode niet tijdens programma afloop aan of uit zetten. (ik zelf gebruik dat regelmatig, beslis tijdens programma afloop)
Cirkels I en J absoluut staat in het menu onder de kop Lathe/Turning, ook niet helemaal op de juiste plek. (maar functioneert gelukkig wel)

Ik vind die bediening van de setup wel heel merkwaardig, je moet ergens op een tekst klikken, het is ook niet duidelijk dat je in focus bent met de muis, als je vervolgens in zo'n invul pagina klaar bent moet je op het blauwe kruis rechtsboven klikken om terug te gaan (er is dan nog niet gesaved) en moet je in het basis scherm nog op save drukken.
Dat voelt allemaal nog wel heel erg als een noodoplossing.
Ik zou persoonlijk dat hele setup gebeuren veel logischer in een aparte setup software zien, voor de verkopers van kant en klare systemen ook veel beter, kunnen klanten ook niet onbedoeld dingen aanpassen die ze niet begrijpen.

Ik hoef er niet mee te werken, dat scheelt. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Over V5b7

Dat roteren vind ik ook wel een dingetje, werkt zacht gezegd voor geen meter, je kan alleen over de x as roteren met de muis. plus de enorm veel te breed uitgetypte uitleg van de van g0 en g1 et maken er een rommeltje van. En op een hip 16:9 scherm is het vloeroppervlakte van de gcode wel erg beknopt met de verplichte goto line functie.. als je drie regels ziet mag je blij zijn. N

Kijk het liefst naar een 3d weergave van de gcode. Maar die view springt terug naar default na het opnieuw opstarten van de software.

Met een touchscreen heb je dat niet Hugo. En in Windows zelf kan je ook over klikbare items heen hooveren met de muispijl zonder dat er iets oplicht. Maar het is wel even zoeken in die submenu's. Ik dacht dat je die tabbladen allemaal uit kan zetten. Hoe de invulling van de setup gebeurt maakt mij niet veel uit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 15 feb 2023 23:33
Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2023 19:01 Net wat ik eerder zei.. Als ze de Layout van de GUI zo laten, het Program Tabje op Plaats 2 zetten.. de Tabvolgordes aanpassen.. (DataGridview Tabindex 0 zodat ie actief is als je dat tabblad selecteert), dat "Zebrapad" uit het programmavenster halen.. dat groene venstertje in het hoofdvenster gewoon blauw maken, net als de rest..de grafische weergave met een Donkere achtergrond..
Hoewel ik een aantal van je argumenten herken en het er wel mee eens ben, zie ik toch ook wel heel veel wat naar mijn mening gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Zo vind ik zelf het nieuwe hoofd venster wel fris en modern overkomen. Ik zie ook zeker verbeteringen in de weergave. Wel gaat het roteren en zoomen nog wat vreemd in mijn ogen... maar ja dat zijn mijn ogen... Ik ga er vanuit dat als Eding daar van vele kanten opmerkingen over krijgt ze er wel wat aan zullen doen. En anders moet ik daar gewoon aan wennen. De tabvolgorde lijkt mij een kwestie van wat je gewend bent. Mij maakt het eigenlijk niet uit hoe die is. Ook de verdeling van de functie toetsen snap ik niet wat daar nu het probleem mee is. Bij Emco splitsen ze zo te zien in groepen als je het scherm groter maakt, tsja....

Maar goed, ook dat is allemaal slechts mijn mening. Eding moet proberen te maken wat de meerderheid prettig vindt, geen gemakkelijke taak lijkt mij...
Zo vind ik zelf het nieuwe hoofd venster wel fris en modern overkomen. Ik zie ook zeker verbeteringen in de weergave. Wel gaat het roteren en zoomen nog wat vreemd in mijn ogen... maar ja dat zijn mijn ogen...
zie ook:
Dat roteren vind ik ook wel een dingetje, werkt zacht gezegd voor geen meter, je kan alleen over de x as roteren met de muis. plus de enorm veel te breed uitgetypte uitleg van de van g0 en g1 et maken er een rommeltje van.
Precies dat dus. net wat ik eerder schreef. hopelijk is dit gewoon een vingeroefeningetje..
Ik zou graag zien.. OF een Grafische weergave, OF gewoon het hele programma.. niet een stukje programma..waardoor het zeker met grotere programma's onmogelijk zoeken geblazen is. en die "kleurenkaart met uitleg".. dat wordt je wel duidelijk als je een programma simuleert.. Ik heb dat in de huidige GUI en op een Heidenhain sturing nog nooit gemist..

Wat het Roteren betreft.. in de huidige GUI werkt dat gewoon fantastisch.. ook met het .. nee met name met het toetsenbord... Ctrl End en Ctrl Home roteren rond de Z As, en Up en Down roteren rond de X as, en Left en Right roteren rond de Y as.. gebruik het zelf regelmatig op de Beagle, Ik heb daar die toetsen tenslotte ook op zitten.. vanwege het Joggen, en omdat ik zowieso 4 assen heb..
Ook wel handig, vind ik persoonlijk..je JogToetsen.. in normale modii bewegen ze je assen, in het grafische scherm manipuleer je je weergave ermee.. Ik vind helemaal mooi..

in Release 5 staat de weergave standaard op Perspectief.. WEG daarmee.. Daar heb je immers geen ene bal aan.. dingen die elkaar normaliter in een aanzicht overlappen, doen dat in een Perspectief niet..
De tabvolgorde lijkt mij een kwestie van wat je gewend bent. Mij maakt het eigenlijk niet uit hoe die is.
't is niet wat ik gewend ben, maar wat ik wil zien.. met inbegrip van de door mij eerder voorgestelde wijzigingen, het Program (managament) tabblad op Positie 2, betekent dat je met Ctrl Tab naar dat blad springt, en met Crtl-shift Tab terug naar "main", dus 1 keer drukken.. meer niet...
Sterker nog ze moesten v4 zo goed als mogelijk namaken en niet alles wat daar allemaal in zat was gedocumenteerd of uberhaupt bekend , behalve dan bij Bert.
Ze hebben een compleet nieuwe ontwikkelomgeving dus veel van scratch af aan moeten bouwen.
Kleurtjes en knopjes allemaal smaak, dat is toch niet echt interessant voor de operator.
Precies dat.. als je Tablet of je telefoon een update krijgt, dan is dat zodat ie beter werkt.. niet om de hele GUI om te gooien..
Voor zover ik weet, programmeren ze EdingCNC nu in QT, wat in feite een andere IDE is voor C++, want in die taal wordt EdingCNC geschreven..
Waarschijnlijk zitten er allerhande ingebouwde delen van interfaces in, zodat je met 1 IDE kan compileren naar Windhoos EN Linux.. en als er een Linux versie van EdingCNC komt.. dan denk ik er sterk over om over te stappen naar Linux op de machines.. waarom?.. Heidenhain doet het ook al jaren niet anders.. ik vroeg er ooit iemand van Heidenhain naar op een beurs, Wanneer ze overgestapt waren op Linux.. of dat met de 530 was.. "Ja.. inderd...wacht even.. hoe weet jij dat??".. Jongens.. dat zie je toch?. andere muiscursor, het "reageert" net even anders.. en het is duidelijk anders dan Windhoos.. want dat draait op de Draadvonkmachine die we hebben...

Hoe dan ook.. in QT zit ook vast wel een dataGridview, of iets vergelijkbaars.. daar moeten ze maar eens mee aan de slag voor de tooltabel. (op het derde tabblad, want daar zit je ook vaker in dan in de Coordinaten/nulpunten)
Kijk het liefst naar een 3d weergave van de gcode
Alleen als ik een programma even wil simuleren.. voor de rest?.. het zal me jeuken.. een machine moet spanen maken.. geen mooie plaatjes.. als ik aan de machine een programma inklop, en dan bij het laden even een grafisch plaatje krijg van hoe het eruit gaat zien.. vind ik dat meer dan genoeg.. als ik eenmaal op de grote groene knop gedrukt heb.. ben ik toch weg bij de machine.. Koffie... of andere machines aanslingeren..opruimen in de werkplaats... als ik al bij de machine blijf staan.. dan ben ik de buitenkant aan het schoonmaken.. :lol:
Eding moet proberen te maken wat de meerderheid prettig vindt, geen gemakkelijke taak lijkt mij...
Nee.. ze moeten maken wat goed is.. en de meerderheid gaat het dan wel prettig vinden... (Ik meen me te herinneren dat ik ooit eens een opmerking geplaatst heb over een auto bestellen, en dan het gas in het midden willen)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 16 feb 2023 11:47
Kars-cnc schreef: 15 feb 2023 23:33 Maar goed, ook dat is allemaal slechts mijn mening. Eding moet proberen te maken wat de meerderheid prettig vindt, geen gemakkelijke taak lijkt mij...
Nee.. ze moeten maken wat goed is.. en de meerderheid gaat het dan wel prettig vinden... (Ik meen me te herinneren dat ik ooit eens een opmerking geplaatst heb over een auto bestellen, en dan het gas in het midden willen)
Het zou mij sterk lijken dat als een autofabrikant gaat polsen wat de meerderheid wil, dat daar uit komt dat het gaspedaal in het midden moet :mrgreen:

Dat het zoomen en roteren een beetje vreemd gaat ligt dus gelukkig niet aan mijn ogen 8)
Ik kan overigens wel over de X-as en de Y-as roteren met de muis maar dan wel vanuit een 2d weergave. In 3d weergave vliegt het bed alle kanten op behalve de goeie...

Hopelijk leest Eding een beetje mee hier en krijgen ze een beter beeld van wat de meerderheid wil :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Als ze die boekrollen van Arie door moeten scrollen haken ze af denk ik.. :mrgreen:

Erg actief met reageren zijn ze sowieso niet meer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het zou mij sterk lijken dat als een autofabrikant gaat polsen wat de meerderheid wil, dat daar uit komt dat het gaspedaal in het midden moet :mrgreen:
Als ik het wel heb, was het Cadillac die ooit besloten heeft dat het Gas aan de rechterkant moet, de Rem in het midden, en de Koppeling links.
dat was voor die Amerikanen toen gewoon een ABCtje.. "Accellerator, Brake, Clutch".. en meerderheid?.. hoeveel auto's waren er toen in de VS, laat staan wereldwijd?..
er is toen een standaard vastgesteld, en daar heeft zo'n beetje iedereen zich sindsdien aan gehouden.. en de meerderheid heeft het geaccepteerd..

Dan zou je denken.. ja... maar da's logisch!.. Ohja?.. Waar zit de voorrem van oorsprong op een Fiets?.. LINKS.. en op een Brommer of Motor?.. RECHTS... (Je kunt dus wel raden wat ik gedaan heb toen ik mijn Mountainbike kocht.. Ja.. inderdaad.. voorrem rechts.. achterrem links..

Ja.. maar bij Motorfietsen is dat dan wel allemaal standaard?.. Nou.. nee hoor.. tot in de jaren 70 van de vorige eeuw.. moest je goed opletten..bij Engelse en Italiaanse Motorfietsen was het gangbaar dat de achterrem Links zat, en het schakelpedaal Rechts... (Ik heb eens een Ducati 900 SS uit 1979 gereden.. die niet alleen rechts schakelde, maar ook nog eens ondersteboven.. dus 1 omhoog.. de rest naar beneden.., de Morini 3½ van mijn zusje schakelde ook rechts... maar dan 1 naar beneden.. mijn eigen Ducati 600 SS schakelde links, 1 omhoog.... en de Ducati Monster van een vriend schakelde links, 1 naar beneden..en ik heb alle 4 machines in het tijdsbestek van 1 week gereden.. en me niet een keer vergist...

Op zich..zijn dat dingen waar je aan kan wennen.. dat sommige apparaten of machines anders bediend moeten worden.. Kijk naar draaibanken.. de een heeft een Nortonkast met ik weet niet hoeveel standen voor bijna elke spoed.. bij een andere draaibank mag je blij zijn dat je ofwel Metrisch dan wel Imperial draad kan snijden met Wisselwielen.., sommige banken hebben 6-8 snelheden voor de automatische voeding, ik heb achter een Pinacho gestaan met een 12 versnellingsbak erin..
Bij de ene is het een grote schijf bij een andere draaibank zijn het twee kleinere instelwieltjes.. of het is een handel, of 2, naast elkaar.. of Coaxiaal.. bij de Ernault draaibank stak er gewoon een versnellingspook uit de machinevoet..
en als je in een werkplaats werkt waar al die machines staan.. dan weet je vrij snel hoe je elke machine instelt.. dat hebben we op school al moeten leren.. want niet alle draaibanken waren hetzelfde.. we hadden op de LTS Weilers.. Primus.... en 1 Praktikant.. op de MTS was het een Allegaartje.. 1 Weiler, 2 draaibanken die eerder op een scheepswerf thuishoorden.. in het andere Lokaal een kudde Chineesjes, en 1 Maho..

En zo is het met CNC besturingen ook.. eh.. even kijken.. Fagor 800, Fagor 8050, Heidenhain 410, Brother HS-100, Mitsubishi DWC200H, Heidenhain 530 Mitsubishi FA20P, ZeusCNC, EdingCNC vanaf Release 3, Fadal 88HS, Heidenhain 620, Heidenhain 155, Philips CNC 520D, Fanuc, Heidenhain 630, Siemens (weet even niet welke.. denk een 820 op een Draaibank)Heidenhain 420, Grundig.. GrunWIE?...allemaal verschillend..en bijna allemaal prima om mee te werken, uitgezonderd de Fadal.. een goede besturing.. dat wel.. deed wat ie moest doen.. maar om em zover te krijgen.. om van de ene modus in de andere te geraken, moest je een toetscombi ingeven.. AU bijvoorbeeld voor Programma bewerken.. AD voor gereedschappentabel.. Dat is de enige besturing waarvan ik echt vergeten ben hoe ie werkt.

Als je kijkt naar de Heidenhain, de Fagor, de Siemens, de Fanuc, en de Mitsubishi besturingen.. SOFTKEYS.. Dus zou je wel kunnen stellen dat dat de standaard is.. ohja..zelfs ZeusCNC had dat.. en dat werkt fijn.. je kijkt naar je scherm, en je ziet meteen welke opties er voorhanden zijn.. dat is de kracht van een goede besturing denk ik..
en als je het ECHT goed wilt maken.. dan zorg je ervoor dat de boel een beetje logisch is ingedeeld..

Wat Zoomen en roteren betreft.. Ik doe even een statement!.. Laat dat zoals het nu is.. nu is het GOED..niets meer aan veranderen
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

Wat Zoomen en roteren betreft.. Ik doe even een statement!.. Laat dat zoals het nu is.. nu is het GOED..niets meer aan veranderen
nope: raam open, weg ermee! goed om zien dat ik niet de enige ben :D
Plaats reactie