Harmonic drive

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Harmonic drive

Bericht door Tonybryden »

Ik dacht ik koop een harmonic drive om een 4de as te gaan bouwen.
Ik dacht dat je daar rechtstreeks een drie klauw op kon monteren .
Maar als ik de h drive in elkaar zet lijkt mij dat ik er nog wat onderdelen voor moet maken om het tot een 4de as te laten werken.
Mijn vraag is , op welk deel zet je nu je 3klauw op.
Het lager kun je er ook gewoon weer uit drukken, dus lijkt het mij dat ik het lager met de as (wie ik nog moet maken) vast hoort te zetten.
Op you tube vind ik nou net niet hoe je dit in een behuizing plaatst.
Zijn er hier wat betere voorbeelden te vinden .
Of is dit weer zoals gewoonlijk weer te hoog gegrepen voor mij😀
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harmonic drive

Bericht door hfjbuis »

Ik dacht dat @benkr een harmonic drive had gebruikt voor een verdeeltafel.

viewtopic.php?p=235425&hilit=harmonic#p235425

Als je zoekt, kom je nog meer topics tegen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Harmonic drive

Bericht door benkr »

Ik heb geen idee wat voor harmonic drive jij hebt, maar de drive die ik heb gehad had een ingaande as en een soort van flens als uitgaande as, tussen beide zat een vertraging van 1 : 50.
Ik heb de drive verkocht aan Alex Brem als ik het goed heb, volgens mij heeft hij er nooit iets mee gedaan, geen idee of hij hem nog heeft, hij wilde er toen weer vanaf.
Ook serum heeft er 2 van mij, maar die zijn een stuk kleiner, geen idee of hij er iets mee gedaan heeft.

Geen van die drives kon je makkelijk uit elkaar halen maar het was wel mogelijk, het is echter niet iets wat je zo maar even doet, of wat zo maar vanzelf uit elkaar valt.

Wellicht kun je wat foto's posten, dat zal misschien de zaak verduidelijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Harmonic drive

Bericht door serum »

Zo'n harmonic drive heb je los niet veel aan. Je hebt er een kruislager/lagering met een behuizing bij nodig en een behuizing waar alles weer in gemonteerd zit. Soms zit er een flens op, soms een as.

Op die flens schroef je niet zomaar een drieklauw. daar moet waarschijnlijk een adapterplaat tussen. De stijfheid van je setup valt en stat met het type lagering dat er op die harmonic drive zit.

Kruislagers zijn doorgaans het meest compact en voor jouw toepassing het beste, en voor die harminc drives zijn weer kruislagers verkrijgbaar met hetzelfde gatenpatroon als de HD. Zoek eens een filmpje/foto op hoe die dingen in elkaar zitten en eea wordt wel duidelijk denk ik.

Alles is wel sterk afhankelijk hoe zwaar je hem wilt belasten. Ik heb voor mijn 4e as een planetaire reductie gekozen met een flensaansluitingm die planetaire reductie heeft een hele kleine omkeerspeling en een 1:10 reductie. Op die manier kan ik nog tot 400rpm draaien en is het voor mijn toepassing stijf/nauwkeurig genoeg.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Harmonic drive

Bericht door Tonybryden »

1

Foto's heb ik in mijn gallery geplaatst.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Harmonic drive

Bericht door serum »

Dat is alleen de harmonic drive zelf. Je mist het frame en de lagering.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Harmonic drive

Bericht door Tonybryden »

Was ik al bang voor dat het niet compleet is zo.
Dan leg ik deze maar op de schap, en ga op zoek naar een Chinees 4de asje😀.
Ik dacht dat dit de lager was wie ik nodig had , ik dacht al hoe kun je hier nou een 3klauw op bevestigen 🤣
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Harmonic drive

Bericht door serum »

Dit is een completere set;

https://www.ebay.nl/itm/284774181817

Maar deze is niet uitgevoerd met een kruislager. Kruislager is voor jouw toepassing eigenlijk wel nodig. of 2 normale lagers achter elkaar. (afhankelijk hoe zwaar je wilt verspanen)

let erop dat als je iets koopt, dat wanneer je 'harmonic drive' ziet staan dat het niet perse een harmonische drive is, maar HD is het merk. En ze maken ook planetaire reducties.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Harmonic drive

Bericht door Tonybryden »

Bedankt voor de info , maar dit gaat mij niet lukken om er een 4de as van te maken.
Ik zou niet weten waar te beginnen en hoe ik dit in een behuizing moet gaan bouwen.
Ik neem aan dat de andere lagers wie je noemt zijn om de as te lageren wie door de harmonic heen gaat.
Plaats reactie