ATC op eding, meldingen op het scherm?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 01 jun 2022 18:47 De Eding handleidingen zijn basic, punt. Zaken staan er verkeerd in, gewoon niet opgenomen in de manual en/of niet voldoende uitgebreid uiteengezet. Getuige de vele opmerkingen en vragen in dit forum.
Geef eens een voorbeeld van een cnc controller die dit beter doet ?
MachX staan ook veel vragen, Masso is nog weinig verkocht, LinuxCNC veel mensen krijgen het niet eens geinstalleerd :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door kawarider »

Ga je het dan zo maken dat je voorschrijft hoe iemand zijn machine moet bouwen, omdat het anders niet werkt.. dan krijg je daar weer gezeur over..
Dit zie ik als een van de voordelen van Eding, vaste aansluitingen voor elke dingen. Niet te configureren zoals Mach of UCCNC, maar die sensor sluit je op die ingang enz enz. Motioncontrol zou ik nog eens met UCCNC moeten vergelijken. Ik heb een snij-file waarbij de machine als een stijve hark beweegt, niet normaal. Eens zien of Eding dat beter doet, en dan teglijk de Proma nog eens proberen. Maar dat is plasma, hier niet van toepassing. ATC is zowat de natte droom van elke zelfbouwer. Dus, laat maar komen Serum!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Arie Kabaalstra »

kawarider schreef: 01 jun 2022 20:12 Dit zie ik als een van de voordelen van Eding, vaste aansluitingen voor elke dingen. Niet te configureren zoals Mach of UCCNC, maar die sensor sluit je op die ingang enz enz.
Ja.. dat zie ik dus ook zo.. EdingCNC is gewoon een "apparaatje" waar je van alles aan kan knopen.. alleen moet je dan wel zelf nog even instellen hoe je het gaat gebruiken, en daarmee kun je ook weer alle kanten op..

'k bedacht me eerder vandaag nog.. neem nou zoiets als een Spindelmotor.. je kunt een Servo gebruiken, Brushed of niet.. (juiste driver eraan.. en knallen), maar je kunt ook voor een Draaistroom motor gaan.. VFD eraan.. en Rossen met dat hok.. Stappenmotor?.. als je wilt.. kan dat.. waarom je dat zou willen?.. boeit niet.. het kan gewoon.. Gelijkstroommotor?.. no problem met de juiste driver..
Closed Loop, Open Loop Steppers, Servo's.. kan.. Lineare steppers?.. met de juiste drivers.. ook geen probleem..
Alleen terugkoppeling van Glaslinealen is er (nog) niet..
kawarider schreef: 01 jun 2022 20:12 ATC is zowat de natte droom van elke zelfbouwer. Dus, laat maar komen Serum!
't is niet alleen een Natte, maar ook een financiële droom.. die spindels zijn niet goedkoop.. voor de prijs van een ATC Spindel kan ik ook een hele machine met ATC tweedehands kopen..

de wisselaar is niet heel spannend om te bouwen, als je een Paraplu maakt.. als je geen zin hebt om ze te frezen, kan er wel iemand met een plastiekpoeper een handvol Toolclips maken.
De aansturing van een Paraplu kan dan wel weer een uitdaging zijn.. je kan er een as voor opofferen, of je maakt iets dat op pulsen werkt, 3 posities vooruit of achteruit?.. 3 pulsen eruit jagen.. en dat kan dan weer met sensoren bewaakt worden.. , met 2 sensoren kun je meten of ie de goede kant uit draait..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

UCCNC spreekt mij op zich ook wel aan hoor. Heb er vaker naar gekeken. Maar geen ballscrew mapping oid mogelijk, iets wat je bij Eding wel eenvoudig kan instellen. En de lokale support alhier van Eding is natuurlijk gewoon top. Heb nu van een aantal gebruiker de macro's gekregen, dat is natuurlijk een bijzonder fijn gegeven. Dan heb je een referentie vanaf waar je verder kan werken. Wordt zeer gewaardeerd!

Vanavond de 24V kant aangesloten. De fan is fanatiek weet ik nu (heel veel te fanatiek). Dat mag een flink stuk minder. Spindel overtreft tot nu toe wel mijn verwachtingen qua runout etc.

Weet niet of ik het handiger vind om die ventilator aan te sturen buiten eding om of om dat door Eding af te laten handelen. PWM aansturing, dat zit wel op die 760, maar of die PTC uitgelezen kan worden? Vermoed dat je dat op een arduinootje rapper voor elkaar hebt dan in Eding. (en ik zou dan op basis van de PTC waarde een ingang op eding kunnen schakelen bij een temperatuur boven de 80 graden en bij een temperatuur van 95 graden afschakelen. Toegestane temperatuur van de spindel is 110 graden. Ik zal eens testen of de support al wat verbeterd is bij Eding.

Heb hem een minuut of 12 op 24000 rpm laten draaien zonder fan en toen was het nog 31,7 graden in de ruimte was het 23 graden. En hij mist dan nog een stuk koeling door de montage op de machine. Zal hem toch niet vaak boven de 18000 rpm gebruiken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 01 jun 2022 22:35 en ik zou dan op basis van de PTC waarde een ingang op eding kunnen schakelen bij een temperatuur boven de 80 graden en bij een temperatuur van 95 graden afschakelen. Toegestane temperatuur van de spindel is 110 graden.
Welk merk spindel is dat? Ik vind het vrij fors, mijn watergekoelde spindel handboek staat max. 60 graden voor het koelwater.
Wat ik me ook afvraag is hoe heet de spindel dan wordt en de opname en frees.
Oftewel als je temperatuur niet constant is wat is dan de tolerantie op de afwijking van diameter en lengte van je frees bv ?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 01 jun 2022 22:35 ik zou dan op basis van de PTC waarde een ingang op eding kunnen schakelen bij een temperatuur boven de 80 graden en bij een temperatuur van 95 graden afschakelen
Persoonlijk lijkt mij 110 graden ook wel wat hoog. Dat de motor dat kan hebben zonder schade op te lopen geloof ik best. Maar de 60 graden die Kjelt noemt zou ik zelf liever aan houden als werktemperatuur. Als bij een langdurig hoge belasting de temperatuur dan toch hoger oploopt dan mag dat maar is de motor gemiddeld veel koeler.

Het sturen van de fan via Eding... tsja de CNC760 heeft genoeg analoge inputs om die PTC te meten maar we weten nog niet of die tijdens G-code executie wel gemonitord worden zoals de digitale inputs. Ook het aanpassen van een PWM output tijdens G-code afloop kon wel eens niet gaan.

Zelf zou ik een analoog schakelingetje maken met een paar transistoren die de fan harder laten draaien naarmate de temperatuur hoger wordt. Iets wat bij pakweg 40 graden begint de fan begint te laten draaien en vanaf 60 graden maximaal. Als je wat gegevens van de PTC en de fan voor mij hebt wil ik wel even puzzelen wat er mogelijk is?

Het kan natuurlijk ook met een Arduino en een PWM geschakelde transistor, maar goed het gaat mij altijd aan het hart iets op te lossen met 2 miljoen transistoren als het ook met twee kan :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 02 jun 2022 08:45 Het kan natuurlijk ook met een Arduino en een PWM geschakelde transistor, maar goed het gaat mij altijd aan het hart iets op te lossen met 2 miljoen transistoren als het ook met twee kan :lol:
Zo dacht ik vroeger ook maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt. Op het moment dat het project klaar is en je werkt er een paar dagen mee dan beginnen dingen op te vallen die je toch net iets anders wilt of wat je mist.
Met een dedicated fixed oplossing kun je weer opnieuw beginnen.
Met de huidige prijzen van de microcontrollers (voor de shortage :mrgreen: ) is het een no-brainer om dat te gebruiken zodra er iets berekend moet worden en of beslissingen moeten worden genomen op basis van inputs.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Temperatuur is hoog, maar normaal voor dergelijke spindels. Als ik in de handleiding (die fors uitgebreider is) kijk van de HSD die op mijn grote machine zit (ruwweg bouwgelijk) zit de trip temperatuur tussen de 100 en de 130 graden afhankelijk van het model.

Het is trouwens een HQD 4,5kw spindel. In die handleiding staat 110 graden celsius.

Met permanent magneet motoren met neodymium magneten mag je niet boven de 100 graden, omdat de magneten dan permanent kracht kunnen verliezen. Met vloeistofkoelingen heb je andere uitdagingen.

Arduino vs transistoren;

alles kan, kan er ook een kant en klaar circuitje voor gebruiken die de ventilator onafhankelijk regelt van de ingebouwde PTC. Op mijn huidige spindel heb ik de 12V fan op 5V draaien en een clixon gebruikt die boven de 38 graden de 5V spanningsregelaar overbrugd. Voor de zekerheid heb ik er 2 clixons op gezet. Maar 0rpm is ook prima in dit geval. Met een arduinootje en PWM kan je makkelijker sturen dan met elektronica. (vind ik althans). Dergelijke clixon kan er ook op om ellende te voorkomen. En met een simpele arduino heb je veel meer mogelijkheden die je ook kan laten regelen. (outputs op bepaalde temperaturen voor een red flag in eding oid).

Wil nog niet te ver verzanden in de details, misschien heeft Sorotec gewoon een kant en klare oplossing voor dit verhaal. Zal ze eens contacten.

Eding geeft aan dat ze het aanraden om het extern op te lossen, wel viel ze op dat er de laatste tijd meer en meer PLC gerelateerde features werden gevraagd. Daar is de hardware/software nu nog niet aan toe.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 02 jun 2022 09:22 Met een dedicated fixed oplossing kun je weer opnieuw beginnen.
Nee hoor, in een goed design heb je gewoon een paar weerstandjes waarmee je de parameters kunt aanpassen, in dit geval de start en eind temperatuur, meer valt er niet te verzinnen voor zo'n simpel iets. Je kunt daar potmeters voor nemen maar daar hou ik dan weer niet zo van omdat het de MTBF van het geheel flink onderuit haalt.

Ik ben het wel met je eens dat een Arduino gebruiken ook heel goed kan, flexibeler is, en bijna niets kost. Maar dan moet je wel een beetje bekend zijn met microprocessor oplossingen anders gaat het toch heel veel tijd kosten...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door P1-Engineering »

PTC aansluiten op zo'n soort controllertje lijkt mij toch de meest eenvoudige optie:

https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-et ... 03:1389203

Op de relais uitgang dan de 24V voor de fan en klaar ben je.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2022 21:39
Alleen terugkoppeling van Glaslinealen is er (nog) niet..

.
Toevalling inside info dat dit eraan zit te komen?. :mrgreen:
Ga ze nu op de Delta servo drives aansluiten maar dan mis je nog steeds de terugkoppeling met Eding. Als tussen Eding en de controller iets fout gaat ben je nog steeds de pineut.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 02 jun 2022 21:23
Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2022 21:39
Alleen terugkoppeling van Glaslinealen is er (nog) niet..

.
Toevalling inside info dat dit eraan zit te komen?. :mrgreen:
Ga ze nu op de Delta servo drives aansluiten maar dan mis je nog steeds de terugkoppeling met Eding. Als tussen Eding en de controller iets fout gaat ben je nog steeds de pineut.
inside info?.. nee eerder wishful thinking.. nou heb ik "achter de schermen" wel meer contact met EdingCNC, maar ik weet niet alles, en wat ik weet.. vertel ik hier ook niet allemaal.. :lol:

Uiteindelijk, als je CNC besturingen maakt, dan wil je die terugkoppeling er zeker wel een keer in hebben.. netzoals Realtime Spindelencoder terugkoppeling voor dingen als Rigid tapping, en wie weet?.. Spindel orientatie voor C-as Freeswerk op een CNC Draaibank met LiveTooling?.. of al is het alleen maar georienteerd boren.. om maar wat te noemen..

Allemaal zaken die in de Professionele besturingen van de grote merken allang beschikbaar zijn, en waar wij nog van dromen (uitgezonderd die één of anderehalve mazzelpik die dagelijks met dergelijke machines en besturingen kan en mag werken).

we kunnen van alles verzinnen.. en sommige dingen.. die zouden toch ooit eens in de besturing moeten komen.. gewoon omdat het kan, en omdat we er iets mee kunnen..

Binnenkort is er weer de Open Dag bij EdingCNC.. dan moeten we maar eens bijkletsen.. (ik knoop de EMCO 5 wel weer tussen de snelbinders )
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Jacala »

P1-Engineering schreef: 02 jun 2022 21:23
Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2022 21:39
Alleen terugkoppeling van Glaslinealen is er (nog) niet..

.
Toevalling inside info dat dit eraan zit te komen?. :mrgreen:
Ga ze nu op de Delta servo drives aansluiten maar dan mis je nog steeds de terugkoppeling met Eding. Als tussen Eding en de controller iets fout gaat ben je nog steeds de pineut.
Bij mij (Yaskawa) zit het errorsignaal van de driver gewoon in serie naar een ingang van Eding die continu gemonitord wordt. Wordt de verbinding verbroken (kabelbreukje, storing in de servo, wat dan ook) dan stopt de machine. Krijg je bij eding de foutmelding "yaskawa servo error" en trek je de deur van de controle kast open om te kijken wat er is. Yakawa's hebben een LCD schermpje waarop de foutcode wordt weergegeven. Denk dat Delta dat ook wel heeft? Geen idee

Gebeurd dit in de werkelijkheid? Nee al jaren niet die storing gehad terwijl we honderden kilometers per jaar frezen. (ongeveer 20 tot 35 uur per week)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Ik ben er ondertussen uit. Ik ga het ATC gebeuren met een Siemens logo plc doen. Morgen komt ie binnen. Je kan er ook eenvoudig de pause input of de error input van eding aan hangen. En de alm out van de servo's kan je er ook via laten lopen, zodat je ook kan zien welke as in de fout schiet. De Yaskawa's hebben inderdaad een keurig schermpje. RUN staan ze standaard op als ik mij niet vergis. Met die PLC kan je op die manier eenvoudig veel randzaken monitoren zonder een input of output op je eding op te hoeven offeren.
Ik zat aan wat getimede functies te denken, zoals de tool in spindel sensor en de tool out sensor. Mochten die binnen een bepaalde tijd niet getriggerd zijn na het aansturen van een pneumatische klep, dan mag de controller niet meer verder bewegen.

Mijn machine werkt op zich prima, heb geen zin om de hele stuurkast overhoop te trekken om een nieuwe Eding kaart te monteren.

Ik activeer het ATC deel van de plc door een sensor te activeren met de Y as.
Plaats reactie