advies luchtsysteem

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

advies luchtsysteem

Bericht door ocf81 »

Zoals sommigen van jullie weten ben ik aan het kijken of ik een CNC wil maken of niet. Als ik dat ga doen, dan ben ik er voor mijzelf nu wel uit dat een ATC toch wel héél hoog op het wensenlijstje staat. Ik wil liever één keer een tool goed inzetten dan elke keer weer fouten maken.
Ik zou graag jullie advies willen over de opzet van het luchtsysteem.

Als ATC syteem wil ik graag een AMB 1400 FME-W DI freesmotor willen toepassen. Ja het maakt lawaai en is niet borstelloos, maar de gereedschapsopname groter is dan bij opzetstukken voor reguliere CNC motoren/spindels terwijl het een veel vriendelijker geprijsd alternatief is dan de ATC spindels die bij ca €3500 beginnen. Deze motor heeft voor het ATC gedeelte 2 luchtleidingen nodig welke op 6-8 Bar werken, en de bovenkant van de range is naar verluid beter voor het succesvol lossen van de houder.
Daarnaast wil ik graag een koelingssysteem toepassen waar ik ook luchttoevoer voor verwacht nodig te hebben. In eerste instantie zat ik naar de FogBuster te kijken, maar gezien de lage druk waar dat systeem mee werkt twijfel ik of dat het systeem moet worden. Is dit een goed alternatief?

Een groot vraagteken is de compressor. Volgens mij is het wel een voordeel dat de koeling en de ATC niet tegelijk van druk moeten worden voorzien, maar ik heb echter nog geen idee welk volume van luchtverplaatsing de compressor aan moet kunnen om dit systeem continue van voldoende druk te voorzien tijdens het koelen. Voor het ATC gedeelte heb je niet zo veel lucht nodig (ca 3l per luchtstoot volgens de AMB site), maar voor de koeling weet ik niet wat de vereisten zijn. Is deze compressor met een verplaatsing van 155l/min, geschikt is voor deze opstelling?

De AMB heeft twee 3/2 solenoïde kleppen nodig. Als ik het goed begrijp hebben koelsystemen zoal de FB één 2/2 solenoïde klep nodig. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of ik voor de AMB solenoïde kleppen ook een eindblok nodig heb voor als de klep geen druk levert aan voor het wisselen van tools. Als ik het goed begrijp is er bij een 3/2 solenoïde een alternatief luchtpad mogelijk.

Daarnaast moet de FogBuster, en ook andere alternatieven die ik bij Sorotek gezien heb, op een andere druk werken dan de AMB. Is er een eenvoudige manier om de druk voor de leiding van het koelsysteem te verlagen zonder heel veel lucht te lozen?

Voor de luchtverdeling wil ik graag een distributieblok gebruiken. Natuurlijk moeten er de juiste slangen, pluggen en fittingen bij komen om alles aan te sluiten. Zijn er nog onderdelen die aan deze lijst moeten worden toegevoegd?
¡Onafhankelijk denker!
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: advies luchtsysteem

Bericht door benkr »

Als compressor denk ik dat een iets grotere wel aan te raden is, niet alleen omdat de door jou aangehaald een redelijk klein drukvat heeft, maar ook omdat met een zo'n dubbel compressortje het volume maar beperkt is.
Ik zelf gebruik deze:
https://www.toolmania.nl/nl/100-liter-p ... 76340.html
Qua prijs scheelt die niet eens veel met het door jou voorgesteld exemplaar.

Voor wat betreft de toolwisselaar denk ik dat een goed controleerbaar toerental ook best wel belangrijk is, zo'n AMB of Kress of een soortgelijk ding zal het zeker ook doen, maar zo'n echte 3 fasemotor laat zich toch wel stukken beter regelen.

Bedenk ook dat zo'n toolwisselaar graag schone en droge lucht te eten krijgt, vooral vocht is funest voor de goede werking van zo'n wisselaar.
Plaats reactie