Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

Zo duur zijn die tangen nog niet eens
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... sche-slang
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door serum »

DaBit schreef: 01 jun 2022 14:12 Pff, hydraulisch persen.. Hoezo overkill...
De beste oplossing is meestal diegene die zelf kan doen of repareren en waar ik geen heel bijzonder spul voor nodig heb.

Wat ook verbazingwekkend goed werkt als slangklem is simpelweg ijzerdraad. 2x rondom, met een vlechttang (of platbektang, of waterpomptang, of bahco, of..) de uiteinden in een wokkel draaien tot het spul goed strak staat, afknippen, vlechtdeel wegbuigen, klaar. Kun je ook mooi in het 'dal' van de slangtule doen; knappe slang die dan nog losschiet. Of eventueel in 2 dalen. Ik moet de eerste falende ook nog meemaken. En het past bijna overal en je kunt er altijd wel bij.

Dikte ijzerdraad wel wat in verhouding met de slangdikte kiezen; 3mm dik draad werkt niet met een 6mm benzineslangetje, 0.5mm dik draad werkt niet met een 50mm slang.

En nu komen er vast 1000 redenen waarom het een heel slecht idee is :mrgreen:
Neuhj, prima. Het snoert enorm goed aan als je een paar lussen erom legt. En ook mooi evenredig aangeklemd. Of het mooi genoeg is voor mijn OCD is vers 2.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 01 jun 2022 15:38 Of het mooi genoeg is voor mijn OCD is vers 2.
Ik ben van de 'als het mooi had willen zijn dan had het maar door moeten leren voor koelkast'-afdeling :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 01 jun 2022 14:12 Wat ook verbazingwekkend goed werkt als slangklem is simpelweg ijzerdraad. 2x rondom, met een vlechttang (of platbektang, of waterpomptang, of bahco, of..) de uiteinden in een wokkel draaien tot het spul goed strak staat, afknippen, vlechtdeel wegbuigen, klaar. Kun je ook mooi in het 'dal' van de slangtule doen; knappe slang die dan nog losschiet. Of eventueel in 2 dalen. Ik moet de eerste falende ook nog meemaken. En het past bijna overal en je kunt er altijd wel bij.
Daar zijn hele mooi youtube filmpje van.
Volgens mij is het grootste euvel het vaak een net iets te kleine / dunne slangpilaar. En die slangklemmen zijn tegenwoordig ook bagger, die draai je vaak genoeg gewoon dol.
Ik pak wel altijd een dop schroevendraaier om ze aan te draaien, voor je het weet schiet je schroevendraaier uit de gleuf door je hand.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

Als je maar geen tiewrap gebruikt
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door DaBit »

Mwah, heb ik onderweg ook wel eens gedaan met een koelvloeistofslang. Als je ze gewoon van Hellermanntyton of iets dergelijks pakt dan werkt dat ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door WillyH »

Als je toch aan ander materiaal toe bent, kies dan meteen voor veiligheidskoppelingen. Met een gewone koppeling kan die bij het lostrekken (ergens achter blijven haperen) gaan rondslingeren in de werkruimte. Met schade of ander leed tot gevolg. Zo'n doorschijnende versterkte slang is misschien goed om even te gebruiken, echter als je langdurig stevig moet werken met de compressor kan de perslucht behoorlijk warm worden en mijn ervaring is dat die slangen het dan opgeven.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 31 mei 2022 07:44
benkr schreef: 30 mei 2022 22:41 De koppelingen die ik daar voor heb liggen heb ik bij Lidl besteld.
Interessant is dit Euro of Orion? Wil je even checken?
Ik heb zelf alles al van Orion.

Afbeelding
Ik ben speciaal voor jou net nog even de schuur ingelopen, pech voor jou, het is Euro.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk al best wel een tijd niets anders meer gezien heb, lijkt me ook logisch, het heet niet voor niet "Euro".
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door serum »

Ja, meeste in NL is bij mijn beste weten ook Euro. Ik heb het op de zaak en thuis ook. Immer Euro.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door benkr »

Ik heb het idee dat dat "Orion" jaren geleden de standaard was, maar dat is inmiddels echt wel 20 á 30 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Mcgyver »

benkr schreef: 01 jun 2022 22:05 Ik heb het idee dat dat "Orion" jaren geleden de standaard was, maar dat is inmiddels echt wel 20 á 30 jaar geleden.
Dat was het ook, alleen werkt het tegenwoordig niet zo meer door de kleine inwendige diameter.

Tegenwoordig is de standaard euro , maar atlas copco heeft ook een versie die iets groter is als euro :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

Jammer inderdaad, mijn gereedschapswinkel heeft destijds ooit die keuze gemaakt.
Ze hebben allebij altijd op voorraad.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

In ieder geval bedankt voor het checken Ben.
Wat zijn die twee dubbel dingen van die aansluitset eigenlijk zijn dat draaibare koppelingen of zo ? Nooit gezien.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 01 jun 2022 23:16 In ieder geval bedankt voor het checken Ben.
Wat zijn die twee dubbel dingen van die aansluitset eigenlijk zijn dat draaibare koppelingen of zo ? Nooit gezien.
Ja, inderdaad, dat zijn draaibare koppelingen, soms heel handig en soms vreselijke ondingen, ligt maar net aan de positie.
Plaats reactie