BASF PLA pro1

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

BASF PLA pro1

Bericht door diepchess »

Wat is soortelijk gewicht van BASF PLA PRO1?

Zie dat BASF PLA PRO1 wordt aangeboden en in test van deze: https://www.youtube.com/watch?v=UtRJ4lnNAXY

Daar kwam het er lang niet slecht vanaf qua stertke. Nu wil ik natuurlijk nog wat drones gaan prototypen dus sterke materialen voor nodig.

Nu is eerste prioriteit dus niet gewicht (balsahout, fibers etc vast professioneler dan als je weinig drones wilt bakken),
maar ik vroeg me toch sterk af wat soortelijk gewicht is van BASF PLA PRO1.

Het is echter niet zo best als een standaard grijs filament wat hij ook test, terwijl gros PLA stuk slapper is.

Nylon legt 't totaal af bij 'm (maar heeft andere eigenschappen die goed zijn natuurlijk).
ABS veel sterker dan ik dacht in zijn test.

Laat toch wel zien dat er wildgroei aan PLA filamenten is die allemaal onder verzamelnaam PLA verkocht worden.

Ervaringen met BASF PLA PRO1 alhier?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: BASF PLA pro1

Bericht door Goudgele »

https://www.conrad.nl/nl/p/basf-ultrafu ... tDownloads

Onder downloads de datasheet waar het in staat
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: BASF PLA pro1

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 01 jun 2022 19:14 https://www.conrad.nl/nl/p/basf-ultrafu ... tDownloads

Onder downloads de datasheet waar het in staat
Dat is normaal PLA.

Ik bedoel deze:

https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... -stuks.pdf

Soortelijk gewicht staat niet op dat datablad.

https://www.conrad.nl/nl/p/basf-ultrafu ... 09365.html

Dus niet normaal PLA maar ultrafuse PR1 van 'pro1'.
Conrad list dat als 'tough pla'.

Op datablad geen soortelijk gewicht. Verder neem ik aan dat glass transition temperatuur rond de 60+ is maar dat weet je ook nooit zeker.
Aanname vooralsnog is dat het PLA is met wat troep erin gemixed en doordat BASF het massaal mixed en goed mixed dat het goed consistent is. Maar dat zijn aannames. Kan wel uitmaken voor soortelijk gewicht.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: BASF PLA pro1

Bericht door Goudgele »

Kwestie van aan de producent/leverancier vragen dan. Als het niet in de datasheet staat vermeld is het voor iedereen gokken. Overigens denk ik niet dat het ver van "normaal" pla vandaan gaat liggen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: BASF PLA pro1

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 01 jun 2022 21:00 Kwestie van aan de producent/leverancier vragen dan. Als het niet in de datasheet staat vermeld is het voor iedereen gokken. Overigens denk ik niet dat het ver van "normaal" pla vandaan gaat liggen.
77 euro uitgeven om erachter te komen dat het gewoon marketingtruuk is?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: BASF PLA pro1

Bericht door Goudgele »

Een vraag stellen aan de fabrikant kost geen geld lijkt me?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BASF PLA pro1

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BASF PLA pro1

Bericht door DaBit »

Drones als in vliegdingen? Ver weg blijven bij pla en petg tenzij je het als mal gebruikt voor composiet. Een paar keer landen en het scheurt. 3D geprint polycarbonaat heeft die neiging ook. ABS en nylon zijn meestal beter geschikt. PA-CF helpt met stijfheid en warpen, niet zozeer met sterkte.

BASF Ultrafuse PP is ook een leuk materiaal. Licht, vrij taai en daarmee vrij slagbestendig, knap RF-transparant. Niet erg stijf; dat zul je met geometrie op moeten lossen. Ik kan er deels TPU mee vervangen en zo best leuke gewichtsbesparingen realiseren. Dat gewicht kun je beter in statorvolume van de motoren en de batterij stoppen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: BASF PLA pro1

Bericht door diepchess »

@hugo, dank 1.25 kilo - die zocht ik inderdaad. PLA hier zit heel exact op of dichtbij de 1.30 kilo per kilo en als we ook bewaartemperatuur erbij nemen die boven de 15C moet zijn maar minder dan 30C, dan is het mij duidelijk dat er wat troep aan toegevoegd moet zijn die niet standaard is. Epoxy moet je ook boven de 15 bewaren. Minder dan 30C komt vaker voor overigens bij fiks wat materialen.
DaBit schreef: 01 jun 2022 23:46 Drones als in vliegdingen? Ver weg blijven bij pla en petg tenzij je het als mal gebruikt voor composiet. Een paar keer landen en het scheurt. 3D geprint polycarbonaat heeft die neiging ook. ABS en nylon zijn meestal beter geschikt. PA-CF helpt met stijfheid en warpen, niet zozeer met sterkte.

BASF Ultrafuse PP is ook een leuk materiaal. Licht, vrij taai en daarmee vrij slagbestendig, knap RF-transparant. Niet erg stijf; dat zul je met geometrie op moeten lossen. Ik kan er deels TPU mee vervangen en zo best leuke gewichtsbesparingen realiseren. Dat gewicht kun je beter in statorvolume van de motoren en de batterij stoppen)
ABS was vooraf dus ook mijn keuze. Is alleen heel lastig natuurlijk om zonder warping te 3d printen. Verder is het ook heel lastig het zo te 3d printen zonder dat er interne krachten nog in het ABS zitten - wat dus vaak warping veroorzaakt - maar ook als je 't niet hebt zit die kracht er nog wel in.

Wil nog eens uitzoeken cq youtubes vinden of die warping helemaal weggaat als je de zaak erboven verhit (probeer het woord heated chamber beetje te vermijden om begrijpelijke redenen al zouden die patenten ondertussen vervallen moeten zijn).

Yep dat van PC weet ik. Is te broos. Verder ook niet speciaal tenzij je speciale applicatie hebt waar het heel geschikt voor is.

Is ook beetje algemene zoektocht niet alleen voor drones maar in eerste instantie wel voor drone achtigen. Beetje algemene orientering want materialen gaat hard in filamentvorm en na paar jaar hoort er veel ervaring te zijn opgedaan met een en ander dan en er zijn subonderdelen altijd die je weer in ander materiaal wilt maken. Wat ik dus bij PLA achtigen vrees is niet alleen gewicht en broosheid maar met name de glass transition temperatuur. Bij opdoen kennis materialen denk ook aan specifieke onderdeeltjes.

Overigens is carbonachtigen ueberhaupt een lastig fenomeen want geeft enorm radarprofiel in principe zo begrijp ik uit documentatie. In hoeverre dat onderzoek klopt weet ik niet, want in dat soort wereldjes moet je niet iets wat op papier staat voor gesneden koek aannemen. Desinformatie is de normaalste zaak ter wereld als er militarie toepassingen ergens zijn. Hele volksstammen bevestigen dat iets niet werkt wat feitelijk gesproken onderdeelvan de oplossing is of de oplossing in zijn geheel vormt. Daar ben ik in verleden ook vet beetgenomen. Baal er nog van.
We snappen 't klappen van de zweep daar terwijl je toch iets sterks moet hebben en probeer het maar zonder carbon bestandsdeel in de materiaalkunde als de portemonnee ook iets gebakken wil zien wat betaalbaar is als je het in massaproductie ooit nog eens wilt opstarten.

Kijk dat peek achtigen op papier prachtig materiaal zijn snappen we allemaal. Grote treksterkte op papier en hoge smelttemperatuur en dus ook hoge temperatuur tot waar materiaal gebruikt kan worden. Het nadeel van PEEK kennen we ook allemaal. Prijs natuurlijk en in de praktijk wordt de koek niet zo heet gegeten dat het precies alle eigenschappen heeft zoals je zou hopen dat het zou hebben.

Wat in dat opzicht of beter algemeen opzicht interessant is, is wat ik bij McMaster-Carr zag staan. Ga ik eens wat youtubes over opzoeken. Ik kan beter screenshot maken naast link geven.

de link:
https://www.mcmaster.com/3d-printer-fil ... size~3-kg/
FilamentPCTG.png
Kijk Carbon Fiber PLA. Waar het oog op viel is niet zozeer de eigenschappen die gegeven worden maar het woordje 'annealing'. En dat gebeurt op een temperatuur die ver onder smeltpunt zit. Het resultaat wat ik uit dit beknopte tabelletje haal, als dat waar is, is dat ineens de glasstransitiontemperatuur van 60C vertrokken is en dat dat dan boven de 138C moet liggen.

Met een heated bed, men zette er een kap over het object heen en met wat regeltjes gcode wordt het volautomatisch geannealed natuurlijk.

Vraag is wat er na de annealing verder nog voor eigenschappen zijn die het materiaal heeft. Bijvoorbeeld: zijn alle interne krachten er uit en is het in de layerrichting ook een stuk sterker geworden? Dat soort vragen - best wel boeiend.

Belangrijkste vraag is natuurlijk ook de maatnauwkeurigheid. PLA kun je ongeloofiljk nauwkeurig printen. In hoeverre is er sprake van vervorming tijdens het annealing proces als je dat heel voorzichtig doet?

Eens wat diggen op youtube en 't worldwideweb of er al luitjes zijn die zich daarmee beziggehouden hebben!

Verder ook de treksterkte. Die zou ook enorm moeten toenemen als je 't annealed. Die genoemde treksterkte op andere plekken van PCTG is zeker al niet slecht te noemen, maar annealed zeker heel erg boeiend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BASF PLA pro1

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 02 jun 2022 01:48 dan is het mij duidelijk dat er wat troep aan toegevoegd moet zijn die niet standaard is.
Logisch toch? Doen ze bij beton ook om specifieke eigenschappen te verbeteren, hout impregneren ze, ijzer en aluminium legeren ze, noem het maar op.
Overigens is carbonachtigen ueberhaupt een lastig fenomeen want geeft enorm radarprofiel in principe zo begrijp ik uit documentatie.
Ah, gaat het die kant op. Nou, trek een nummertje en sluit achteraan in de rij aan. Jij bent nummer 324.
Het nadeel van PEEK kennen we ook allemaal. Prijs natuurlijk en in de praktijk wordt de koek niet zo heet gegeten dat het precies alle eigenschappen heeft zoals je zou hopen dat het zou hebben.
En exact hoeveel onderdelen heb jij al uit PEEK gefabriceerd?
Eens wat diggen op youtube en 't worldwideweb of er al luitjes zijn die zich daarmee beziggehouden hebben!
Velen.
'salt remelting' kun je ook eens op googelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: BASF PLA pro1

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 02 jun 2022 08:18
diepchess schreef: 02 jun 2022 01:48 dan is het mij duidelijk dat er wat troep aan toegevoegd moet zijn die niet standaard is.
Logisch toch? Doen ze bij beton ook om specifieke eigenschappen te verbeteren, hout impregneren ze, ijzer en aluminium legeren ze, noem het maar op.
Overigens is carbonachtigen ueberhaupt een lastig fenomeen want geeft enorm radarprofiel in principe zo begrijp ik uit documentatie.
Ah, gaat het die kant op. Nou, trek een nummertje en sluit achteraan in de rij aan. Jij bent nummer 324.
Wellicht nummer 20000 eerder, maar wel nummer 1 als het gaat om Artificial intelligence software die 't op de lange termijn moet gaan doen.

Mijn focus is altijd geweest zoveel mogelijk kennis te implementeren in machine learning. Wat daar werkt hoor je natuurlijk niks over.
Maar aantal figuren op de planeet die bezig waren zoveel mogelijk kennisregels te implementeren en daardoor dus ook veel ervaring met zoveelde graats kennis hebben - die kun je op 1 hand tellen op de planeet. Echt letterlijk.

Wat ze de ANN's tegenwoordig voeden voor de autopiloot/automotive projecten is lachwekkend weinig parameters. Anders heb je te veel rekenkracht nodig en kost de learning belachelijk lang omdat ze dan een echte trainingsset moeten produceren die belachelijk groot is!

Dus vandaar dat ze altijd 't zelfde doen overal en dat is maar met handvol parameters werken. Zo werkt de mens echter niet.

Vanzelfsprekend zijn dit wel projecten die heel lang kosten. Het is lange adem. 10 jaar is soms niks in zo'n project. Vandaar dat je er vroeg mee moet starten.

Aan die AI kennis heeft men dus op de korte termijn nu even niks. Op lange termijn is het enige wat gaat winnen.
Het nadeel van PEEK kennen we ook allemaal. Prijs natuurlijk en in de praktijk wordt de koek niet zo heet gegeten dat het precies alle eigenschappen heeft zoals je zou hopen dat het zou hebben.
En exact hoeveel onderdelen heb jij al uit PEEK gefabriceerd?
Niet zelf gemaakt wel mee geexperimenteerd. Jij?
Eens wat diggen op youtube en 't worldwideweb of er al luitjes zijn die zich daarmee beziggehouden hebben!
Velen.
'salt remelting' kun je ook eens op googelen.
Heel interessant!

https://www.youtube.com/watch?v=nRLJ4ylGTFc
https://www.youtube.com/watch?v=DyAKtS1b3SQ
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BASF PLA pro1

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 02 jun 2022 14:00 Niet zelf gemaakt wel mee geexperimenteerd. Jij?
Zeker wel, wel enkel draaien en frezen, niet met printen. Prachtig spul als je eigenlijk op zoek bent naar niet-thermisch/niet-elektrisch geleidend metaal. Vrij sterk en stijf voor een kunststof, weinig kruip, bestand tegen alles wat lelijk is. Nadeel is de prijs; voor 100 euro aan PEEK past in een envelop.
Heel interessant!
Ik ga het binnenkort toch eens proberen op wat polypropyleen. Dichtheid, (lage) stijfheid en slagvastheid van dat spul bevallen me wel, maar toch scheurt het na herhaaldelijke klappen. Een kijken of ik dat kan reduceren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: BASF PLA pro1

Bericht door P1-Engineering »

Zou hier een rolletje van bestellen:

https://www.extrudr.com/en/products/cat ... warz_3260/

Of deze, maar is iets lastiger om goed te krijgen:

https://www.extrudr.com/en/products/cat ... rbon_2410/
Plaats reactie