Asdikte aanpassen (vergroten)

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
User
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2022 01:09

Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door User »

Hallo,

Dit is waarschijnlijk een zeer ongewone vraag, misschien hoort deze vraag hier zelfs niet thuis. Toch hoop ik dat jullie mij iets of wat kunnen helpen met mijn vraag.
Ik heb zelf iets dat defect is en normaal gezien ‘onherstelbaar’ is, echter uit interesse zou ik toch eens willen zien of hier echt geen oplossing voor is. Het onderdeel zelf is ook niet verkrijgbaar bij de producent.

Het gaat eigenlijk hierover:
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn trommelkruizen die in wasmachine's gebruikt worden.

Wel het probleem zit zo, een fabrikant produceert toestellen met hierin een kruis in een aluminiumlegering. Deze legering kan echter slecht tegen de omstandigheden in het toestel en ‘verbrokkelt’ tot metaaldeeltjes. In oude toestellen werd dit zelfde onderdeel ook toegepast echter niet in een aluminiumlegering maar in staal, dit stalen onderdeel was oersterk en ging nooit defect. Nu wat werd er regelmatig gedaan, verpulverde aluminium onderdeel werd vervangen (door het veel oudere) stalen onderdeel. Echter in de recente toestellen is dit niet meer mogelijk omdat de asdikte aangepast is, vroeger was dit 25mm en 30mm. Intussen heeft de producent dit aangepast naar een asdikte van 30 en 35mm, ook de vertanding is een stukje korter maar dit is maar het minste.

Zie foto:
Afbeelding
Dit is het onderdeel in nieuwstaat:
Afbeelding

Achteraan de as komt de glijbus, deze dient in de afdichtingsring te schuiven (zodat de lager beschermd word tegen het water)
Afbeelding

Hoe zouden jullie als mechaniekers dit oplossen?
Een Duitser was er in geslaagd om de asdikte aan te passen, maar vertelde er niet bij hoe.

Bedankt in voorbaat
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door bartL »

Komt die bus om het deel wat vergroot moet worden? Kan je dan niet eenvoudiger een nieuwe bus maken met de juiste buiten- en binnendiameter?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door hfjbuis »

Als ik het goed begrijp is de nieuwe as 5 mm dikker geworden op 2 passingen. In dat geval zou afdraaien een optie kunnen zijn als de as niet hol is.

Mocht de nieuwe as dunner zijn, dan zou je 2 busjes kunnen (laten) maken om de as op te dikken.

Die as draait in een lager. Het lager aanpassen is soms ook een optie.

Eventueel zou je de oude as kunnen monteren op de nieuwe drager.

Als je in je profiel je woonplaats (of omgeving) aangeeft, reageert misschien iemand uit de buurt!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
User
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2022 01:09

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door User »

Bedankt al voor jullie reacties

De nieuwe as is inderdaad op twee plekken 5mm dikker geworden. Echter wil ik net het oude kruis monteren (met de dunnere as) omdat dit sterker is. Achteraan komt de glijbus dan de afdichting en dan moet de as in het lager.

Ik zou inderdaad zoiets als 2 busjes nodig hebben, maar die moeten er toch goed rondzitten? Want anders gaat dit misschien ook rond de binnenste as draaien?

Maarja de originele as overzetten zou precieziewerk zijn want hier mag geen slag opzitten want dan draait het uit zijn center
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door Rocnc »

je kan die busjes met een krimppassiing bevestigen? (heet stoken, zodat ze uitzetten, op de as schuiven, af laten koelen op de goede plek). Voor de juiste maten zal vast literatuur zijn.

Lang geleden heeft een monteur onze wasmachine-as ook verbust (huishoud machine). Gewoon met bussen en Loctite. Bij ons thuis en zonder nadraaien natuurlijk. Is nog jaren prima gegaan.

Volgens mij is centrisch lopen niet heel belangrijk. Er moet natuurlijk niets gaan aanlopen, maar een wasmachine is ontworpen op onbalans. Vanwege de prop wasgoed. Die zal vrijwel zeker onbalans veroorzaken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is dit een heel speciale toepassing?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door Swake »

Indien dat toestel op de voorgeschreven manier gebruikt wordt/werd dan gaat het mijn inziens over een fabricagefout. Die foto geeft duidelijk aan dat het verkeerde materiaal werd gebruikt voor dat kruis. Er kan niet gesproken worden van gewone sleet. Vermoedelijk kan je garantie bij de fabrikant inroepen welk in die geval niet beperkt is met die gekende verplichte 2 jaar gewone garantie. Enfin... dat is een heel ander verhaal natuurlijk

- Busjes erop persen of lijmen lijkt me ook een goede en eenvoudige oplossing.
- De as van het nieuwe kruis met lassen verdikken en dan op maat weer afdraaien kan ook maar dat vergt een grote draaibank.

Indien het herstellen meer kost dan een nieuwe machine is het ook niet echt een goede oplossing denk ik dan. Wordt het seriewerk of is het een uniek stuk?
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door Swake »

Ow... wacht even.... is dat een RVS trommel? En ze hebben daar een aluminium kruis op gezet? en dat wordt belast in een vochtige/natte omgeving?
Dat geeft heel galvanische corrosie en vreet dus het aluminium op. Heb daar een eerdere ervaring mee gehad in een totaal ander domein waar RVS schroeven de alu lat ging invreten dat het moest vasthouden, en dat ging zelfs bijzonder snel.
When it fits stop using the hammer.
User
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2022 01:09

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door User »

Hallo

Bedankt voor jullie reacties.
Dit gaat om inderdaad om een RVS trommel, helaas is hier totaal niets van garantie voor.
Er zijn trouwens ook toestellen waar het kruis na enorm veel draaiuren niet defect is gegaan. Alhoewel mijn waterontharder (zouten?) denk ik wel een verzwarende omstandigheid is voor deze legering…

Het laten herstellen zou onbetaalbaar geweest zijn, namelijk minimum €500 (volledig nieuwe trommel + nieuw kruis) plus werkuren (economisch Total los). Tevens hadden sommige mensen hun garantie verlengd tot 10 jaar en zelfs dan werd het niet hersteld door de fabrikant maar gaven ze een korting voor een nieuwe…
Als ik mijn idee kan doen dan kost het mij weinig.

Ik dacht gelezen te hebben dat het centrisch draaien toch wel iets van invloed had omdat er onbalans metingen gedaan worden en als de onbalans te groot is wilt het toestel niet centrifugeren….

Het beste lijkt mij inderdaad wel opbussen, en dit dan met een 'krimppassing' lijkt me het beste idee. De lagers vervangen door een andere maat had ik ook nog gedacht maar dan kom ik in het probleem met de 'Asafdichtingsring' die de lagers moet beschermen tegen het vocht.

Ik denk dat opbussen het beste idee zou zijn, is dit in hard staal of dergelijke dat dit gedaan wordt?

M.v.g.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, busjes er op maken is prima te doen, gewoon met de juiste passingen, stellen niet echt veel voor naar mijn mening.
Maar ik heb wel een kanttekening:
Als je het zelf niet kunt verzinnen, en ook niet maken, is het voor jouw eigenlijk niet uit te voeren lijkt me. Dus moet je iemand vinden met de juiste machines en expertise, die het ook nog eens voor een acceptabel budget voor je wil uitvoeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
User
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2022 01:09

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door User »

Hoi,

Nou als ik zeg ik heb busjes nodig met buitendiameter dit binnendiameter dat en die lengte dan kan ik daar vrij snel aankomen. Dus dat zou geen probleem zijn.

Maargoed, bedankt alvast voor de info
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik bedoel het niet verkeerd of zo. (ik geef toe, het klonk wel een beetje bot, sorry daarvoor)
Maar mijn ervaring is, als ik iets vraag over een andere specialiteit dan waar ik zelf verstand van heb, ik in 9 van de 10 keer niet het juiste krijg omdat ik de juiste vraag niet kan stellen, omdat ik er geen verstand van heb.
Je moet dus busjes hebben, met de juiste maat en tolerantie en materiaal, dan ook nog weten hoe je zoiets monteert.
Lijkt heel simpel, maar de meeste die hier ervaring mee hebben, hebben die ervaring door het ooit al eens verkeerd gedaan te hebben.

Maar je staat nu behoorlijk op scherp, dus de kans dat het lukt is al groter. :lol:

We blijven graag op de hoogte van het verloop van je uitdaging. Ook van de fouten waar we allemaal van leren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
User
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2022 01:09

Re: Asdikte aanpassen (vergroten)

Bericht door User »

Hoi,

Ja ik snap ook wel je insteek hoor.

Al moet ik zeggen dat er een Duitser is die het gewoon al gedaan heeft, las ik op een ander forum

Code: Selecteer alles

Durch den Umbau der Achse von 30 u. 25 mm. Durchmesser auf jeweils 35 u. 30 mm. mit dem Presspassung von „k5", wurde es jetzt passend gemacht

Door de as om te bouwen van 30 naar 25 mm. Diameter op elk 35 en 30 mm. met de perspassing van "k5" is deze nu geschikt gemaakt
Ik ga het allemaal nog eens goed bekijken.

Bedankt alvast voor jullie ideeën en of hulp
Plaats reactie